• kattis123

Pergo start imorgon...

Hej alla!

Imorgon är det äntligen dags för mig att börja min första kur pergotime. Jag känner mig faktiskt väldigt nervös, både för hur jag kommer att må samtidigt en oro för tänk om det inte fungerar.
    Men jag ska försöka slå bort de negativa tankarna och bara fokusera på att detta SKA gå vägen!

Jag har ingen diagnos PCO, men jag kan nog misstänka de lite då jag har oregelbunden mens allt från 28 - 48 dagar. Jag har lite ökad behåring sen har jag ju då ingen ägglossning.

Tog ett progesteron test häromdagen som visade på ynka 2, 4. Vilket jag har förstått som OTROLIGT lågt.

* Är det någon annan som ska börja med pergo imorgon eller idagarna runt om kring?

* Hur mår ni efter 1:a tabletten?

* När ska jag börja ÄL testa?

* Några andra bra tips på vägen som jag kan behöva...tacksam för allt

Ha de bra och må väl!

• Svar på tråden Pergo start imorgon...
  • Japan87

Hej!

Jag ska inte börja med pergo imorn, men på fredag =D
    Känner som du, något nervös, men ändå vääldigt förväntansfull =)

Jag har fått diagnosen Pco, den yttrar sig mest i oregelbunden mens, äl-testen kan jag få fullt utslag på, men äggen släpper inte !
    Började med Gi-kost för 15 dagar sedan, redan gått ner 4,5kg och minskat i midjemått 6cm! =)
    Så jag hoppas detta ska hjälpa till på traven lite!

Om en stun ska jag dra till apoteket för att hämta ut pergoon =P Till och med det känna skitkul, haha!

Har ni försökt länge att få till en knodd ?

Jag o min karl har haft oskyddat sex i över ett år nu, men det är först nu vi verkligen bestämt oss för barn, så detta blir första försöket kan man säga =)

• kattis123

Va spännnande

Vi har försökt i lite mer än ett år nu. Så en lite bebis är väldigt efterlängtad!

Jag har testat med massor av ÄL test men aldrig fått något utslag så jag hoppas sååå mycket nu.

Var bor du? Jag har sett på lite forum att Pergotime verkar vara slut i vissa städer igen...usch hoppas inte det. Jag vill inte vänta längre om jag skulle behöva en kur till!

Har du gjort några fler test? Jag har kollat ämnesomsättning, hypofysen och äggstockarna och allt de var OK! Skönt, så nu är det "bara" ägglosnningen som behöver kickas igång!

Har du tagit ngt progesteron prov? vad hade du för värde på det?

Jag ska försöka skriva här och berätta för dig hur jag mår under Pergodagarna.

Har du berättat för någon att ni försöker få barn och att du ska börja äta pergo?

Ha de bra

• Japan87
    kattis123 skrev 2010-10-05 10:14:46 följande:
    Va spännnande

Vi har försökt i lite mer än ett år nu. Så en lite bebis är väldigt efterlängtad!

Jag har testat med massor av ÄL test men aldrig fått något utslag så jag hoppas sååå mycket nu.

Var bor du? Jag har sett på lite forum att Pergotime verkar vara slut i vissa städer igen...usch hoppas inte det. Jag vill inte vänta längre om jag skulle behöva en kur till!

Har du gjort några fler test? Jag har kollat ämnesomsättning, hypofysen och äggstockarna och allt de var OK! Skönt, så nu är det "bara" ägglosnningen som behöver kickas igång!

Har du tagit ngt progesteron prov? vad hade du för värde på det?

Jag ska försöka skriva här och berätta för dig hur jag mår under Pergodagarna.

Har du berättat för någon att ni försöker få barn och att du ska börja äta pergo?

Ha de bra
    Ja, då förstår jag att ni hoppas på fint plus nu snart =)

Jag bor i lidköping och var och hämta pergon dörut ... ETT paket fanns det kvar! =S så ah, om det inte tar sig denna gången så hoppas ja det hinner komma in mer tills nästa försök!!!
    För som du säger, man vill inte vänta länge om man behöver ny kur ... är ju jobbigt att bara få ett minus på stickan ... sen behöva vänta sjukt länge tills nästa försök!

