• pirajja

    Ni som förlorat barn i v 38...

    har ni fått reda på varför barnet dog?

    Jag har precis fått reda på att vårt barn dog på grund av att moderkakan inte utvecklades som den skulle efter v 38 och tänkte höra om någon annan här varit med om samma?

    Jag har sett att flera förlorat sina barn i just v 38.....

  • Svar på tråden Ni som förlorat barn i v 38...
  • Ulrika01

    Jag förlorade min Valdemar i v 38+2. De hittade aldrig något som orsakade hans död. Jag har själv uppmärksammat att många bebisar dör i v 38. Eller rättare sagt mellan v 38 och 42. Hade varit spännande om man lagt ner lite pengar och forskat på om det faktiskt är så och vad det beror på.  

  • blackbelt

    Här är en till som förlorat under v 38. Vi fick inte heller något svar. Jag skulle gärna se en "förlustkurva" vecka för vecka!

  • Fia a

    Våran Fabian dog v 38+1. Moderkakan lossade samma dag som vi skulle sättas igång

  • pirajja

    Jag har läst en rapport om intrauterin fosterdöd där det står att om man jobbar på ett visst sätt på sjukhuset så ska man kunna få en större andel förklaringar till varför detta händer. Vanligtvis är det tydligen 50% uppklarning.

    Ni har säkert redan läst detta men jag länkar ändå: http://www.lakartidningen.se/old/content_0332_33/pdf/2512_2516.pdf

    Vi gjorde fostervattenprov, massor av blodprov samt obducering. Att det var fel på moderkakan vet jag inte hur dom kom fram till. Om den skickades tillsammans med vår dotter till obduceringen kanske? Det var iaf skönt att få en förklaring.

    Jag tycker också att det vore intessant att se vilka veckor som är vanligast. Att överburenhet är en risk förstår man ju eftersom dom sätter igång förlossningen. I vårt landsting är det efter 2 veckor men jag har hört att dom väntar 3 veckor i andra landsting.

  • isabellem

    Misste Oliver i vecka 38+1, det dom hittade var proppar på min moderkaka

  • me79

    Miste Alma efter 38 fullgågna veckor. Efter obduktionen kunde de inte fastställa orsaken. Plötslig spädbarnsdöd?

  • pirajja

    Undrar om det har något med vilket sjukhus som man föder på, alltså chansen att få svar på vad som hänt? Själv födde jag min flicka på Sundsvalls sjukhus och obduceringen skedde i Umeå....

  • me79
    pirajja skrev 2010-10-04 19:04:21 följande:
    Undrar om det har något med vilket sjukhus som man föder på, alltså chansen att få svar på vad som hänt? Själv födde jag min flicka på Sundsvalls sjukhus och obduceringen skedde i Umeå....
    Födde på SÖS i Sthlm och obduktionen gjordes på Karolinska, vilket ska vara jättebra tydligen. Men ändå inget svar på varför.
  • Pippi84

    Vi förlora vår lilla Ludvig i v37+3. Han hade fått en infektion som de inte var den kom ifrån för enligt proverna så hade inte jag den.
    Tänker på alla er som varit med om det orättvisa och ofattbara

  • golla28

    Hej! Vi förlorade vår son i vecka 37+3 i maj 2009. Vi valde att inte göra någon obduktion så vi får aldrig veta vad som hände. Tycker också att det är många bebsiar som dör i just vecka 37 och 38. Undrarvarför det är så....

  • Sockerråtta

    Vår dotter dog i 39+4, man hittade inga fel på henne eller mig. Säger som blackbelt att det vore intresant med att se vecka för vecka när bebisarna dör. När det är vanligast, så kanske kanske man kan göra något åt det? Läste någonstans (var det här i någon tråd?) att någon uppfattat att man gärna satte igång eller snittade innan v 38 för att det är då det blir "farligare", vet inte om det är sant men det låter ju hemskt i sådana fall. Jag tänker ofta på om förlossningen satt igång tidigare om hon överlevt då?

  • Alex 86

    Fy va hemskt det är att läsa! Ja beklagar alla era sorger! :(
    Har själv min lilla 3 månaders som tack och lov mår bra men har en kompis som misste sin lilla pojke 2 dagar innan BF nyligen pga att moderkakan lossnat. Det måste vara det värsta som kan hända! Detta tänkte inte ens ja på under min graviditet! jag beundrar er alla och speciellt ni som vågar gå igenom en graviditet på nytt! Lycka till till er alla!

  • Hamelisa

    Vår son höll på att dö i min mage i v.39 men de hann få ut honom genom urakut snitt. Sökte vård pga minskade fosterrörelser. Han dog dagen efter födseln 10/9 pga av skador efter blodbrist. Anledningen var att moderkakan hade brustit i sin funktion så att mer än hälften av hans blod läckte över till mig i magen, sk. fetomartenell transfusion. Inget blod hade läckt ut i fostervattnet så därför märkte jag ingenting. Tydligen mycket ovanligt. Allt hade varit bra hela graviditeten fram till de sista timmarna.

    Att mista ett efterlängtat barn är verkligen den värsta mardröm man kan vara med om. Styrkekramar till er andra som också har förlorat era små. Hoppas forskning gör att sjukvården kan förbättra sina rutiner så att färre barn dör i magen eller direkt efter födseln.

    Rutinmässigt ultraljud i v 38 tycker jag vore på sin plats.

  • LaMama

    Det är något obehagligt med v 38...Rynkar på näsan...har även jag lagt märke till att det fins många som förlorat sitt barn då...

    Min dotter somnade in v 38. De hittade proppar/infarkter i moderkakan.

  • Erika f

    Vår son dog i v42, läkarna hittade inget  fel utan kallade det bara PSD i magen.

    Vi åkte in då han hade slutat röra sig under dagen men det var för sent.

  • pirajja

    Just nu undrar jag när jag ska kunna se en gravid kvinna och känna glädje. Jag känner bara smärta för jag vet vad graviditen kan sluta med....
    Jag önskar att folk i min närhet blir gravida så att jag får se lite lyckliga slut på graviditer och kanske ändras min känsla då?
    Tycker att jag blivit "bestulen" på känslan av lycka som man kan känna när man ser en gravid kvinna.....

Svar på tråden Ni som förlorat barn i v 38...