• Puffe

Hjälp

har ett helvete hemma med min son 15 år och som aldrig kan inse konsekvenser av sitt handlande. Han har tex ingen dator längre därför jag tagit den efter att vi kommit överens om tider att lägga sig på vilket han inte följt. Han har lovat att inte ta ur kyl och frys men på morgonen hittar vi coca colaflaskor, glasspaket, kakpaket tomma eller halvtomma. Sitter han framför TV´n och ska se något efter vi lagt oss så är soffan under plymåerna proppad av godispapper, halvätna smörgåsar, gurkbitar paprikakärnor eller gömt under mattan. Vad göra???samtal hjälper inte, ryta hjälper inte, aga uteslutet naturligtvis. Min fru menar det är min uppgift göra något för henne lyssnar han inte på och han har ibland tom puttat på henne vilket hon anser är misshandel. Jag talar med honom och jag tycker vi ändå har en hyfsad relation men att han inte gör som man säger. Han är hyfsad i skolan och har lätt för sig i sak men svårare med beteendet. Detta har jag sett sedan han började gå, att han hela hela tiden  hittar på någonting som skapar oreda för sin omgivning, jag har suttit med skolpersonal, skolpsykologer, skolkuratorer men icke fått någon som helst hjälp som ändrat detta beteendet. Han har också blivit tagen av polisen anklagad för skadegörelse av busshållplats(han förnekar detta) Nu har jag hittat ölburkar lite varstans. Röker gör han redan och slänger fimpar överallt och cigaretterna stjäl han av sina äldre systrar som bara röker sporadiskt. Han stjäl pengar av alla i familjen.
    Ja det blev en lång harang detta men jag bara blev tvunge skriva av mig lite efter en rejäl utskällning av min fru som tycker jag skämmer bort pojken genom att inte agera tillräckligt kraftigt.
    Jag vet inte hur jag ska göra men jag vill inte använda våld. Det hände en gång medan min fru stod och skrek i örat på mig att stoppa honom när han tömde kylen framför ögonen på henne, han var väl 10 år då och vill aldrig göra om det. Jag tror på att samtala och nöta in rätt beteende men utan att tvinga, det vore väl fan om det inte skulle gå upp ett ljus för honom. Det funkade för min äldsta dotter även om jag höll på mellan det hon var tolv till nästan 20 år. Min hustru har jag för länge sedan gett upp hoppet om men stannar kvar för barnens skull och kanske lite för jag tycker fortfarande om henne trots att jag är en så oduglig man.
    Kanske någon känner igen sig eller vet var man ska vända sig. Kanske pojken har en defekt, bokstavsbarn? eller har vi gjort något fel från början? ja det är ju lättast skylla på föräldrarna.

• Svar på tråden Hjälp
  • Lejlosot

Din son är tonåring, din son växer. Det är normalt att han gör revolter som ni hatar och det är normalt att han äter er ur huset. Att han är slarvig och lortig osv kanske är ett tecken på att han är rädd, gömmer han mat under soffan osv så är det för att han inte vågar visa er att han äter.
    Du kanske ska stå mer på din sons sida och inte din frus sida.

Han behöver någon att se upp till osv. Förbättra eran kontakt.
    Han kommer att ändras, han kommer att bli bättre detta är bara en lång och utrdragen fas som ungdomar går igenom.

• Puffe

jamen jag har berättat för honom att inte vara rädd utan gärna fråga hellre om han får ta

• Lejlosot

Tydligen så hjälper inte det. Har ni någon gång pratat med honom, hur han mår, hur han känner?

• Puffe

jadå, vi har talat och talat och förmanat och uppmuntrat men efter ett tag så börjar det igen och jag kan inte komma på riktigt vad det är som får honom att glömma vad vi kommit överens om. Vi har skrivit kontrakt också som vi båda skrivit under men förgäves. Däremot märkte jag idag att vi kunde ha trevligt bara vi två då vi diskade och gjorde iordning efter maten(diskmaskinen pajade i veckan) Verkar som jag sviker min hustru men det är ju anonymt men han går igång på henne hela tiden och hon kan ju inte hålla mun utan tjatar oavbrutet. Jag har ju lärt mig stänga av ljudet men han klarar inte det. Jag kan ju heller inte säga till min son att inte höra på sin mamma.

