MissMary skrev 2010-12-02 09:55:44 följande:
Hej alla glada pralinare=)
Har följt er tråd lite grann och fått mycket tips och inspiration. Ni är verkligen superduktiga!!
Tänkte sätta igån med lite julgodis här i dagarna men undrar hur det är med hållbarheten?! Hur länge håller de? Och hur ska de förvaras? Tråkigt om de blir gamla och inte lika goda till jul ju... Tänkte göra lite olika tryfflar och kolor och ischoklad m.m. Vad tror ni?
Ha en bra dag!!
Hej och välkommen!
Det har diskuterats hållbarhet förut. Någon säger minst 2 veckor, men jag personligen skulle inte vilja äta praliner som är så pass "gamla". Mest pga grädden, som ju är en färskvara. Det gör man såklart som man vill :) De förvaras bäst i sval eller vinkyl om du har någon sådan. Annars i rumstemperatur i en burk med tätslutande lock

FannyN skrev 2010-12-02 09:59:35 följande:
Men kan man v ärma på den till 50 igen sen efter tempereringen då så den flyter bättre? kan verkligen 31 gradig rinna så där som på filmen?
Jag tror faktiskt inte han tempererat chokladen. Jag tror att det är mest för att visa på ett snabbt sätt hur deras formar funkar. Jag vet såklart inte, prova att se om du hittar nån annan video på youtube där de tempererar?
Jag har sett nån med en fransk konditor, men jag minns inte hur konsistensen var faktiskt.