• ModestyB

försenad momsdeklaration

Vi har varit som mest 2 v. försenade, men vi har i förväg meddelat detta till skatteverket, typ samma vecka den skulle vara inlämnad och vi insåg, med sjuka barn och taskigt läge att vi inte skulle hinna. Det var inga problem.
    2 mån är ju betydligt längre tid, du bör nog se över dina rutiner för redovisning fram över, men även denna gång höra av dig till skatteverket och förklara läget.
    Vi har den gång vi var 2 v. försenade inte fått betala någon extra avgift, hur det kommer sig vet jag inte, vi borde ha fått betala 500 kr.

Du kommer garanterat få en uppskattad avgift hemskickad, ingen anledning till omedelbar panik, bara du fixar din redovisning snarast.

• ModestyB

Kan du inte ändra din redovisning till kvartalsvis? Det har varit mer praktiskt för oss...

• ModestyB

Såg nu att du lagt ner företaget redan...
    Om du inte haft någon större omsättnng så kan du garanterat (och helt lagligt) redovisa bort vinsten så du inte behöver frukta någon ekonomisk smäll. Be din revisor om hjälp.

• ModestyB
    Anonym skrev 2010-10-02 21:54:15 följande:
    är det lagligt att redovisa bort sin vinst? det låter ju konstigt om det är så. Då kan ju folk fuska hur som helst.
    (om jag nu fattade rätt)
    Du ska ju alltid dra av dina faktiska omkostnader. Har du bara drivit företaget 3 månader är sannolikheten att du skulle gå med stor vinst ganska liten (om jag ser till statestiken på tid-vinst). Din revisor vet vad du kan dra av och vad som är faktiska omkostnader. Har du gått med vinst ska du givetvis betala, men det behöver ändå inte bli så mycket.
    Fusk är inget jag någonsin skulle rekommendera, jag är ruskigt anti sådant, men att planera ekonomin för att få ett mindre företag att gå runt är en helt annan sak och inom alla lagliga ramar, men det är bäst att revisorn har koll så man inte gör några onödiga missar.
Svar på tråden försenad momsdeklaration