• vidarsmamma

    Mitt barn bits, förskolan lämnar ut hans namn

    Som rubriken lyder. Min son är drygt 2 år och bits på dagis och bland kompisar när vi leker hemma. Detta har varit ett problem sedan han var ca 1 år. Det är jättetråkigt och vi har försökt allt vi kan för att få honom att sluta. På förskolan verkar han trivas väldigt bra med både fröknar och barn. Men alltför många gånger har han bitit andra barn. I snitt kanske en gång varannan vecka. Lärarna vet ju om det här och säger att de ska ha extra koll på honom men det verkar vara omöjligt för dem att se till att det inte händer och det kan jag förstå också för det går så fort.

    Jag tycker verkligen att detta är skitjobbigt och självklart ska lärare säga till på skarpen, visa att det gjort ont på barnet han bitit osv. Men jag tycker att de hanterat det dåligt när de berättat för föräldrarna till barnen som bli bitna. De berättar vem det är som gjort det. En gång när jag var i samma rum så nickade de och pekade mot min son istället för att säga det rakt ut. När min son blivit biten eller fått något tjuvnyp har de också berättat vilket barn det var som gjort det. Jag anser att detta är onödig information att lämna ut. Kan inte förstå vad som skulle bli bättre av att de lämnade ut namn. Det är ju onödigt att peka ut och stämpla min son eller andra barn. Jag är rädd för att andra barn så smånigom hör vad föräldrarna hemma pratar om eller att det blir dålig stämning. Jag försövarar inte hans beetende men jag tycker att förskollärarna gör fel, ska ta upp detta med dem på kommande utvecklingssamtal.

    Vad tycker ni? ska namn lämnas ut? varför isf?

    Är det någon som vet om det finns några allmäna riktlinjer eller lagar när det gäller detta?

    Någon som har något mirakulöst tips som får barn att sluta bitas?

  • Svar på tråden Mitt barn bits, förskolan lämnar ut hans namn
  • Mammato2

    Jag jobbar själv i förskolan och självklart finns det barn som biter, detta oftast för att de inte kan komunicera, men vi lämnar aldrig ut namn på de barn som bitit. Ibland är det äldre barn och de berättar själva men det är deras sak. Att säga vem som gjort det hjälper ju intelösningen av problemet. Lika jobbigt som det är för det bitna barnet och deras föräldrar så är det lika jobbigt för dig den som biters förälder.

    Jag tycker att du ska säga till personalen att  du inte vill att de säger ditt barns namn det räcker att säga ett barn bet ......

    Lycka till

  • h8him

    Varför skulle de inte tala om vem som bitit deras barn? Det är nog bra för föräldrar att få veta vem de ska vara mer observanta kring.

  • Esska
    h8him skrev 2010-10-02 08:38:59 följande:
    Varför skulle de inte tala om vem som bitit deras barn? Det är nog bra för föräldrar att få veta vem de ska vara mer observanta kring.
    För att de inte får göra det. Sekretessbelagt 
  • Mammatilltvåprinsar

    Nej det får inre lämna ut namn! Just för att föräldrar INTE ska veta vem de ska vara uppmärksamma på. Vansinnigt att föräldrar ska "varnas" för tvååringar. Ska de säga till sina barn hemma att inte leka med det bitande barnen så att det barnet i praktiken straffat ut sig vid två års ålder? Eller ska föräldrar ringa hem till varandra och bråka?

    Det är personalens sak att punktmarkera ditt barn TS. Det är de som ska lösa detta. Mitt barn bets också. Två gånger. Efter det punktmarkerades han och de stoppade det tills han slutade. När han kunde börja kommunicera på andra sätt upphörde bitandet.