Ja, jag har kolla ämnesomsättningen (den var bra!) sen kolla dom FSH och LH (de va lite obalans i dom hormonerna) ... östrogenet var bra! äggstockarna är ju som pco-äggstockar då ... pärlband med äggblåsor osv ... mest på högra tydligen ...
    hmm, kommer inte ihåg om ja gjorde någe progesteron-prov =S inge ja kommit ihåg ... skrev upp allt de andra .... vad är progesteron för hormon då?

ja gör det =) kan va bra att veta! Själv har jag ju käkat provera (menspiller) , dom har ja fått akut illamående av 2ggr ... senast imorses ... spydde nästan rakt ut , men det lugna sig .... så ja hoppas att pergon är bättre =/

Har bara berättat för 2 tjejkompisar att vi ska skaffa bebis nu ... en av dom har gått igenom samma som ja ska göra nu, pergotime osv ... dom fick till en liten på andra försöket =)=) hoppet finns juh! Wiiie!

har ni berättat för nån ?
  • Japan87

nu vet ja vad progesteron är ... hehe ... I dom tabletterna provera som jag ätit (som sätter igång mensen) så innehåller dom progesteron ... antar, eftersom ja måste äta dom, att ja har något lågt värde på det i kroppen ... har oregelbunden mens som sjutton ibland ... är så himla olika ...

• kattis123

Jag har berättat det för en tjej kompis som har en liten sen innan men då på "naturlig" väg eller vad man ska kalla det

Men jag tror snart der är dags att berätta för mina föräldrar ...vet bara inte hur! Usch Jobbigt!

Ja vi får se efter denna första gången med pergo...hur jag mår och framför allt om det blir ett +

Lycka till me allt!

• Japan87
    kattis123 skrev 2010-10-05 14:45:15 följande:
    Jag har berättat det för en tjej kompis som har en liten sen innan men då på "naturlig" väg eller vad man ska kalla det

Men jag tror snart der är dags att berätta för mina föräldrar ...vet bara inte hur! Usch Jobbigt!

Ja vi får se efter denna första gången med pergo...hur jag mår och framför allt om det blir ett +

Lycka till me allt!
    Ok =)

Jasså, hur kommer det sig att ni vill berätta för föräldrarna innan ni fått plus ?

Min mamma vet om att ja har pco och sådär ... men vi har inte brättat att vi ska skaffa smått ... det får bli en överraskning när plusset kommer och man kanske är lite senare gången ... kanske V.10 ... V.12 kanske ... pga att missfall kan inträffa ... fast då vill man ju ändå ha sinna föräldrar som stöd ...
  • kattis123

Hej

Nu har jag tagit tablett två. Tar dom på morgonen innan frukost. Jag har kännt efter om jag känner mig annorlunda men inte.

Undrar om man "ska" ha känningar när man tar tabletterna eller om de kommer först när man får eller om man får ÄL?

Imorgon började du va? Spännande...

• Japan87
    kattis123 skrev 2010-10-07 10:29:14 följande:

Hej

Nu har jag tagit tablett två. Tar dom på morgonen innan frukost. Jag har kännt efter om jag känner mig annorlunda men inte.

Undrar om man "ska" ha känningar när man tar tabletterna eller om de kommer först när man får eller om man får ÄL?

Imorgon började du va? Spännande...

Ok, men va skönt att du inte känner något än så länge =)=)

Vet inte om man ska det eller inte, tror det är induviduellt ... kan tänka mig det iaf ...
    vissa har väl lättare att må dåligt med hormoner än andra ... själv mådde ja illa av proveran vid 2 tillfällen ... =/

Japp imorn tar jag första tabletten =D ja, riktigt spännande !!! Vill bara att det blir onsdag nu, så jag får gå till gyn o kolla till äggen ! Sen självklart längtar man till ägglossningen!!!!! =D
Svar på tråden Pergo start imorgon...