Inlägg från: Snuttjulla |Visa alla inlägg
  • Snuttjulla

Pralintillverkning!

Shaun the sheep skrev 2010-11-01 21:22:58 följande:
    Tror att jag kommit på en smak nu!

För några år sen fanns en glass som hette Magnum Mayan Mystica. Jag älskade den glassen,
    och började göra varm choklad med samma smak. Det får nog bli den smaken!
    Kanel och lite chili. Smakar otroligt gott! =)
    Shaun the sheeps mayan ganache
    låter härligt.
  • Snuttjulla
    Shaun the sheep skrev 2010-11-04 11:51:19 följande:
    Nu har jag bestämt mig! Det får bli pepparkakspraliner till helgen!

Men frågan är om det passar bäst med mjölk- eller mörk choklad. Vad tror ni?
    Jag kommer att använda Lints choklad
    Fast det fanns ju ingen mjölkchoklad från Lint på "min" affär, så i så fall får det bli Marabou :)
    mjölkchoklad tror jag på, eller kanske vit choklad? hm, nää, tror på mjölkchoklad, är inget större fan av mörk, enda gången jag gillar det är ihop med mint...
  • Snuttjulla
    Mysanochmimer skrev 2010-11-07 17:25:37 följande:
    Har följt eran tråd lite diskret och kände att jag bara MÅSTE testa praliner själv

Det blev två smaker i samma form
    Fyllda med jordgubbsmousse och fyllda med mörk tryffel smaksatt med Baileys mint

Använde IKEA's isbitsform (som jag såg att ni diskuterat)
    Var lite meckigt och lärde mig ett och annat, såg till att jag hade fått loss formarna en gång innan jag fyllde dom och det tror jag var rätt för av 36 formar fick jag 20 hela, sen drog jag inte över locket utan fyllde dom 1 och 1.

Men det gav mersmak och nu har jag beställt "riktiga" formar
    Ser fint ut, nu vill jag ju verkligen prova, men jag har lagt det på is ett tag, har annat jag måste ta itu med innan. Sen velar jag, ska jag beställa pralinformar från england, eller ska jag strunta i det? Obestämd
  • Snuttjulla
    Mysanochmimer skrev 2010-11-09 09:42:56 följande:
    Jag beställde faktiskt pralinformar frå Tårtdecor, dom borde komma idag eller imorgon *längtar*
    de ser ut att vara i hårdplast, typ sån där som är i chokladkalendrar, är det så?
    Vill gärna ha en rapport om hur de blir, så jag hoppas du provgör nåra på en gång... glöm inte bilderna... ;)
  • Snuttjulla
    krikkelin skrev 2010-11-09 10:41:00 följande:

Jag annvänder marabous mörka choklad som skal till mina praliner, den funkar jättebra för mig. Skalen blir släta, glansiga och goda!  Jan Hedh rekomenderar i sina böcker marabou som ersättare om man inte vill annända den dyrara valhrona chokladen så man måste inte köpa dyrare choklad.

puh, för det är vad jag tänkt använda mig av, tycker marabou är godast. Och sen fazers mjölkchoklad förstås. Så jag kommer prova marabous när jag nu får tummen ur... nån gång...
  • Snuttjulla

hittade det här receptet, tänkte jag kunde lägga in, om nån vill prova...
    Belgisk chokladtryffel  (ca 40 st)

2 dl vispgrädde
    50 gr smör
    300 gr mörk choklad 
    0,5 dl florsocker
    Ev: smaksättning med Calvados, Baileys, Kaffelikör eller Whisky

Dekoration:
    Kakaopulver
    50 g mörk choklad

1. Värm försiktigt upp vispgrädde och smör till kokpunkten.

2. Dela chokladen i små bitar och tillsätt denna. Rör till dess att chokladen har smält.

3. Blanda i övriga ingredienser.

4. Sätt smeten att svalna i kylskåp i ett par timmar. Täck med plastfolie.

5. Forma till runda kulor.

6. Välj mellan att rulla kulorna direkt i kakao eller att smälta mörk choklad och rulla kulorna i. Sikta gärna över lite kakao som dekoration även om du rullat i mörk choklad. Förvara svalt.

Tänk på att tryffel är godast vid en temperatur på ca 15 grader. Ta därför ut tryfflarna ur kylen i god tid före servering. Då smakar de bäst!

