Inlägg från: Shaun the sheep |Visa alla inlägg
  • Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Mysanochmimer:

Vad fint! Jag blir så inspirerad, vill sätta igång nu på en gång! Hade tänkt göra lite praliner nu i helgen, men jag funderar starkt på att tapetsera om i ett av rummen här hemma istället. Vi får se Men de var verkligen jättefina!

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep
    CoolJen skrev 2010-12-02 07:39:00 följande:
    Håller med...för mig var det skitlätt på kursen men hemma är det annorlunda...tycker chokladen stelnar väldigt fort då jag oxå snabbt häller i den i formen.
    Jag får även inte bort all choklad från kanterna utan drar mest ut fyllningen istället(har dock inte en palett än...kanske därför?)

Någon som vet hur man får tryffeln mer stel? Jag gör tryffelblandning ungefär så här:
    1 dl grädde
    1 tsk honung
    1 tsk smör
    kokar upp och häller över ca 130g hackad choklad
    sen ev 1 msk smaksättare

Om man vill ha mer fastare...mindre grädde?

Igår gjorde jag praliner med vit choklad med mjölkchokladtryffel i....gjorde efter samma recept som ovan fast med mjöljchoklad(marabou) och smeten var inte jättelös när jag sprutade i den men nu är det som mjölkchokladsås i vit choklad...inte riktigt det resultatet jag ville ha. Vad kan ha gått fel?
    Ska det inte vara mer choklad? Jag tror att det brukar vara 200 g i det recept jag använder. Ska dubbelkolla och återkommer!
  • Shaun the sheep
    Shaun the sheep skrev 2010-12-02 07:52:56 följande:
    Ska det inte vara mer choklad? Jag tror att det brukar vara 200 g i det recept jag använder. Ska dubbelkolla och återkommer!

Jo, det stämmer. I mitt basrecept är det:

1 dl grädde

1 msk honung

200 g choklad

1-2 msk smör

Så det kanske är det som är fel? Prova googla annars, efter tryffelrecept och jämför med det du har! Det brukar jag göra när jag är osäker på nåt!

• Shaun the sheep
    Mysanochmimer skrev 2010-12-02 09:17:34 följande:
    Och jag kör 200 g till 1½ dl grädde, blir perfekt att rulla dom tryfflarna, fast just det, då är det mörk choklad, ljusare och vit går det åt mer choklad såklart
    Vad konstigt! För jag har alltid 200 g choklad till 1 dl grädde. Förutom om det är ganache då
  • Shaun the sheep
    MissMary skrev 2010-12-02 09:55:44 följande:
    Hej alla glada pralinare=)

Har följt er tråd lite grann och fått mycket tips och inspiration. Ni är verkligen superduktiga!!

Tänkte sätta igån med lite julgodis här i dagarna men undrar hur det är med hållbarheten?! Hur länge håller de? Och hur ska de förvaras? Tråkigt om de blir gamla och inte lika goda till jul ju... Tänkte göra lite olika tryfflar och kolor och ischoklad m.m. Vad tror ni?

Ha en bra dag!!
    Hej och välkommen!

Det har diskuterats hållbarhet förut. Någon säger minst 2 veckor, men jag personligen skulle inte vilja äta praliner som är så pass "gamla". Mest pga grädden, som ju är en färskvara. Det gör man såklart som man vill :) De förvaras bäst i sval eller vinkyl om du har någon sådan. Annars i rumstemperatur i en burk med tätslutande lock
    FannyN skrev 2010-12-02 09:59:35 följande:
    Men kan man v ärma på den till 50 igen sen efter tempereringen då så den flyter bättre? kan verkligen 31 gradig rinna så där som på filmen?
    Jag tror faktiskt inte han tempererat chokladen. Jag tror att det är mest för att visa på ett snabbt sätt hur deras formar funkar. Jag vet såklart inte, prova att se om du hittar nån annan video på youtube där de tempererar?
    Jag har sett nån med en fransk konditor, men jag minns inte hur konsistensen var faktiskt.
  • Shaun the sheep
    Mysanochmimer skrev 2010-12-02 17:42:17 följande:
    blir dom bra att rulla? :)
    har du samma mängd med vit å ljus?
    de brukar bli jättebra att rulla! Jag har aldrig provat med mjölkchoklad, men med mörk och vit har jag provat
  • Shaun the sheep
    Hormonella skrev 2010-12-02 18:53:59 följande:
    Hej pralinmakare! Jag gjorde goda praliner inför förra julen och gav bort. Skyllde då på hormonellt inducerad huslighet (var i 8e månaden), men har lust att göra om det i år igen. Ska läsa tråden från början, men tänkte höra om ni har några tips på bra böcker med pralinrecept? Finns ju ett antal chokladböcker om man tittar på t ex Adlibris. 
    Det var ju någon som hade köpt en bok för inte så länge sen, det kan inte vara mer än 2-3 sidor bak i tråden. Annars tror jag de flesta av oss gått kurser eller hittat recept på internet
    Vore ju riktigt kanon att få en riktig chokladbok. Jag ska önska mig Systrarna Eismanns vinterbok (jag minns inte vad den heter egentligen), har bläddrat lite i den och sett att där finns lite recpet iallafall på tryffel
  • Shaun the sheep
    krikkelin skrev 2010-12-03 07:01:58 följande:
    Jag har Jan Hedhs bok Coklad-mer av det goda och i den finns det många pralin recept. Det är ganska avancerade recept med en del ovanliga ingridienser men jag tycker ändå att att  det är en bra bok.

Sen har jag också Choklad, praliner, marsipan & karameller av Birger Lundgren i den finns också massa pralinrecept men boken känns väldigt mycket som en lärobok så jag tycker den är tråkig och annvänder den sällan.

Vinterns söta är annars en bra bok. med en hel del pralinrecept, inte så många för gjutna chokladskal men man kan alltid göra om recepten lite om man vill annvända  formar.
    Ja, Vinterns söta! Det var den jag tänkte på i mitt förra inlägg Haha.
    Jag funderar på att göra en ripoff på Åre Choklad i helgen eller nästa vecka,
    och göra en sån där fin pralinstrut. Vad tror ni om det? =)
  • Shaun the sheep
    Mysanochmimer skrev 2010-12-03 13:35:58 följande:
    Har goooda tryfflar klara nu.
    Mörk choklad och mango, rullade i gyllene socker, kommer bild senare under helgen.
    Det och en burk saffransskorpor får svägerskan i försenad födelsedagspresent.
    Åh, det låter finfint! Hur funkar mango med mörk choklad?
    Jag tänkte göra en massa olika fruktpraliner till min syster, då tänkte jag göra en mangopralin med vit choklad..
    Svårt det där. Sen tänkte jag även göra mörk choklad och hallon, och massa andra smaker. Tiden vid jul kommer vara superstressig
  • Shaun the sheep
    Blåklockan79 skrev 2010-12-04 08:35:08 följande:
    Måste bara tipsa om en smak so; jag fick igår. Vitchokladtryffel med saffran i. Supergott. Gillar inte Vitchoklad i vanliga fall, men detta var supergott!
    Den tänkte jag prova! Men jag måste nästan köpa fler formar, kanske prova såna där i hårdplast.
    Känns vettigare att göra typ 35-40 på en gång, det blir lättare att ge bort flera smaker då ju
    Nu har jag bara en sån där i silikon, den rymmer 15 praliner..
Svar på tråden Pralintillverkning!