• Orkide

    Hjälp med personligt brev

    Hej,

    Är snart klar med min lärarutbildning och ska söka arbete i skolan (grundskolans tidigare år). Är osäker på hur jag ska formulera mitt personliga brev. Kom gärna med tips och idéer. Jag tror på samarbete (bådemellan  vuxna och mellan barn), enskilt arbete och bra gruppdynamik för att elever ska lära sig men har inte fått in det riktigt i texten...

    Tacksam för hjälp.

    Ansökan till tjänst som ”lärare i åk…”


     


    Jag ansöker härmed med om tjänsten som åk ? lärare.


     Mitt namn är--------- och såg Er annons i ??????????? som väckte mitt intresse. Jag är 24 år och bor i ---------- tillsammans med min sambo. I januari avslutar jag min lärarutbildning med inriktning pedagogiskt arbete med yngre barn. I mitt examensarbete (15hp) skrev jag om vilka könsroller som förmedlas genom bilderböcker som barn i förskolan och skolans tidigare del möter.


     Jag har alltid haft ett intresse för barn och unga sen många år tillbaka. Jag har en lugn personlighet som brukar skapa en trygghet hos barn. Jag är även en mycket glad person som är stresstålig, har tålamod och tycker om att ha många bollar i luften samtidigt. Jag tror på samarbete och bra gruppdynamik.


     Jag har praktisk erfarenhet att arbeta med barn genom vikariat. Jag arbetade i ungefär två år på en privat förskola. Min främsta uppgift var att hjälpa en flicka med speciella behov. Min uppgift som resurs + outbildad barnskötare var även att hjälpa till på andra avdelningar med barn i åldern 1-6 år. Hade dock min hemvist på en avdelning med barn i åldern 3-5 år tillsammans med två andra pedagoger. Har även sommarjobbat på en förskola i tre veckor. Mina erfarenheter har betydelse för mitt framtida yrke eftersom jag arbetat i ett arbetslag och sett betydelsen av personalens samarbete för en givande verksamhet. Sen har jag varit delaktig med planering av bland annat aktiviteter och sett hur verksamheter kan fungera inifrån.


     


    Jag ser fram emot ett personligt besök.


     


    Med vänlig hälsning

  • Svar på tråden Hjälp med personligt brev
  • Mossagti

    Börja med annonsen. Gör en noggrann analys av den och se vilka egenskaper och erfarenheter de efterfågar (stresstålig, språkkunnig, flexibel, engagerad). Skriv upp dem (och eventuellt andra nyckelord du kan hitta) på ett papper.

    Börja sedan det personliga brevet med en rubrik som sammanfattar/lyfter fram den/de egenskaper som är viktigast för jobbet. (engagerad kanske). "Engagerad och språkkunnig lärare söker nya möjligheter

    I första stycket skriver du något om att din utbildning och erfarenhet matchar tjänsten perfekt och att du med stort intresse söker tjänsten som bla bla bla. "Med en utbildning och arbetslivserfarenhet som nästintill perfekt matchar tjänsten som ..."

    I stycke två skriver du kort om vad du gör nu och bakar in ett exempel från tidigare arbeten. " I januari tar jag examen från lärarutbildningen med inriktning mot pedagogiskt...bla bla bla. Jag har trivts bra med mina studier och jag känner att jag nu har en god grund att stå på som lärare. Min tidigare erfarenhet från rollen som barnskötare och personlig assistent har också gjort att jag har kunnat knyta de teoretiska delarna av utbildningen till konkreta exempel vilket har ökat min förståelse för läraryrket och dess utmaningar."

    I stycke tre ska du skriva en motivering till varför du vill ha just det jobbet på just den skolan. "Jag har länge varit intresserad av ert arbete med.../Reggio Emilia-pedagogiken tycker jag stämmer bra överens med mitt förhållningssätt till undervisningen/ Sedan jag läste om ert medvetna arbete med genusfrågor har jag velat arbeta på bla-skolan och jag skulle se det som en fantastisk möjlighet att få vara med och bidra till en skola med fortsatt fokus på den frågan. Mitt examensarbete om könsroller...tror jag kan bidra till det."

    I fjärde stycket är det dags att börja matcha annonsens specifika ord med dig själv. För att det inte ska bli floskler måste du relatera egenskaperna till tidigare jobb/erfaranheter. "Som personlig assistent är det viktigt att man är stresstlåig och lugn och det är egenskaper som beskriver mig väl och som jag tror att jag kommer att ha nytta av i ett arbete hos er."

