• SallyBlixten

    Konsumentmakt mot könsstereotypa kläder

    Nu har jag tröttnat på att min glada fyraåring tydligen ska vara klädd i grått, mörkblått, mörkgrönt eller svart. Han verkar behöva vargar med lapp för ögat (!) eller superhjältar med spelande muskler på kläderna istället för lekfulla symboler med anknytning till en mer begriplig verklighet (eller fantasivärld).  Avsaknaden av mys och glädje på HMs pojkavdelning inspirerade inte till ett enda inköp.

    Urs, jag blir så trött och skrev därför nedanstående på HMs site. Hoppas att fler än jag reagerar så att vi kan vända denna likriktiningsström mot flick/pojk!

    /////

    Hejsan.
    Vi var i er butik i Kista i söndags och jag blev helt matt på hur himla tråkig pojkavdelningen är. Tycker ni verkligen att små pojkar ska ha mörka murriga färger och tuffa och balla symboler? Flickavdelningen å andra sidan kryllade av rosa och rosetter. Hu!


    Varför inte en barnavdelning - det verkar helt löjligt att dela småbarnskläder och det blir opraktiskt och begränsande för oss kunder. Ska man kuta fram och tillbaka mellan två avdleningar för att plocka ihop det man ska ha? Man kan ju ha flera barn av olika kön eller ett barn som inte kläs i könsstereotypa kläder. Det hade varit trevligt om ni gjort det lite enklare att handla...


    Kan inte barnen uppmuntras att vara barn i första hand, utveckla sina personligheter i andra hand och uttrycka sin könstillhörighet i trettiofjärde hand?


    Mina äldsta barn är födda på 90-talet och jag handlade praktiskt taget allt hos er för ni hade bra och snygga kläder men till min lille sladdpojke finns inga glada kläder alls hos er. Hur vore det kläder som både pojkar och flickor kan ha? Det måste vara billigare i era produktionsled och på så sätt kan ni bidra till ett mer könsneutralt samhälle.


    Tog ni inte till er något av debatten kring era underklädesmodeller i julreklamen för några år sedan?


    Hälsningar från en besviken kund som nu verkar ha varit i en HM-butik för sista gången.

  • Svar på tråden Konsumentmakt mot könsstereotypa kläder
  • Ayloul

    Jättebra gjort!

    Jag funderade på att höra av mig till Polarn o Pyret efter att ha varit i deras butik på Frölunda Torg. "Inte kläder för killar, inte kläder för tjejer, kläder för barn" står det stort över ena väggen och i ett hörn är det flickdockor klädda i rött och rosa och i andra hörnet pojkdockor klädda i grönt och blått. 

    Har inte gjort något åt det men är jätteglad att det finns de som agerar och inte bara reagerar, bra jobbat! 

  • Lavish

    Jag håller med men... är risken inte att det är just konsumentmakten som lett till uppdelningen? Alltså att dom flesta av HMs kunder vill ha extremt könsstereoptypiska barnkläder?

  • Justess

    Ja, nog kunde man önska att HM hade roligare kläder. Som föräldraledig har jag inte samma pengar att lägga på Po.p och Me & I, märken som annars är väldigt unisex. Nu får jag köpa lite på Tradera, lite nytt samt en del från Lindex. Lindex har faktiskt en del fina saker. Tyvärr är avdelningarna väldigt uppdelade där med, och vissa saker är väldigt sterotypa. Men om man letar lite kan hitta guldkorn.

    Denna köpte jag till min dotter:
    Velourklänning

    Och till min ena son köpte jag en tröja i exakt samma mönster  och färger som klänningen ovan.

    Kommer man upp i storlek 128 och uppåt är dock utbudet riktigt, riktigt kasst hos nästan alla kedjor. 'Jag vill inte klä min 8-åring i hårdrockst-shirtar, döskalletröjor och liknande. Han är fortfarande ett bar och behöver inte klä sig som en tonåring, men tyvärr är utbudet för 8-åringar detsamma som för 14-åringar. Inte är det bättre på tjejsidan med korta kjolar och slimmade toppar.


    Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Lavish

    Trist det där. Jag syr ibland kläder till mig själv och skulle kunna göra det till mitt barn också. Men jag misstänker att livet som småbarnsförälder inte lämnar mycket tid över för sådan lyx.

Svar på tråden Konsumentmakt mot könsstereotypa kläder