Alexi skrev 2010-10-06 17:19:05 följande:
Måste fråga, är trotsåldern jobbigare än 1,5-årsfasen? för då måste jag ju undra hur jag ska överleva, vi som verkligen tyckt de senaste månaderna varit galet jobbiga periodvis... Känns som att vårt ledord just nu är att välja våra strider enormt noga och ändå blir dottern skogstokig för massor med saker vi inte förstår eller hade kunnat undvika.
Nja det beror på hur man ser det... och såklart hur barnet är antar jag. Än så länge kan jag nog inte påstå att trotsen nu är värre än hur hon var vid 1½ (dottern blir precis 3 år nu i dagarna). Det är fruktansvärt påfrestande helt klart, men utbrotten har en helt annan karaktär nu, och det är väl snarare så att det känns väldigt långdraget och segt allting nu. Ibland fastnar man i en ond cirkel där det bara är tjat, tjat och tjat (från min sida men kanske mest från hennes när hon aldrig är nöjd vad man än försöker åstadkomma). Antar att det som är mest tärande just nu är det konstanta missnöjet och att man hela tiden försöker hitta en balansgång när det gäller gränser och självbestämmande... men man märker hur mycket man själv kan påverka, och man får hela tiden tänka till på vad man säger och gör, för att det inte ska bli det här eviga tjatandet. Men det är en glädjande ålder också för de pratar så mycket roligt och bara sprudlar av glädje när de är på bra humör!
Så trots allt var det ändå jobbigare vid 1½ eftersom man kunde styra så lite över det som hände, och frustrationen och känsloutbrotten var totalt fruktansvärda hos dottern. Hon var helt okontaktbar och kunde skrika och vara helt hysterisk i uppåt en timme ibland... det var ju bara att rida ut stormen! Och just det du säger att man inte förstår, det är ju det som är så sjukt jobbigt i den åldern att de inte kan förmedla sig ordentligt än! Nu handlar det mer om att försöka kommunicera på rätt nivå, men det
går åtminstone, bara man inte är för trött själv