• Anonym (tycker du)

Köpa begagnade leksaker i present till sitt barn?

Tycker du att det är oket att köpa begagnade leksaker till sitt barn i födelsedagspresent?

Båda mina barn fyller år nu i okt, 2 och 4 år och min ekonomi som ensamstående är nerkörd i botten helt och hållet. Men jag vill ju att mina barn ska få några presenter. Har köpt beg. leksaker på Tradera för ca 300.- som nya skulle gå på över 1000.-. Visst, det syns att dom är beg, men i fint skick enligt mig.

Jag har inget emot att ge mina egna barn beg leksaker, men skulle inte köpa det om jag skulle ge bort i present till nån annans barn, det skulle kännas lite "sniket" på nått sätt.

Hur tänker/tycker ni? Vet att endel i min släkt kommer rynka på näsan då dom ser att jag köpt beg. :( Men alla måste ju få göra som dom vill.

• Svar på tråden Köpa begagnade leksaker i present till sitt barn?
  • Josie

Har man inga pengar så har man inte. Tycker verkligen inte att det är något fel med begangnat. Barnen blir ju mycket gladare om de får presenter än om de inte hade fått något alls.
    Försök att stunta i vad släkten tycker, huvudsaken är ju att barnen blir glada.

• susieq82

nästan alla böcker som min dotter har är loppisfynd....FINA böcker....alfonsböckerna, tummen, spöket laban, pricken, u name it. Urbra skick för högst en 20 styck. Att åeranvända andras saker är skitbra och otroligt miljövänligt. De leksakerna min dotter leker med mest hemma är ett lundby dockhus med möbler fyndat för 40 spänn som jag har inrett med billiga medel, urfint verkligen! Samt ett bilgarage i flera våningar från Emmaus för 25 spänn. Jag säger bara tummen upp! Recycle is the future=)

• susieq82
    pussgurkan86 skrev 2010-09-30 15:18:58 följande:
    nej det tycker jag inte är okej. jag hade känt mig som en dålig förälder.
    dålig förälder för att du tänker på ditt barns framtid genom att inte konsumera onödigt mkt?
    Hur tänker du då?

Du mäter alltså ditt föräldraskap i vad du kan ge till ditt barn materiellt? 
  • Anonym

Mina föräldrar råkade hitta en liten kranbil på loppis för ett tag sen, så de köpte den till sitt "leksaksförråd". Den ser begagnad ut och är inte alldeles hel, men min 3-åring älskar den! Han vill ofta åka dit just för att leka med den Jag tror faktiskt inte (små)barn bryr sig om ifall det är begagnat eller nytt

• Barytan

Det är ju både miljövänligt och billigt! Jag köper massor med saker tex på blocket. Vissa saker är helt oanvända och ligger kvar i kartongen.

• Färna

Håller med alla andra! Smart ts!

Det fick mig precis att börja tänka, allt mäts inte i pengar eller om de är nytt eller begagnat! Visst! När dom blir äldre så är de en annan sak, men inte i lägre åldrar! Och hur många här har inte ärvt en mobil av någon ? Den har nog inte varit det vackraste och säkerligen ganska väl använd, men man har blivit glad och tacksam ändå! För den är ju ny, för den som får den!

Lätt att jag skulle kunna köpa begagnade leksaker till våra barn, de gör vi nu också men inte till födelsedagar!, man kan ju göra så mycket annat för dem pengarna som man sparar, t.ex resa utomlands, göra roliga saker i Sverige - you name it! Det finns hur mycket som helst att lägga pengarna på istället för nya, dyra leksaker.......

Så tack för en mycket bra idé och fortsätt göra din grej!!!

• PennyD

Här kör vi begaganat åt alla och i alla riktningar.

Vi värderar ett genomtänkt loppisfynd mycket högre än desperat presentskräp.

Jag glad, familjen glad, vännerna glada, miljön gladast.

• Annnah

jag har börjat redan nu att köpa på mig duplo på tradera och loppisar. Tanken är att pojkarna (snart 2 å 3) ska få en stor kartong i julklapp med masssoooor me duplo.
    Så deras julklapp i år kommer att bestå i begagnat duplo som givetvis är i topskick, fast begagnat då.
    Ser ingen anledning att köpa nytt då det finns billigt att köpa, och dessutom så får man ju så mycket mer för pengarna.

Men. Jag kan tänka mig att när de blir större så blir det nog inte att köpa julklapparna på loppis, då kommer de  att få nytt tex om de fortfarande gillar lego så kommer de att få det nytt - men snacka om att det kommer kosta då!

Det är liksom inte pengarna det sitter i, att vi väljer begangat. Utan det är nog insikten om att det är rejält onödigt att köpa sprillans nytt till småttingar när de finns så mycket fint beggat.
    Man tänker ju både på miljön och plånboken liksom.

Mer beggat till folket

• Anonym (loppisfan)

ts, köp begagnat med gott samvete till dina barn. Som presenter går det bara tror jag om man vet föräldrarnas inställning. Jag har en kompis med mycket god ekonomi som precis som mig är loppisfrälst, de gav femåringen vissa loppisfynd i födelsedagspresent nu när han fyllde år. Denna kille som är mitt gudbarn fick ett begagnat stort fordon av oss. Visserligen en riktigt stor, fin, i princip oanvänd vägskrapa som ny kostat 600:-, såg helt ny ut, men jag skulle inte vågat ge den till vem som helst! Dottern min fick en begagnad fisher-price bondgård i julklapp av oss. Inte bryr hon sig om att några av klistermärkena var liiite nötta i kanterna! Jag har även uppmuntrat släktingar som velat ha presenttips att de absolut får köpa saker på blocket mm till mina barn.

• Tola

jag har köpt julklappar och födelsedagspresenter begagnat till mina barn!
    Kommer absolut göra det igen :)
    Jag kommer även sy egna julklappar av begagnade tyger, tex dockkläder,bärselar.. o ge bort i julklapp!

Svar på tråden Köpa begagnade leksaker i present till sitt barn?