• Mara

Varför är två eller tre barn mer värt än ett?

Jag har läst ett par trådar på detta forum där någon varit säker på beslutet att göra abort när det visar sig handla om tvillingar eller trillingar. Då tänker man om totalt. Då är man utvald och speciell. Varför då? Är det inte lika speciellt om man har ett barn/foster i magen? Är det barnet/fostret inte lika mycket värt eftersom att det bara är ett? Och utvald? På vilket sätt då? Det är väl slumpen som avgör?

• Svar på tråden Varför är två eller tre barn mer värt än ett?
  • CombatLover

Jag begriper inte heller skillnaden, varför det plötsligt blev så häftigt att skaffa barn när man nyss tänkt göra abort. Oavsett mängden barn i magen så är det ju speciellt, ett mirakel.

• Mara
    CombatLover skrev 2010-10-01 23:50:42 följande:
    Jag begriper inte heller skillnaden, varför det plötsligt blev så häftigt att skaffa barn när man nyss tänkt göra abort. Oavsett mängden barn i magen så är det ju speciellt, ett mirakel.
    Ja, jag kan absolut se att det kan finnas orskaker till varför man väljer att göra abort. Men försvinner de orsakerna bara för att det visar sig att det är fler än ett barn det handlar om?
  • norgesessan

Jag tycker också det är konstigt. När man först planerar abort är det väldigt konstigt att vända om pga att man får reda på att det är fler....
    Då borde det kanske vara så att det hade ändrats efter man sätt skärmen vid ett barn också....

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • CombatLover

Särskilt knepigt när man har som argument att det är en ekonomisk fråga och så är det fler än en och plötsligt har man råd med två men inte med en.

• Blossi

Tror mer att det är så ovanligt med tvillingar eller trillingar så kankse därför vissa reagerar så. Tycker inte att något barn är mer värt eller mindre värt än någon eller några andra. 

Brist på information skapar spekulation
  • Mara
    Blossi skrev 2010-10-02 00:04:55 följande:
    Tror mer att det är så ovanligt med tvillingar eller trillingar så kankse därför vissa reagerar så. Tycker inte att något barn är mer värt eller mindre värt än någon eller några andra. 
    Men man har ju fattat ett beslut att avsluta graviditeten för att man känner att man av någon anledning inte klarar av eller vill ha ett barn. Så pga att det är så ovanligt med tvillingar (vilket det inte är) eller trillingar, klarar man av att kringå det som man tidigare såg som ett problem. Blir dessa problem mindre eller lättare att leva med bara för att man får två eller tre bebisar istället för en?
  • Reglementet

De är idioter helt enkelt.

*Kommersiellt budskap*
  • Mara
    Reglementet skrev 2010-10-02 11:12:13 följande:
    De är idioter helt enkelt.
    Idioter vet jag inte, men jag har väldigt svårt att förstå hur man tänker...
  • Comtesse

Jag förstår inte heller hur de tänker, liv som liv liksom. Det ironiska är att jag som är flerbarnsförälder upprepade gånger fått höra och fortfarande får höra att det var ju tur att jag har fler än ett barn när min ena son gick bort, då var plötsligt ett barn mindre värt än om det varit ett ensambarn.

You haven´t lived until you´ve found something worth dying for.
  • Madame Mom
    Mara skrev 2010-10-02 00:13:56 följande:
    Men man har ju fattat ett beslut att avsluta graviditeten för att man känner att man av någon anledning inte klarar av eller vill ha ett barn. Så pga att det är så ovanligt med tvillingar (vilket det inte är) eller trillingar, klarar man av att kringå det som man tidigare såg som ett problem. Blir dessa problem mindre eller lättare att leva med bara för att man får två eller tre bebisar istället för en?
    Ehh...  jo..  spontan trillinggraviditet tillhör inte vanligheterna...

Förresten..  varför bryr ni er så mycket om just detta...?  TS i tråden ni diskuterar skriver att hon hade svårt för tanken på abort, men när det då dessutom är tre foster så blir det ännu svårare att tänka sig ta bort. Kan inte begripa varför ni är så oförstående..  eller ni saknar kanske bara förmåga att sätta er in i situationen?
Svar på tråden Varför är två eller tre barn mer värt än ett?