Ok att vara arg!!
Tja... det är väl klart att man ska kunna visa sina känslor men att visa sin ilska som förälder kräver ändå att man har järnkoll över vad man säger och gör. Vi har ju all makt över våra barn och det förpliktigar!
Om vi kan visa vår ilska på att tryggt och respektfull sätt är det ju ok, men om vi skriker på barnen, kallar dem för monster eller ger dem andra tillmälen, hotar med repressalier eller allmänt stompar omkring och verkar ha tappat kontroll över oss själva så bör vi stanna upp för vi skrämmer våra barn.
Så, ja, visst är det Ok att bli arg men inte om man inte har tänkt efter hur man visar det.
Sen kan man ju fråga sig om det är nödvändigt att bli arg på dem... Tvååringen som kastar mat på golvet utforskar sin omgivning, fyraåringen som inte vill klä på sig på morgonen prövar sin omgivning för att finna hur mycket egenmakt de har och trettonåringen som sminkar sig för mycket faller offer för det grupptryck som är en del av att vara människa.
När vi blir arga är det ofta för att barnen orsakar oss extra arbete, sinkar oss, generar oss eller hindrar oss från att göra ngt annat. t.ex. när de inte går och lägger sig så att vi kan få egen tid. Den typen av frustration tycker jag faktiskt att vi bör kunna behärska - barnen gör det inte för att reta oss. De är för självcentrerade för att ha våra känslor i fokus
När man blir arg för att de utsatt sig själva för fara eller skadat andra så fyller vår ilska faktiskt en funktion: den markerar tydliga gränser! Ilskan kan och får dock inte missbrukas till att omfatta de flesta av barnens handlingar för då tappar den ju sin absoluta verkan i samband med fara.
Så, för att svara på ts, jag tycker inte det är OK att skrika på en treåring, jag tycker inte att det är ok att skrika på någon, oavsett ålder. Personligen lämnar jag rummet om någon beter sig så illa mot mig. Hur många av våra barn kan göra det?