Inlägg från: Snuttjulla |Visa alla inlägg
  • Snuttjulla

Pralintillverkning!

Åh, så kul.
    Jag kan bli din pralinkompis
    Kan inget än, men intresset finns.
    Har tänkt prova så många gånger, men inte kommit till skott, har hört och sett flera som faktiskt kört ikeas silikon-isformar. Det var nåt om att de inte blev blanka, men det funkade, kanske värt för dig att prova, såg att ikea fått massa nya "motis/former" på sina formar.
     Vet du om man kan fylla pralinerna med ganache? eller vad är bästa fyllningen?
    Skulle gärna gå en kurs, har du gått nån, eller är du självlärd?

• Snuttjulla

ser superfint ut, kan vi inte få se den i genomskärning också, låter spännande med vit choklad och hallon...
    Tungan ute

• Snuttjulla
    Shaun the sheep skrev 2010-10-10 14:18:20 följande:
    Jag kan ta en bild senare! Självfallet. Jag har tyvärr inte tid just nu, för jag ska tydligen ut på promenad med pojkvän och dotter Men, senare ikväll så laddar jag upp en bild!
    tydligen..? tur att du har nån som hjälper dig att bestämma...
  • Snuttjulla

den ser ännu godare ut nu... vill också ha sån...
    verkligen superfina...
    tar gärna recertet, om du vill dela med dig. vilken typ av choklad använder du dig av? märke?

• Snuttjulla

jag kom på en sak som jag tänkt på, som du kanske kan göra...
    antar du har några riktiga pärlor bland vänner och bekanta, och istället för julkort till dem, kan du ju tillverka en chokladkalender  med en ny smak för varje dag och ge dem. Kanske spritsa datumet på pralinen, eller med ätbar penna. Då kan du ju prova 24 olika smaker, du får feedback ifrån andra plus att du visar att du bryr dig om dem, att de betyder nåt för dig. Kan ju göra en fin ask att stoppa i, och en hälsning.
    Och om det kanske är nån julmarknad kan du ju sälja lite. på detta sätt kan du öva och öva, få tillbaka liten summa, och så slipper man äta allt själv. (gott men inte nyttigt i längden)
    Detta säger jag till dig bara för att jag hoppas du ska tycka det är en sån kanonide, och bli mig så evigt tacksam, att du skickar mig också en julkalender... DrömmerOskyldig

• Snuttjulla
    Shaun the sheep skrev 2010-10-20 16:33:30 följande:

Vet du Snuttjulla, I like the way you think!

Ska definitivt se över hur mycket det skulle kunna kosta! Tror det vore väldigt populärt, framförallt hos min syster

Jag blev faktiskt lite inspirerad av mig själv där, så jag ska nog försöka knepa ihop några praliner jag med, men dock tänkte jag ett litet fyrpack, med olika smaker, till några få utvalda speciella personer. Har provvikt små askar för att kunna förpacka dem snyggt tom.
    (skulle jag göra pralinerna skulle jag få ge bort tomma askar, för jag skulle nog bara äta dem innan jag hinner ge bort dem)
    Skulle vara så kul att få se resultatet om du gör nåra...
    Förresten, hur länge tror du pralinerna håller om man gör dem själv, och hur förvarar man dem bäst, vill ju inte att de ska börja "damma" som jag brukar kalla det...
  • Snuttjulla

Det finns ju massor av smakkombinationer, med  den med blåbär tror jag starkt på. Sen tror jag nån lite med gele-bärsåsig pralin, skulle kunna vara gott. Nougatcrisp? Mörk choklad med havssalt? nån nötpralin, kaske med maccadamiannötter? Sen tror jag, även om jag inte är mycket för saffran, att det skulle kunna funka med en saffranstryffel i skal av mjölkchoklad. en kokospralin? Jag gjorde hemgjord coco förra året, den smeten skulle man kunna utgå från, kanske? Vill du ha lite vuxnare smaker kanske nåt med whiskey skulle funka...
    Hm, man skulle vilja hitta nån riktigt otippad smakkombo, som blir en riktig höjdare...
    Glöggpraliner?

Har du provat isbitsformarna från ikea förresten? nyfiken på om de funkar...
    Å har du köpt nå fler formar?
    Detta är minst lika spännande som om jag själv skulle göra´t. Skrattande

• Snuttjulla
    Shaun the sheep skrev 2010-10-20 19:24:35 följande:
    Men du, kom hit istället så pralinar vi tillsammans! =) Haha.
    Jag har faktiskt tänkt göra antingen glögg- eller saffranspraliner och ge bort som present till värdinnan på jul.
    Kanske två av varje vore nåt?
    Jag älskar nötter, så några såna måste det självklart bli. Har en pojkvän som är allergisk,
    men han äter knappt choklad ändå så det spelar inte så stor roll

Provade aldrig isformarna, men! Jag har googlat och sett att det ska funka bra.
    Men jag tror nästan mer på godisformarna från Panduro i så fall, det finns i silikon där, 29 spänn!

Och jag har inte köpt fler former Har lite dåligt med pengar den här månaden pga Comhem (Kräks).
    Nästa att köpa blir den fina Vertigo <3 Åh, jag drömmer mig bort... Nu MÅSTE jag ju hinna pralina lite i helgen
    jag gillar inte glögg, men kan tänka mig att det skulle vara en höjdare för dem som gillar...
    Hittar inga formar på panduros hemsida, kan du inte länka, snälla du?

Min dröm är att hitta ett recept så man kan göra praliner som smakar so lindorkulorna, oh så goda de är...
    När du använder vit choklad, vilken använder du? Jag använder Lidl´s, den är den godaste vita chokladen som jag smakat, men nu har ju även marabou kommit med en, den var också ganska ok. (men visserligen är den bara tillfällig...)
  • Snuttjulla
    Madame Mom skrev 2010-10-25 09:00:49 följande:
    Ursäkta att jag bara hoppar in här hur som helst, men jag tänkte tipsa om den här sidan..
    stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

Tjejen skickar till Sverige och på en vanlig pralinform i silicon blir frakten 2,50 £
    Priset för formen är 3£ vilket innebär en kostnad på 60:- inklusive frakt. Vill man sen köpa flera grejer så läggs det bara till en mindre summa för varje grej utöver den första..

Med tanke på att bara formarna kostar över 100:- här i Sverige så lönar det sig att beställa från England..  :)
    Om vi är flera som vill ha därifrån, skulle kanske nån kunna lägga en stor beställning, och vi skickar sinsemellan här i sverige? Borde ju bli ännu billigare då...?
Svar på tråden Pralintillverkning!