Inlägg från: Shaun the sheep |Visa alla inlägg
  • Shaun the sheep
    strojes skrev 2010-10-28 19:29:46 följande:
    Jag skulle nog satsa på en digital termometer för choklad tempning.
    Oj! Det måste jag kolla upp. Jag visste bara att det fanns sån för kött. Eller det kanske bara kallas köttermometer, men funkar till det mesta i köket?
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-10-29 14:36:21 följande:
    ikea har en ganska billig digital termometer...
    Kanske får kolla där nästa gång vi har vägarna förbi :)
    Fast Ikea i Västerås är inte särskilt bra, det får bli när vi far iväg till familjen i Linköping
  • Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-10-29 14:59:26 följande:
    har du också släkt där? Glad 
    HAr du kankse karlsson i e-tuna? de är väl ganska skapliga i pris, tror nog du kan hitta en där med...
    Haha, ja! Du med alltså?
    Hm, jag vet inte om vi har Karlsson.. Men jag tror att det finns i Västerås! Det är ju inte så långt bort, 35 minuter ungefär. Det vore så kul att göra praliner till nästa helg, då ska vi åka till min sambos tvillingbror och hans familj. Vore roligt att ge bort praliner som man gjort själv Så, jag SKA ha tag på en termometer innan nästa helg. Helst så snart som möjligt kanske, så man hinner testa redan innan
  • Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-10-29 16:34:52 följande:
    Åh, vilken mysig present till din svågers familj!
    kanske kan låna från nån granne? Eller vän?
    Nja, egentligen är det inte min släkt, det är min sambos, och mina barns, men eftersom han aldrig friar, så tycks det aldrig bli min släkt... Flört
    Brukar du också passa på att försöka pricka in ett besök på cloetta?
    Ja, tekniskt sett är det väl samma här. Min sambo får heller aldrig tummen ur, men jag tycker bättre om hans släkt än min egen, så jag har liksom adopterat dom, haha! :)
    Ja, åh! Cloetta är underbart! Fast det tråkiga är att sist vi var där så köpte jag Polly, som är ett av mina favoritgodis. Tyvärr var det fullt av fluglarver i påsen :/ Men det är ju sånt som kan hända även de bästa. Även om jag inte åt av godiset så är jag inte lika sugen på Polly längre
  • Shaun the sheep
    queenofangels skrev 2010-10-29 16:57:04 följande:

ni har ju lite koll på denna tråden. vet någon av er var man kan få tag på runda chokladskal som man gör praliner i. inte formar utan chokladskalen e färdiga som man bara spritsar i tryfflen.

Jag tror det var nån tidigare i tråden som beställt via mumsigt.se? Är inte säker dock. Har du provat googla?
  • Shaun the sheep
    queenofangels skrev 2010-10-29 17:07:05 följande:
    inte googlat. kom på de nu när ja såg er tråd.

gör sånna på jobbet o e så smidigt att dom e färdiga :) lite fusk men endå. men nu har ja bytt jobb o dom gör inte tryffelkulor längre. annars kanske ja kan gå till ett kondis som gör sånna själv.
    Åh! Är du konditor?
  • Shaun the sheep
    queenofangels skrev 2010-10-29 17:51:03 följande:

japp, e ju de. på förra jobbet gjorde vi masspr av pralier o tryfflar, tyvärr gör vi inte de på detta.

Åh! Det är min dröm! Jag håller på och bråkar med alla jag kan hitta, försöker övertala dom att hjälpa mig.
    Det är ganska svårt att lyckas utbilda sig till konditor i vuxen ålder verkar det som, men jag försöker.
    Har bland annat pratat med Arbetsförmedlingen om att få göra praktik på ett konditori, samt läsa in teorin på egen hand och sen göra gesällprov eller vad det heter. Jag tänker alltid på gasell, alltså djuret, när jag hör gesällprov
  • Shaun the sheep
    queenofangels skrev 2010-10-29 18:07:35 följande:
    vet att här har ams vuxen utb för konditori. men finns väl inte överallt. vet inte var du bor men finns även en utb i kristanstad på 1 år där man får sitt gesällbrev. har de inte själv, får bli nån gång. brukar tycka man ska ha ett par års erfarenhet innan man tar de.
    Åh, jag bor i Eskilstuna, men jag har sett att flera städer längre ner i Sverige har konditorutbildningar. Här är den närmaste i Stockholm, och det blir lite jobbigt att pendla 3 timmar om dagen. Bara tågresan tar drygt en timme, sen pendling också.. Lite väl mycket för mig tyvärr, eftersom sambon jobbar skift :/
  • Shaun the sheep
    queenofangels skrev 2010-10-29 18:29:24 följande:
    förstår att de inte e hållbart. synd att dom inte har utbildninagr längre upp. elakt mot er som vill bli konditorer när man e äldre. ja e glad att ja valde på gymnasiet. där hade vi iofs en vuxenstudent också i vår klass 1 år som läste in hela 3års kursen på 1 år.
    Oj, vad häftigt! =) Det skulle jag också vilja göra. Hade varit helt suveränt! =) Men sån tur har man väl inte tyvärr.
    Jag får helt enkelt böna och be på Arbetsförmedlingen, och om inte dom hjälper mig så får jag fixa något själv! Jag SKA lyckas med det här, så är det bara
Svar på tråden Pralintillverkning!