• helena29

Pergotime - lite frågor!!

Hej!
     Troligen har jag ägglossning, men oregelbunden.  Kan gyn skriva ut Pergo trots att man ägglossar?
     Kan man få "bättre" ÄL av pergo?
    Vad menas egentligen när man säger kraftigare och bättre ÄL?
    Hur många kurer brukar man få prova? Och vad är isf nästa steg efter pergo?

Hoppas ni med erfarenhet kan svara mig!!!

• Svar på tråden Pergotime - lite frågor!!
  • pållan

Jag har regelbunden naturlig ägglossning, men har inte lyckats bli gravid trots att vi försökt i 2,5 år. Vi har nu gjort två inseminationer i naturlig cykel. Om den senaste inte funkade kommer jag få pergo i nästa cykel för att förstärka ägglossningen. Koll med VUL visar att jag får en äggblåsa per ägglossning, med pergo hoppas läkaren att jag ska få två äggblåsor och därmed dubblera chansen till att få ett bra ägg som blir befruktat. Så i mitt fall betyder kraftigare ÄL att få två äggblåsor istället för en. Vet inte hur många kurer man får eller bör prova. Nästa steg för oss är IVF: 

• helena29

Så de provar alltså med insemination INNAN du har testat pergo?
    Hur lång tid tog det innan du fick göra insemination? Från att du sökte hjälp menar jag?
    Jag hoppas att jag kommer att få prova ngn sorts hjälp vid nästa besök. Förra besöket pratade han om pergo, men den var slut just då så vi skulle avvakta sa han.

• pållan

Jag fick hjälp med insemination så fort kliniken fått svaren på mina hormonprover och svaret på min mans spermaprov. Båda var normala, då kollade de med VUL att jag verkligen hade ägglossning och det hade jag så då började vi med inseminationer med en gång. Vi började utredning på en annan klinik, där gick allt så långsamt, på 3 månader knappt nånting. Då bytte vi till Andrologen på Sophiahemmet, där vi fick göra första inseminationen en vecka efter första läkarbesöket. 

Var gör du utredningen nånstans, helena29?Om du har oregelbunden ägglossning  borde du ju få pergo, tycker jag. Hoppas att ni får hjälp vid nästa besök! 

• helena29
    pållan skrev 2010-10-01 14:11:29 följande:
    Jag fick hjälp med insemination så fort kliniken fått svaren på mina hormonprover och svaret på min mans spermaprov. Båda var normala, då kollade de med VUL att jag verkligen hade ägglossning och det hade jag så då började vi med inseminationer med en gång. Vi började utredning på en annan klinik, där gick allt så långsamt, på 3 månader knappt nånting. Då bytte vi till Andrologen på Sophiahemmet, där vi fick göra första inseminationen en vecka efter första läkarbesöket. 

Var gör du utredningen nånstans, helena29?Om du har oregelbunden ägglossning  borde du ju få pergo, tycker jag. Hoppas att ni får hjälp vid nästa besök! 
    Jag bor på liten ort och det är ett privat gyn som är anslutet till f-kassan. Det lät ju nästan som sist att jag skulle få pergo utskrivet, men då var det ju slut....
  • pållan

Då får du det säkert nästa gång! Att pergo var slut på alla apotek var ju inte din gyns fel

Svar på tråden Pergotime - lite frågor!!