Inlägg från: CoolJen |Visa alla inlägg
  • CoolJen

Pralintillverkning!

Mysanochmimer skrev 2010-12-13 20:37:00 följande:
    Penslade, men tycker det är lite för tidskrävande.
    Vet inte om man kanske ska vara snabbare att vända på formen?
    Jag väntade nån minut men ska kanske korta tiden?
    Vänd på en gång! Har lärt mig att ha så mycket choklad att det är överflöd= inte slösa tid på att pussla ihop choklad till alla formar, då hinner det stelna och sen när man hällt på vända direkt och låta rinna ur
  • CoolJen
    FannyN skrev 2010-12-14 18:37:25 följande:
    Idag har gjort massor av nya praliner! Vad kul det är! dagens smaker är päroncognac,baileys och coiantreu. De var drömgoda och päronkonjaken var helt enkelt fantastisk!
    Å önskar att jag hade massa olika sprit hemma att testa smaker med...köpte en whiskey(de blev skitgoda) men vill ha fler. Nästa gång jag åker på kryssning ska det inköpas många olika miniflaskor sprit
  • CoolJen

haha nä...jag är redan uppe i 2000:- tror jag....det är inte gratis inte.

Ja miniatyrflaskorna tror jag är toppen...man behöver ju inte så mkt till varje tryffelsmet och om det inte blir gott så har man heller inte en hel flaska stående

• CoolJen
    guppyn skrev 2010-12-14 20:31:34 följande:
    Men jag har inte hittat såna där miniatyr flaskor på systemet, har letat efter såna till pralinerna, måste vara blind.
    Likörtryfflar jag planerat att göra, baserat på vad som finns hemma är: baileys, hallonlikör, passoã med vitchoklad, likör43(eller vad det nu var) med mjölkchoklad och så tänkte jag göra bountykulor som jag hittade recept på i någons blogg och blanda i malibu.
    finns bara små flaskor med snapsar på systemet,däremot på kryssningsbåtar finns det med masa olika likörer och dyl.
  • CoolJen

Vilka fina praliner Fanny och Mysan!

Jag lyckas inte heller med att få alla praliner blanka och fina trots att jag tempererar och använder fin choklad.

Var förresten på IKEA häromdagen, där har de choklad som kostar 5:- /100g. Jag köpte den mörka som ska inehålla minst 61% tror jag det stod, jag hoppas den är bra att göra praliner med för då blir det billigt!

• CoolJen
    Mysanochmimer skrev 2010-12-15 09:31:51 följande:
    Tack tack

Oj vilket kanon pris!
    Synd att det är 10 mil till IKEA
    Längtar till vintern 2012 när dom ÄNTLIGEN öppnar här!
    Räkna på hur mycket choklad du behöver köpa för att det ska löna sig och åk

Ja, det är ju lättare att bo i sthlm och ha nära till flera IKEA...ångrar mig att jag inte köpte fler än 1 kaka...
  • CoolJen
    Mysanochmimer skrev 2010-12-15 11:59:31 följande:
    Haha ja egentligen.
    Skulle ha passat på och köpt när jag var där för 2 veckor sedan, men såg inge choklad då
    Jag hittade det där man köper mat men det fanns även utanför i 'kiosken'
  • CoolJen
    Shaun the sheep skrev 2010-12-21 17:33:46 följande:
    Jag ska även göra en vitchokladtryffel med blåbär, samt en med mjölkchoklad. Men. jag tänkte att man kanske skulle blanda i någon spritsort, finns det någon som ni tror kan funka till kanske fler än en tryffel?
    Jag är verkligen inte alls insatt i alkoholvärlden, speciellt inte likörer och sånt. Jag hoppas att nån hinner se detta innan imorgon
     Jag fattar inte vad du menar med 'till mer än en tryffel'
  • CoolJen

vet ju att pralinhuset har champagne blandat med olika smaker.

Du kan ju även köpa tex whiskey el cognac som är gott i andra bakverk och i matlagning

• CoolJen
    Queequeg skrev 2010-12-22 00:51:46 följande:
    Själv är jag klar med all choklad och annat godis. Imorgon ska jag ta och paketera allt i fina kartonger och cellofanpåsar efter som det ska ges bort.

Äppel och rosmarin pralin. Hade även i lite calvados (mörkchoklad)

salty caramel pralin (ljuschoklad)

Messmörpralin (ljuschoklad)

Vit hallonpralin. Blev lite misslyckad, då chokladskalet blev lite för tunt så hallontryffeln lyser igenom, använde en siliconfrom tror det beror på det då de inte är lika bra som de i hårdplast:

Praliné (ljuschoklad)

pepparkakstryffel (Mörkchoklad)

Apelsintryffel (mörkchoklad)

Kaffe och kokostryffel (mörkchoklad, doppad i vit choklad)

Sedan har jag även gjordt:

Ingefärs - och kokosfudge

cappuccinofudge

rocky road fudge

Fransk nougat

3 sorters gelé/marmeladgodis

kola, blev fem olika smaker ( choklad, pepparkaka, ingefära, apelsin och en utan tillsatt smak

vit citronkola

Synd att vi inte är släkt
  • CoolJen

Skitsnygga praliner ni gjort!

Imorgon ska jag till min favvobutik i stan- pralinhuset och inspireras

• CoolJen
    Mysanochmimer skrev 2011-02-07 17:45:30 följande:
    Här blev det tyst och dött efter jul, men nu försöker vi liva upp lite tycker jag!

Ska göra lite praliner till nästa helg som ska ligga i en korg med godsaker till ett brudpar, nån som har förslag på nån fyllning som inte är en tryffel eller kola och som klarar rumstemp?

Pannacotta och mousse känns sådär, men pannacotta kanske klarar det om man har kokat upp grädden?
    Erfarenhet?
    Jag vet inte vad som är i praliner från tex pralinhuset men det finns ju en massa olika. Senast provade jag en jordgubb/mascarpone som var god
  • CoolJen
    Mysanochmimer skrev 2011-02-07 18:09:56 följande:
    Ja det är juh det, massa olika fyllningar.
    Men tänkte mest om det är så att dom använder konserveringsmedel av nått slag?
    tror jag inte de gör...tror de brukar rekommendera att pralinerna ska ätas inom några dagar
Svar på tråden Pralintillverkning!