• Didaj

När byter barnen ögonfärg?

Alla barn föds ju blåögda enligt legenden, när har de då fått sin färg som de ska ha genom livet? Vi är på 3 månader nu och det känns väldigt oklart fortfarande. Han har blå, vilket hans pappa har men jag har bruna...

Nnär fick era små bytt ögonfärg?

• Svar på tråden När byter barnen ögonfärg?
  • Tjollabolla

Både jag och sambon har bruna ögon, tösen på 7,5 månad har fortfarande blåa. Känns lie lustigt faktiskt och alla kommenterar ju det! Sonen har oxå bruna...

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Mizty

Jag har blå, pappan bruna. Det tog ca 3 dagar så var de bruna. (Min svåger föddes med bruna ögon...)

(¯`°?.¸ ♥ Phenom 060101 & BF (Tjej) 110111 ♥ ¸.?°´¯)
  • Buggis

Dottern föddes med bruna ögon, de är alltjämt bruna, dock något ljusare i tonen. Hon blir fyra i december. Jag har brun/gröna - föddes med bruna, men de har ljusnat med åldern, sambon har grå/blå.

• Menhir

Själv föddes jag med bruna ögon (men med ett blått anlag från mamma).

Dottern hade blåa ögon, hon var långt över året innan de blev bruna.

Sonen fick bruna ögon efter några månader.

Enligt skolboksgenetik (som ju inte är samma sak som verkligheten) har våra barn 50% chans till bruna ögon. Någon som vet vad som styr vid vilken tid färgskiftningen sker?

• MissMurrig

Mina ögon ändrades fram till 6-7 år. Men jag tror man vet ungefär efter ett år, men min son är 15 månader och de ändras fortfarande, de är blå längst ut, men grön/btuna i mitten. Jag har gröna ögon, min sambo bruna, våra föräldrar grön, grå, brun, och blå.. Alltså bara en som har bli ögon, så jag tror inte de stannar där.

• EbbaNike

Jag har väntat på ögonfärgen på båda mina barn.. (jag har väntat på att dom ska bli bruna...)
    Men det har inte hänt..haha.
    Min man har mörbruna ögon och jag har gröna...våra barn har blå.
    Min man hade blå ögon fram tills han var 5 månader då dom blev bruna..
    Men jag tror att det är väldigt olika..
    vissa har ju olika ögonfärg olika dagar...

• Jessilicious

Jag och min man har bruna ögon, han är från Chile. Våran son har haft blå ögon fram tills nu när han är 2,5 år, nu har dem blivit gröna. Barn nr 2 tänkte vi att hon måste väll iaf få bruna ögon men även hon har klarblå ögon.

Intressant det där!

Min mamma har blå ögon och min pappa har gröna ögon, jag fick bruna.

Vet en tjej som varit blåögd tills hon var 3 år, sen blev dem bruna.

• Ledilnaan

Jag har hört att man kan få vänta tills barnet är två år innan man mer säkert kan säga hur ögonfärgen kommer att se ut.

Har tre pojkar, första föddes med blå ögon som senare blev bruna.
    Nummer två föddes med blå och de är fortfarande blåa.
    Nummer tre föddes med bruna ögon, och de är fortfarande bruna.

Både jag och min man har bruna ögon. 

• CloudBerry 1

Föds man med blå så har man blå ögon alltid. Färgen består men nyansen kan skifta lite.

TS son har och kommer alltid att ha blå ögon.

• Julia08

Min son är snart 6 månader och har fortfarande alldeles blå ögon! Jag har bruna och pappan har gröna så jag förväntar mig att det ska skifta lite. Kommer inte ihåg när min äldsta sons ögon började skifta men jag tror han var runt året innan dom började skifta i brunt...

Svar på tråden När byter barnen ögonfärg?