• Beccy

Försäkringspengar?

Jag läste nånstans att man kan ha rätt till pengar från sitt försäkringsbolag om man har ett funktionshinder. Är det någon som vet hur det funkar? Kan man söka när som helst? Måste man ha nåt skäl till att man söker, typ att sonen förstört nåt dyrt? Kan man använda pengarna till vad som helst, eller måste det gå helt och hållet till den som har funktionshindret? Om man har VB har man ändå rätt till försäkringspengar?
    Jag antar att det är olika från bolag till bolag och från funktionshinder till funktionshinder, jag har Länsförsäkringar men tar gärna emot svar från er som har andra bolag, sonen har ADHD... Jag ska själv ta kontakt med försäkringsbolaget, men jag vill gärna höra lite från er som har sökt försäkringspengar först.

• Svar på tråden Försäkringspengar?
  • Malin87

Hej!
    det finns inga försäkringsbolag som tecknar för ADHD, varför vet jag inte. det kan varar så att det är så många och ifall ADHD skulle vara med i villkoren så skulle premien bli alldeles för hög kanske.

jag har jobbar inom försäkringsbranchen så jag har bra koll på det hela.  och själv har vi LF och de teclnar inte för ADHD

• Beccy
    Malin87 skrev 2010-10-05 11:17:46 följande:
    Hej!
    det finns inga försäkringsbolag som tecknar för ADHD, varför vet jag inte. det kan varar så att det är så många och ifall ADHD skulle vara med i villkoren så skulle premien bli alldeles för hög kanske.

jag har jobbar inom försäkringsbranchen så jag har bra koll på det hela.  och själv har vi LF och de teclnar inte för ADHD
    Ok, då vet jag det. Tack för ett snabbt svar.
  • Little Ms Chatterbox

Om man har tagit en barnförsäkring från födsel så kan man få ersättning i en del försäkringar, då utgår man från F-kassan VB beslut. Så man måste först ha utredning och läkarutlåtande och VB. Vet inte om man får retroaktivt och om det gäller alla npf-diagnoser. Jag vet en som har fått för autism.

Vi har tyvärr inte tagit någon försäkring på vår son med ADHD så vi får inget, sambon kollade upp med facket som han har hemförsäkring och barn.

• två lingon och ett blåbär

Vi har en försäkring i folksam och har precis skickat in anmälan på funktionshinder ADHD. Ärendet är under handläggning just nu, vi fick ett brev hem i veckan att de håller på med ärendet men att det tar tid att fatta beslut då de måste ha in läkarjournaler osv.
    Tror inte att vi får någon ersättning, men det var faktiskt en som jobbar med försäkringar som sa att jag skulle ansöka då det tydligen fanns möjlighet att försäkringen kunde lösa ut.
    Kravet var att försäkringen skulle vara tecknad en viss tid före misstanke om AdHd uppkom och något mer som jag inte minns just nu.

• Beccy
    två lingon och ett blåbär skrev 2010-10-06 16:03:04 följande:
    Vi har en försäkring i folksam och har precis skickat in anmälan på funktionshinder ADHD. Ärendet är under handläggning just nu, vi fick ett brev hem i veckan att de håller på med ärendet men att det tar tid att fatta beslut då de måste ha in läkarjournaler osv.
    Tror inte att vi får någon ersättning, men det var faktiskt en som jobbar med försäkringar som sa att jag skulle ansöka då det tydligen fanns möjlighet att försäkringen kunde lösa ut.
    Kravet var att försäkringen skulle vara tecknad en viss tid före misstanke om AdHd uppkom och något mer som jag inte minns just nu.
    Jag ska ändå kontakta mitt försäkringsbolag om en annan sak, så jag ska kolla det då. Jag teckande försäkring på oss allihopa för flera år sen, tog kontakt med bup förra våren för utredning, diagnos fick han i februari.
  • hymafr

Vi har Länsförsäkringar och de tar inga former av bokstavsdiagnoser, dyslexi, autism, etc.

Det spelar ingen roll att försäkringen är betald sedan flera år tillbaka då alla försäkringar räknas som att de nytecknas varje år med nya villkor.

Om sonen däremot har haft sönder något dyrbart kanske du kan få ut det på en "drulleförsäkring" som kanske ingår (har aldrig varit aktuellt för oss, så jag vet inte villkoren för sådant)

• Lyktan

Jag fick till svar att om barnet föds med detta så ersättes man inte, men om barnet under sina första levnadsår fått en npf-skada så kan man få ersättning med lite tur, beroende på försäkring.

MIn dotter föddes med autism enligt läkare så ingen ersättning här.

• dreamspell

Vi har TryggHansa och valde till en extraförsäkring (tryggabarn +) har jag för mig den kallas. Har man tilläggsförsäkringen och dessutom blir beviljad minst 1/4 VB så får man en klumpsumma. Har precis skrivit klart ansökan om VB så jag vet inte hur det blir men det vore ju konstigt om man inte fick iaf lägsta ersättningen.(sonen har autism)

• JoWiAn

Vi har folksam sedan födslen och vår son har adhd. Vi har anmält det och ligger just nu under handläggning. Alla journaler är inskickade från BUP och NPU teamet.

Svar på tråden Försäkringspengar?