Inlägg från: CoolJen |Visa alla inlägg
  • CoolJen

Pralintillverkning!

Dessa godsaker har jag gjort de senaste dagarna.
    De vita är fyllda med mjölkchokladkrisptryffel(smet )
    Till höger om dem är vanlig trillingnöt
    Hjärtan är fyllda med mörkchoklad/lingontryffel
    De till höger längst ner är fyllda med mörkchoklad/whiskeytryffel.
  • CoolJen
    myskatt skrev 2010-12-02 14:09:58 följande:
    Jättesnygga!

Har du lust att dela med dig av fyllningsrecepten?
    whiskey-
    koka upp 1 tsk honung, 1 tsk smör och 1 dl grädde...blanda ut med ca 130 g mörk choklad, häll sen i 1 msk whiskey.

Lingon-
    koka upp 1 tsk honung, 1 tsk smör och 1 dl grädde...blanda ut med ca 130 g anton bergs mörk smaksatt choklad(lingon)

Mjölkchokladcrisp-
    koka upp 1 tsk honung, 1 tsk smör och 1 dl grädde...blanda ut med ca 130 g mjölkchoklad och finkrossade cornflakes el.smörgåsrån
    (denna tryffel blev mer som en smet=rinnig...så kanske inte att rekommendera)
  • CoolJen
    Honey1982 skrev 2010-12-02 21:06:13 följande:
    Kan man köpa färdiga skal på nån webshop och sen fylla?
    japp
  • CoolJen
    Honey1982 skrev 2010-12-02 21:33:18 följande:
    vart finns det att köpa?
    kommer inte ihåg men har sett det...googla
  • CoolJen
    Mysanochmimer skrev 2010-12-02 22:04:29 följande:
    Äh var dåligt med praliner i mina 3 chokladböcker..
    Trodde jag hade Jan Hedhs chokladbok men var hans dessertbok, där stod det dock lite om temperering och annat i kapitlet chokladdesserter.
    jag har bläddrat igenom en del böcker på bokhandeln och alla var om desserter och choklad i övrigt, kanske recept på nån enstaka tryffel
  • CoolJen

Kan tipsa om att inte använda cornflaks till att få till crisp...nu efter några dagar så är crispen bara seg

• CoolJen
    guppyn skrev 2010-12-09 10:13:15 följande:
    Hur länge håller ni formarna upp och ner för att låta chokladen rinna ur?
    Tror ni att man kan göra en tryffelsmet för att frysa ner och göra praliner av senare?
    Nu står det inte längre instruktioner om pralintillverkning och temperering på pralinformar.se hemsida, det var synd.
    har du tryffelsmet över?
    jag skulle nog satsat på att göra en till omgång praliner nästa dag el. fixat till nåt annat godis av smeten
  • CoolJen
    FannyN skrev 2010-12-11 20:39:12 följande:

Hej alla pralinvänner!

Nu har jag varit i Nora på pralinkurs! Det var jättekul! jag smaksatte med calvados amaretto rosepeppar pistage smutlron och lakrits. Och så har jag köpt 5 kg choklad och formar mm. Kul för mannen eftersom jag gör för husbehov och själv inte äter så mycket!!

oj vad många smaker...var det gott?
  • CoolJen
    Mysanochmimer skrev 2010-12-13 12:02:06 följande:

En fråga mina pralintillverkand vännerv

En pralin fylld med kola (gjord på grädde, socker, sirap), kan den förvaras i rumstemp eller kräver den kyl? :-/

Går det att fylla med kolafyllning? Tänker mest på att sån smet är bara rinnande när den är varm
  • CoolJen

Jag gillar den pralinen(från chokladask) som är fylld med marsipan, så funderar på att göra en pralin med mandelmassafyllning.
    Vad tror ni man ska blanda ut med för att få den spritsbar?

Svar på tråden Pralintillverkning!