• Anonym

försenad momsdeklaration

vad händer om man inte lämnar in sin momsdeklaration i tid? får man en varning och blir sedan anmäld för skattebrott eller är den processen lång?
    har inte kunnat lämna in den för min revisor är på semster men kommer tillbaka i veckan.

• Svar på tråden försenad momsdeklaration
  • Shibby 78

Man får betala en förseningsavgift på 1000 kr, annars händer det inte mycket. Du behöver inte oroa dig för skattebrott, alla kan glömma någon gång. Det är mänskligt

Gravid med nr.2 BF i Juni 2011
  • Anonym

Du får en förseningsavgift som är 500 kr första gången händer det fler gånger  blir förseningsavgiften 1000 kr, mer information hittar du på www.skatteverket.se

Är man väldigt försenad kan det hända att man hinner få ett övervägande om skönsbeskattning som tas tillbaka så fort skattedeklarationen kommer in. 

• Anonym
    Anonym skrev 2010-10-02 21:11:17 följande:
    Du får en förseningsavgift som är 500 kr första gången händer det fler gånger  blir förseningsavgiften 1000 kr, mer information hittar du på www.skatteverket.se

Är man väldigt försenad kan det hända att man hinner få ett övervägande om skönsbeskattning som tas tillbaka så fort skattedeklarationen kommer in. 
    okej, som det ser ut nu kommer den bli ca 2 månader försenad...:S
    får man hem ett brev med inbetalningskort?
  • Anonym

Du får först ett övervägande om att förseningsavgift med en sista svarsdag ifall man har erinringar efter sista svarsdag kommer beslut med betalningdag, du betalar in till skattekontot precis som vanligt.

Om du brukar ha moms att betala kommer du säkert även att få ett övervägande om skönsbeskattning.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-10-02 21:40:10 följande:
    Du får först ett övervägande om att förseningsavgift med en sista svarsdag ifall man har erinringar efter sista svarsdag kommer beslut med betalningdag, du betalar in till skattekontot precis som vanligt.

Om du brukar ha moms att betala kommer du säkert även att få ett övervägande om skönsbeskattning.
    okej jag har 4000+ på skattekontot så då drar dem väl ifrån det?
    skönsbeskattning vad innebär det och hur mycket kan det vara?
    hade endast företaget igång i 3 månader
  • Anonym

vilken månad är det som är sen? så kan man spåna lite närmare när du får övervägande 

• ModestyB

Vi har varit som mest 2 v. försenade, men vi har i förväg meddelat detta till skatteverket, typ samma vecka den skulle vara inlämnad och vi insåg, med sjuka barn och taskigt läge att vi inte skulle hinna. Det var inga problem.
    2 mån är ju betydligt längre tid, du bör nog se över dina rutiner för redovisning fram över, men även denna gång höra av dig till skatteverket och förklara läget.
    Vi har den gång vi var 2 v. försenade inte fått betala någon extra avgift, hur det kommer sig vet jag inte, vi borde ha fått betala 500 kr.

Du kommer garanterat få en uppskattad avgift hemskickad, ingen anledning till omedelbar panik, bara du fixar din redovisning snarast.

• Anonym

Skönbeskattning kan man säga är en uppskattning av det du har redovisat tidigare månader, ofta det högsta värdet under tre månader, har du bara haft moms att åtefår blir det ingen skönsbeskattning men har du moms att betala blir det skön. Skönsbeskattning tas tillbaka så fort den riktiga deklarationen kommer in.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-10-02 21:44:36 följande:
    vilken månad är det som är sen? så kan man spåna lite närmare när du får övervägande 
    augusti
  • Anonym
    ModestyB skrev 2010-10-02 21:47:30 följande:
    Vi har varit som mest 2 v. försenade, men vi har i förväg meddelat detta till skatteverket, typ samma vecka den skulle vara inlämnad och vi insåg, med sjuka barn och taskigt läge att vi inte skulle hinna. Det var inga problem.
    2 mån är ju betydligt längre tid, du bör nog se över dina rutiner för redovisning fram över, men även denna gång höra av dig till skatteverket och förklara läget.
    Vi har den gång vi var 2 v. försenade inte fått betala någon extra avgift, hur det kommer sig vet jag inte, vi borde ha fått betala 500 kr.

Du kommer garanterat få en uppskattad avgift hemskickad, ingen anledning till omedelbar panik, bara du fixar din redovisning snarast.
    ja okej. ja jag har inte mått så bra heller och det är anledningen till att jag lade ner företaget.
    Det är ju egentligen inte mer än rätt att jag ska få betala. undrar bara när.
Svar på tråden försenad momsdeklaration