• selmispelmis

Är det inte så att det är ett litet helvete att ha tonåringar?
    Bråkar man inte mest för att man är orolig för dom? Hur ska det gå, fixar de skolan, kommer de få jobb, kan de flytta hemifrån?? Jag vet själv att jag gömde en massa godis när jag var liten/tonåring. Godissuget är rätt stort i den åldern, samtidigt vet man att man inte ska eller får äta, så visst gömmer man. Gör man inte det mesta i smyg i tonåren, eller åtminstone mycket? Jag tror att det är helt normalt, fast man kan bli tokig! Man får för sig att det är ytterligare ett tecken på ren depravering..
    Slänger fimpar, var, hemma eller? Det är ju kanske inte så mysigt förstås. Har själv en sporadiskt rökande tonåring (16) hemma, som jag blir skogstokig på emellanåt. Han har också blivit tagen av polisen, dels för att kastat vattenballonger på Pride=hatbrott enligt polisen(ingen anmälan). Han har också blivit upptäckt av att röka hasch och erkänt. En del ungar gör det svårt för sig, våran här hemma är likadan. Ljuger om småsaker som han lika gärna kan säga rakt ut. Jag har frågat honom varför?? Men han vet inte säger han. Jag säger till honom att det är ju bättre att han säger som det är (någorlunda) även om vi inte tycker lika, istället för att man ser får reda på att det är ljug, för då blir man ju bara förbannad och ledsen.
    Det låter nu kanske som världens hemskaste ligistunge, men det är det inte. Det är en fin kille, gullig, lite dålig självkänsla kanske, egoist som fasiken, men rätt normal skulle jag tro. Glad med kompisar, sur som citron hemma.

Angående din fru, ja jag vet inte, känner hon sig inte bara totalt maktlös gentemot sonen, och så skriker hon på dig. Så tror jag det brukar vara hemma hos oss..
    Det är väl kul att ni hade trevligt vid disken, låter väl som en bra grej att göra tillsammans. Man blir ju så glad över en gnista mänsklig kontakt med de "små liven". Ni kanske ska bjuda in mamman nån gång i framtiden, annars kommer hon känna sig utanför och bli sur för det också. Tro mig, jag vet.
    Vet inte hur det är med män, men vi kvinnor, åtminstone jag, är så jäkla trött på att agera tjatkärring. Men måste vi det då kan man undra? Svaret blir jag vet inte, men ibland känns det som att om man slutade skulle allt bara gå åt fanders, men kanske är det bara "auto-piloten" som gått igång. Hur som helst vi vill inte vara tjatkärringar, vi tror bara att vi måste för annars händer ingenting, tror vi.. Förresten så tror jag inte att du är oduglig, det tycker nog inte din fru heller. Ge henne en kram och pussa din son godnatt ikväll. (även om det är du som går i säng först...

• Puffe

du verkar vara en klok kvinna som jag inte kan annat  än hålla med.
    Idag ringde dock mentorn till sonen och berättade att han inte varit i skolan på två dagar,dock ätit den ena dagen i skolbespisningen. Så ikväll var det ett hojtande och jag tror han förstår och sedan fixade vi köket efter middagen och jag sa ingenting alls utan vi var bara tysta och vi tyckte båda det var skönt.
    Kruxet är att jag har en gammal avdankad psykiater som bekant som jag vid några tillfällen anförtrodde mig mina bekymmer angående sonen. Han tjatar på mig att jag måste göra en utredning och att skolpersonal inte har kunskap att bedömma om barn har neurohandikapp som han tyckte det lät som. Nu har jag fått veta att jag inte tar ansvar och kanske inte ens älskar min avkomma tillräckligt som förnekar honom adekvat omsorg av läkarvetenskapen. Ja jag vet inte för jag tycker faktiskt killen verkar helt ok men han har bara en jävla fart iallt han gör och har inte känsla för vilka konsekvenser det utmynnar i vilket jag själv minns att man saknade i den åldern.
    Usch, det går åt helvete med både äktenskapet och sonen tycker jag 

Svar på tråden Hjälp