• LisaTott2012

Pergo start imorgon...

Hej på er! hoppas jag får vara med? Har inte berättat för någon om vårat försök till barn...orkar inte med alla frågorGråter tänk att det ska vara så jobbigt? Får ständigt frågan: när väntar ni smått då??

Är inne på min tredje kur med pergo...

Från början: försökt bli med barn i drygt 2 år... utredning gjord och har nu ätit pergo för att få igång äl.
    Först en enkel kur med pergo, men cykeln blev för lång enl. läkare och äter nu dubbel dos för andra gången.
    Har tagit ovitrelle spruta vid de två senaste omgångarna.
    Visar på bra äggblåsa vid dubbel dos: första gång 20 mm på dag 16. andra gång 22 mm på dag 16 och slemhinna på 11 mm Solig. vid båda dessa gånger har jag fått ovitrelle samma dag som VUL.

Herregud vad det gjorde ont efter ovitrelle sprutan!! känns som om äggstockarna bråkar med varandra...Aldrig upplevt sådan smärta vid ägglossning! nu sist kunde jag inte ens stå upprätt...hemma från jobbet nu pga värken...

Tycker att jag får mer ont för varje omgång med pergo/ovitrelle... bara hoppas att det är positivt!

• LisaTott2012
    Japan87 skrev 2010-11-08 21:41:42 följande:
    .

Nu till pergotime =
    Vet inte om det är en liten ofarlig biverkning av pergon, men har fått mkt mer rikligare flytningar :S ...
    Har aaaldrig annars mkt flytningar .... Konstigt tycker jag.
    Någon annan som upplevt att kroppen ändrat sig lite med pergon ?
    Tex: Mer flytningar då =P, eller kanske ni som aldrig annar har ömma bröst, fått det ?
    Konstig molvärk/mensvärk ...

dela gärna med er! =P
    Ja det är normalt med de biverkningarna,saxat ur bipacksedeln står det om biverkningar:

Vanligast: blodvallningar, huvudvärk, yrsel, illamående, kräkningar, buksmärtor, förstoring på äggstockarna, blåsbildning på äggstockarna, ömmande bröst, nervositet, sömnlöshet och synstörningar.

Mindre vanliga: trötthet, onormal underlivsblödning, nässelfeber, allergiska utslag, övergående håravfall, depression, humörsvängningar, ökad risk för blodpropp och lättare kramptillstånd.

Enstaka fall av leverpåverkan har rapporterats. Överstimulerade äggstockar och/eller tidigare leversjukdom kan öka risken för att utveckla försämrad leverfunktion.
    Det har även rapporterats om äggstockscancer i samband med infertilitetsbehandling.

Helt otroligt vad man utsätter sig för att få ett litet liv i magenHjärta men man bara kämpar på!
  • LisaTott2012

Hej på er allihopa!
    Jag har ätit min 4de och sista omgång med pergo och fick 2 fiiina ägg denna gången! (skönt att slippa oroa sig för att inte få tag på de förbaskade tabletterna! sista jag hörde var att de skulle komma in den 24/11)
    Slemhinnan var på 11 mm och "fint treskiktad redo för att ta emot ägg" som läkaren saGlad
    Så det blir ovitrelle i morgon, sen extra mycket myyys i helgen! Sedan den oääändliga väntan på bim 3/12....
    Hoppas verkligen det går vägen denna gången! annars blir det vidare utredning...

Hur går det för er andra??

• LisaTott2012
    helena29 skrev 2010-11-18 15:35:01 följande:
    Vad roligt!!! Var det enkelkur eller dubbelkur?
    Vilken cykeldag var du på VUl och hur stora var dina äggblåsor?
    Jag har precis avslutat min första enkelkur pergo och väntar på BIM...Hade en blåsa på 22 mm, men den var inte så "bra" sa han. Sedan hade jag en på 14-15 mm, det var på cd13.
    Nu har jag ömma bröst och bröstvårtor, cd19 idag.
    Brukar ni få ömma bröst efter ÄL?
    Javisst! aldrig varit så glad någon gång!! Detta var tredje dubbelkuren (första kuren var ju enkel) , cd 16. ett ägg var 17 mm och det andra 18 mm. tog ÄL för jag hittade här hemma och de visade positivt i 3 dagar...(kände att det var ÄL på G eftersom det värker i äggstockarna)

Ja jag har oxå fått ömma bröst efter ÄL med pergo, vanliga biverkningar är liknande graviditetssymptom, väldigt förvirrande!