  • vidarsmamma
    h8him skrev 2010-10-02 08:38:59 följande:
    Varför skulle de inte tala om vem som bitit deras barn? Det är nog bra för föräldrar att få veta vem de ska vara mer observanta kring.
    Det är just detta jag menar. Vadå mer observanta till? Ske de observera min son när de hämtar och lämnar sitt barn? Se till att de inte möts i lekparken? Säga till sina barn att de ska akta sig föt honom?
    Att tala om vem som bitit gynnar ju ingen. Du som föräldrer kommer inte kunna förhindra att min son biter ditt barn om du inte tar ledigt från jobbet och punktmarkerar varje dag. Vi gör allt vi kan för att få honom att sluta men att peka ut och stämpla mitt barn som en bråkig unge som man ska hålla koll på redan i 2-årsåldern kommer ju inte göra saken bättre.
  • vidarsmamma
    Mammatilltvåprinsar skrev 2010-10-02 08:47:18 följande:
    Nej det får inre lämna ut namn! Just för att föräldrar INTE ska veta vem de ska vara uppmärksamma på. Vansinnigt att föräldrar ska "varnas" för tvååringar. Ska de säga till sina barn hemma att inte leka med det bitande barnen så att det barnet i praktiken straffat ut sig vid två års ålder? Eller ska föräldrar ringa hem till varandra och bråka?

    Det är personalens sak att punktmarkera ditt barn TS. Det är de som ska lösa detta. Mitt barn bets också. Två gånger. Efter det punktmarkerades han och de stoppade det tills han slutade. När han kunde börja kommunicera på andra sätt upphörde bitandet.
    Precis, kan dock känna att personlen inte hinner med att punktmarkera så det händer lite för ofta ändå, tyvärr:(
  • vidarsmamma
    Esska skrev 2010-10-02 08:46:06 följande:
    För att de inte får göra det. Sekretessbelagt 
    Säker på det? Vart hittar jag info.`? vet du det?
  • Mammatilltvåprinsar

    De får inte lämna ut namn enligt sekretess och det är skrämmande att det finns folk som tycker de ska göra det för att föräldrar ska hålla koll på andras barn. Be dem ge fan i det helt enkelt!

  • Grus grus

    De bryter mot sekretessen. Vi får inte diskutera med andra föräldrar vad andras barn gör eller säger. Som sagt, äldre barn säger oftast själva och det är en annan sak. Då kan inte vi göra så mycket mer. Men vi som personal får absolut inte säga det om inte föräldrarna till barnet som biter godkänner detta. Det kan vara om många föräldrar undrar vilket barn det är. Då kan vi fråga föräldrarna till det barnet om vi får säga det. Men oftast brukar vi bemöta de föräldrarna som frågar med att säga att vi inte får berätta det. Det godtar 90% av föräldrarna.
    Tycker att du ska prata med pedagogerna om detta. Eller vända dig till rektorn om du känner att du inte vill ta upp det direkt med personalen. Det är nästan alltid bäst att gå genom rektorn. Lycka till!


    Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • vidarsmamma
    Grus grus skrev 2010-10-02 08:56:11 följande:
    De bryter mot sekretessen. Vi får inte diskutera med andra föräldrar vad andras barn gör eller säger. Som sagt, äldre barn säger oftast själva och det är en annan sak. Då kan inte vi göra så mycket mer. Men vi som personal får absolut inte säga det om inte föräldrarna till barnet som biter godkänner detta. Det kan vara om många föräldrar undrar vilket barn det är. Då kan vi fråga föräldrarna till det barnet om vi får säga det. Men oftast brukar vi bemöta de föräldrarna som frågar med att säga att vi inte får berätta det. Det godtar 90% av föräldrarna.
    Tycker att du ska prata med pedagogerna om detta. Eller vända dig till rektorn om du känner att du inte vill ta upp det direkt med personalen. Det är nästan alltid bäst att gå genom rektorn. Lycka till!
    Varför är det bättre att gå genom rektorn? Tas det inte på allvar annars?
Svar på tråden Mitt barn bits, förskolan lämnar ut hans namn