• Didaj

När byter barnen ögonfärg?

Alla barn föds ju blåögda enligt legenden, när har de då fått sin färg som de ska ha genom livet? Vi är på 3 månader nu och det känns väldigt oklart fortfarande. Han har blå, vilket hans pappa har men jag har bruna...

Nnär fick era små bytt ögonfärg?

• Svar på tråden När byter barnen ögonfärg?
  • yellow88

Min son hade mörkblå ögon när han föddes.. Nu är de ljusblåa (han är snart 6 mån), minns inte riktgit när det ändrades.. Men det är ganska stor skillnad på färgen.

• mittenavapril

Min tjej föddes med klarblå ögon och har dem kvar, hon är nu 2,5 år. Jag har gröna och pappan blå.

• Tant Green

Jag tror att min tjej har fått sin slutliga ögonfärg nu. Hon är 5 år och sedan hon blev 4 år ungefär har hon varit mest brunögd. När hon föddes var det blågrått, sen gröngrått, sen grönbrunt och nu som sagt i princip helt brunt (fast ljusare brunt än jag har, så det är väl möjligt att de kommer fortsätta mörkna ett tag till).

• Colisa
    CloudBerry 1 skrev 2010-10-01 19:48:08 följande:

Föds man med blå så har man blå ögon alltid. Färgen består men nyansen kan skifta lite.

TS son har och kommer alltid att ha blå ögon.

Eh, nej! Det är väldigt vanligt att man föds med blå ögon och senare får gröna eller bruna.
  • Momalicious

Min mamma bytte ögonfärg från isblå till mörkbruna när hon var runt 20. Båda hennes föräldrar är blåögda, likaså hennes far och morföräldrar.
    Allt är möjligt liksom :)

• bambigirl

Sonen föddes med blå ögon som blev klarblå fort. Dottern föddes med grå som först nu vid tre års ålder skiftar mot brun/grön.

• Skogsflickan

Jag har bruna ögon, maken har ljusblå. Sonen på 6,5 månader föddes med ljusblå. Idag har han ett grönmelerat öga och ett ljusblått...1/4 del av det ljusblåa ögat är grönmelerat...Blir spännande att se vad han får för färg om det fortsätter med olikfärgade..

• Minna07
    CloudBerry 1 skrev 2010-10-01 19:48:08 följande:

Föds man med blå så har man blå ögon alltid. Färgen består men nyansen kan skifta lite.

TS son har och kommer alltid att ha blå ögon.

Nejdu, alla barn i världen föds med blå ögon (utom de som är albino). Dock har alla olika nyanser blå, örkare/ljusare. Detta beror på att pigmentet i ögonen inte byggts upp vid födseln utan dyker upp med tiden i form av gröna, bruna eller nästintill svarta iris.

Men mycket troligt är att TS son kommer fortsätta ha blå ögon. 
  • Becciz

Min dotter föddes med bruna ögon fast jag och pappan har klar blåa ögon.... Det tog en vecka så blev dom blåa

• norgesessan

Jag har gröna, maken blå. Barnen började få blå, men dom ändrade sig...ettan fick gröna runt sin 3årsdag. Tvåans har jag för mig att håller på att skifta, lillan har fortfarande blå.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
Svar på tråden När byter barnen ögonfärg?