Hur lång cykel har du?
  • LisaTott2012
    helena29 skrev 2010-11-18 17:10:11 följande:
    Har du inte fått ÄL av de andra kurerna eller bara inte lett till graviditet? Vet inte hur lång cykel jag har eftersom den är väldigt oregelbunden.
    Jodå jag har fått ÄL av alla dubbelkurerna, men ingen graviditet tyvärr, så jag hoppas innerligt på denna gång!
    Ja det kan vara knepigt när cykeln inte är regelbunden!
    Hoppas att du lyckas på första försöket!
  • LisaTott2012
    Japan87 skrev 2010-11-18 17:56:33 följande:
    Håller tummarna för dig Tovalisa2010!

Ska snart börja med dubbelkur jag också! Känns bättre inför den starten än inför förra, enkelkur ...
    Tack!
    Ja dubbelkur kan göra susen iblandFlört
    När ska du börja?? är det andra omgången nu för dig?
  • LisaTott2012
    Japan87 skrev 2010-11-18 18:28:11 följande:
    Ja, det får jag verkligen hoppas ;)
    ja ska börja när pergon kommer in ... mensen kommer vilken dag som helst, så tror inte pergon hinner kommer tills denna omgången ... får hoppas på spontan äl denna gången ... sen har jag 4 paket att hämta ut när pergon kommer, så då har jag ju det hemma tills nästa gång det är dax igen =P
    Passa på att ta ut allihopa på en gång då så du har! inte roligt att vara utan när man är "inne" i det...
    Hoppas ändå för din skull att det hinner komma in innan tanten kommer, man vet aldrig!
  • LisaTott2012
    Miranda79 skrev 2010-11-18 21:25:50 följande:
    När jag var på apoteket igår o hämtade ut min Gonal-f, så var sista budet på pergo tyvärr ännu sista veckan i januari... Varför??? Men jag har iaf reserverat tabletter, så man får hoppas på det bästa, är ju mkt billigare än sprutan...

Jag trodde han skämtade när han sa att den kostade 3600 spänn!!!!!!Förvånad Men fick tillslut bet 925, liiite billigare iaf!!! HOPPAS det nu blir barn isf...
    Undrar varför alla får olika besked? Jag var in i onsdags och då sa de den 24/11 preliminärt, men att man skulle ringa för att kolla den dagen så att det verkligen hade kommit...

Har du ätit pergo någon gång eller blev det gonal-f på en gång?
    OOOOOOH! 3500kr va ju inte billigt!
    Tur att den är priset reglerades! Man måste väl själv betala läkemedel upp till 1800kr (?)Sedan går högkostnadsskyddet in och du inte behöver betala alls? Så nästa gång kanske du inte behöver betala beroende på hur mycket du redan lagt ut på receptbelagda läkemedel? (hoppas inte du behöver en nästa gång!)
    Hur mycket ska du ta?
    Vet inte riktigt hur det fungerar, måste du blanda själv eller är vätskan klar för användning?
    Hur ofta och när ska du spruta? Hur länge?
    OJ va många frågor det blev!Skäms
  • LisaTott2012
    kattis123 skrev 2010-11-19 07:09:55 följande:
    Hej! Idag är jag på ÄL +5, tog ett test vet att de e alldeles för tidigt men jag ska till Malmö i helgen och hade ö skat att de visade ett plus imorse ....men men....! Jaja BIM e inte försen 1 december, men man har ju hört dom som de iallafall fall kommit ett litet litet pluss...! Jag har faktiskt haft molvärk och ont i bröstvårtorna (hoppas inte de e innbillning) Hur går de lilla hjärtat87?? Mens ännu?? Någon som har pratat med merck och fått ett datum när pergo komme? Jag tror inte på januari!
    Hej!
    De symptomen du har hade även jag efter ÄL och för min del var det bara biverkning av medicinerna, men hoppas för din skull att det betyder ett plus istället!

Konstigt att alla får olika besked om pergon??
  • LisaTott2012
    Japan87 skrev 2010-11-19 15:06:18 följande:
    För övrigt flickor så är min kära MENS Här! =D

Håll era tummar för att jag får en spontan ÄL denna månad ... fasen att man inte hade pergotime hemma ... suger!!!!
    Om man har tagit pergotime månaden innan så kan det finnas kvar lite i kroppen, så hoppas du får egen ÄL!
    (vissa äter bara pergo varannan månad)
Svar på tråden Pergo start imorgon...