    Femte stycket fortsätter du att matcha annonsen "En stor del av mina studier har skett i olika grupper  och där har jag haft stor nytta av min lugna personlighet, samarbetsförmåga och sociala kompetens som har gjort att dessa arbeten har fungerat väldigt bra. För mig är det goda samarbetet mellan barn och vuxna och en bra gruppdynamik mycket viktigt och jag är glad att vi under utbildningens gång har kunnat fördjupa mina kunskaper i det ämnet. "

    I fjärde och femte stycket matchar du kort men koncist alla egenskaper som efterfrågas.

    Har du en annan erfarenhet som kan ge skolan ett mervärde slänger du in det i ett sjätte stycke men annars är det dags att avsluta med ett kort stycke om dig själv som visar lite mer personlighet. " Idag bor jag tillsammans med .. där jag ... bla bla bla"

    Avsluta "Jag hoppas att jag har kunnat väcka intresse och ser fram emot att träffas."

    Typ så. 

  • Orkide

    Tack så hemskt mycket för ditt svar. Tack så jätte mycket för den tid du la ner för min lilla fråga Glad

    Gör det något om jag tar delar rakt av?

  • Kjell2

    Ett par andra tips.

    Ljug inte, dvs ge dig själv inte egenskaper du har
    Exemplifiera gärna egenskaper. Om du skriver att du klarar att hålla många bollar i luften ge någon form av exempel/bevis på det.
    Undvik för mycket floskler
    Skriv inte för mycket om ditt privatliv
    Upprepa inte saker som står i ditt CV
    Be någon korrekturläsa det du skrivit

  • Mossagti
    Orkide skrev 2010-10-04 09:42:30 följande:
    Tack så hemskt mycket för ditt svar. Tack så jätte mycket för den tid du la ner för min lilla fråga Glad

    Gör det något om jag tar delar rakt av?
    Det gör inget. Anpassa det till dig bara!
  • SAE

    Hej,
     
    Jag vill jobba som barnskötare och jag har hittat några jobb som skulle skicka mitt cv och skriva ett personligt brev som anpassar!
    Jag har inte så bra svenska och jätte osäkert för att skriva brev!

    Jag har ingen utbildning inom branschen men jobbar som vikarie i skolor och förskolor och har själv två barn.
    Jag har jobbat som försäljare i mitt hemland och har utbildning inom det. 

    Hur ska jag skriva ett intressant brev även om jag har inte utbildningen få chans att få ett riktigt jobb!?

    Snälla finns det någon som kan hjälpa mig med det!?     

    MVH, Sonia         

  • SoStylish
    SAE skrev 2013-07-03 11:37:37 följande:

    Hej,
     
    Jag vill jobba som barnskötare och jag har hittat några jobb som skulle skicka mitt cv och skriva ett personligt brev som anpassar!
    Jag har inte så bra svenska och jätte osäkert för att skriva brev!

    Jag har ingen utbildning inom branschen men jobbar som vikarie i skolor och förskolor och har själv två barn.
    Jag har jobbat som försäljare i mitt hemland och har utbildning inom det. 

    Hur ska jag skriva ett intressant brev även om jag har inte utbildningen få chans att få ett riktigt jobb!?

    Snälla finns det någon som kan hjälpa mig med det!?     

    MVH, Sonia         


    För att arbeta som barnskötare måste man väl ha någon slags utbildning i grunden? Kan du inte börja med att studera istället för då blir ju chansen att få jobben du vill ha mycket större!
  • SAE
    SoStylish skrev 2013-07-03 12:04:16 följande:
    För att arbeta som barnskötare måste man väl ha någon slags utbildning i grunden? Kan du inte börja med att studera istället för då blir ju chansen att få jobben du vill ha mycket större!

    Nej, det gör faktist inte alla förskolor!

    jag käner några som jobbar utan utbildning!

    Ja, det är ett bra lösning men har inte Malmö utbildningen :(

    Tack ändå för ditt tips :)

    Sonia
         
  • asse18
    Hej,
    Fick upp denna tråden när jag själv satt och filade på mitt personliga brev efter min utbildning. Har nu fått jobb vilket jag är så glad och tacksam för så jag tänkte att jag ska dela med mig om hur jag gick tillväga med mitt personliga brev.
    Jag fick (som säkert många andra också får) flera tips från familj och vänner som i slutändan mynnade ut i olika tankar och åsikter. Jag struntade tillslut i alla dessa tankar och åsikter och började istället leta efter experttips online där jag främst sökte efter en bra mall att utgå i från.
    Det finns säkerligen massa bra sidor där ute men jag själv tycker att personligtbrev.se har väldigt snygga mallar som man kan ladda ner. Det är dessutom gratis ????
    Hoppas tipset kan ge någon nytta!
Svar på tråden Hjälp med personligt brev