• Snuttjulla

Läste ett recept igår, om choklad med violsmak, vad tror ni? Det lät väl spännande.
    Kul att få se bilder på alla fina paliner ni gjuter.
    De vita ser perfekta ut...

• Snuttjulla
    strojes skrev 2010-11-14 11:44:50 följande:
    Ni som gjort praliner med vit choklad, vilken choklad använder ni? Jag kikade lite häromdagen i affären och såg enbart vitchoklad med vaniljsmak, finns det inte ren vitchoklad? Smakar det mycket vanilj om den chokladen?
    Jag tänkte göra citrontryffel som fyllning och vill ju inte ha andra smaker som kan ta överhand eller störa tryffelsmaken.
    jag har inte gjort praliner, men om jag ska baka och ha vit choklad, använder jag lidl´s, bellarom tror jag den heter. kanske värt att testa...
  • Snuttjulla

Idag har jag äntligen tagit mig ikragen och handlat billiga formar, från ikea, tänkte testa om detta är nåt för mig, eller om jag ska hålla mig till att äta choklad bara... Ska börja med detta...
    choklad.ifokus.se/Articles/Read.aspx&GroupId=9494b223-a345-4cf9-b4f7-77416886abeb&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=1

• Snuttjulla
    Trinity78 skrev 2010-11-15 19:55:31 följande:
    Vad är det för formar?
    åh, det är isbitsformar, vissa säger det funkar, andra inte. vi får väl se. Hoppas kunna försöka ikväll när barnen lagt sig! återkommer med resultatet iaf...
  • Snuttjulla

nu har jag provat de där hjärtana, isformarna, från ikea, och ajg tyckte inte det funkade så jättebra, jag gav upp efter att gjort själva skalet, fyllde dem inte ens, det var meckigs att få det att täcka hela formen, vet inte riktigt vad jag ska använda för verktyg, provade påde pensel, spattel och liten slickepott, inget funkade. Sen när de hade stelnat ville jag ju prova att få ut en ur formen, men nja, sidorna var lite för tunna tror jag, medan botten var för tjock. därför bestämde jagmig för att skippa fynningen och istället antingen beställa bättre formar och öva däri, eller ge upp. Vet inte hur jag ska göra än. Lät resten av formen stå kvar i kylen, och nu, 3 dagar senare gick det att få ut hjärtat helt, men fortfarande så är botten alldeles för tjock tycker jag. Dessutom var chokladen grynig, något ja aldrig varit med om, kanske för att jag smälte i micron, brukar smälta i vattenbad.
    Var noga med att inte bränna chokladen, och den var inte grynig första gången jag provade. Hm, nån som vet varför det blev så...?

Men jag blir väldigt imponerad över vad ni andra åstakommer...

• Snuttjulla
    Mysanochmimer skrev 2010-11-21 11:15:40 följande:
    Ja använde pensel och penslade säkert 3-4 ggr på varje hjärta sen som jag skrev så fick jag juh inte ur alla hela, men det kanske har med lite övning att göra

Men måste tillägga att dom formarna jag köpt på tårtdecor och kakburken är myyyycket lättare att använda, även om det funkade att göra i IKEA-formarna
    jag gick faktiskt in nyss och kollade på kakburken, och jag bor ju relativt nära, så jag funderar på ett besök där nu snart. De var ju ganska billiga. Jag vill inte gärna köpa dyra formar om detta inte är nåt jag fastnar för. (jag är tyvärr väldigt lättuttröttad på hobbysar, finns så mycket kul att jag gärna vill hinna proiva allt, och ger upp efter en kort period.)
    Shaun the sheep skrev 2010-11-21 11:23:59 följande:
    Men är det inte lättare att spritsa i chokladen till skalet? Jag skulle nog aldrig orka stå och pensla faktiskt
    Bara en  tanke
    Mm, funderade på det, men har ingen så liten tyll, och ja, då kändes det lite trist...
  • Snuttjulla
    Shaun the sheep skrev 2010-11-27 14:45:38 följande:
    Men så smart! En sån måste jag nästan skaffa. Verkligen toppen att den går att stänga också,
    det är mitt största problem just nu faktiskt Allt bara rinner iväg innan man ens fått i hela tryffelsmetetn i spritspåsen :P
    den är verkligen supersmart! Mitt klart bästa köp till köket. Perfekt till mycket!
Svar på tråden Pralintillverkning!