• Kattmor

Hur spara pengar på fjärrvärme?

Kan man för att spara pengar ha svalare i källaren än uppe i huset?

Har hört att det inte hjälper att dra ner på värmen på elementen i källaren, att det blir lika dyrt som att ha på max ändå p.g.a att  värmen regleras på fjärrvärmecentralen.

Man vill ju inte behöva betala för kanske 22 grader i källaren bara för att man vill ha det i övriga huset!

Stämmer detta verkligen?

• Svar på tråden Hur spara pengar på fjärrvärme?
  • Suzy QX

Det var något som jag skulle vara intresserad av att veta med. Även jag drar ned värmen i källaren för att spara. Jag har också fjärrvärme.

Däremot vet jag att det är dyrare med varmvatten när man har fjärrvärme. Dvs duscha gärna mindre länge.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • ikafika

Jo men visst måste det bli billigare om du har kallare i källaren. Du betalar ju per kWh och använder du färre kWh måste det ju bli billigare. Allmänt har jag hört att en sänkning med 1°C (när det handlar om temperaturer som ligger runt 20°C) kan spara ca 5% av energianvändningen. Fast det är ju på hela huset isfl...

• MajaVira

Grejen är ju att värmen stiger uppåt, så den värme som man har i källaren går ju till viss del upp till övervåningen. Sedan om man drar ner värmen för mycket i källaren riskerar man fuktskador. Men tex 17-18 grader i källaren och 22 i övriga huset är ju inget problem.

• MajaVira

Sedan styrs ju självklart varje element av sin egen termostat, så visst kan ni ändra det själva!

• Kattmor

Ja det ni skriver tycker jag låter helt logiskt!!

Men jag har en bekant som ev. ska hyra ett hus där det är fjärrvärme & hon fick förklarat för sig att temperaturen styrs från fjärrvärmecentralen man har i huset.
     Och  vill man ha t.ex 22 grader uppe så hjälper det inte att man vrider ner tempen på källarelementen, man får betala för de 22 graderna i alla fall om det är inställt på 22 grader på själva centralen.

• Kjell2
    Kattmor skrev 2010-10-06 10:52:03 följande:
    Ja det ni skriver tycker jag låter helt logiskt!!

Men jag har en bekant som ev. ska hyra ett hus där det är fjärrvärme & hon fick förklarat för sig att temperaturen styrs från fjärrvärmecentralen man har i huset.
     Och  vill man ha t.ex 22 grader uppe så hjälper det inte att man vrider ner tempen på källarelementen, man får betala för de 22 graderna i alla fall om det är inställt på 22 grader på själva centralen.
    Du betalar för hur mycket energi du använder. Inte efter temperatur i huset.

Använder du minder energi bli kostnaden lägre. Sen hur mycket energi du sparar genom att sänka temeraturen i källaren är svårt att svara på.
  • Kattmor
    Kjell2 skrev 2010-10-06 10:58:32 följande:
    Du betalar för hur mycket energi du använder. Inte efter temperatur i huset.

Använder du minder energi bli kostnaden lägre. Sen hur mycket energi du sparar genom att sänka temeraturen i källaren är svårt att svara på.
    Ok, då är det som vi tyckte det borde vara!

Det är ett företag som köpt upp huset & ska hyra ut det så dom har väl inte riktigt koll på läget!

Tack alla för svaren!!
Svar på tråden Hur spara pengar på fjärrvärme?