• Beccy

Försäkringspengar?

Jag läste nånstans att man kan ha rätt till pengar från sitt försäkringsbolag om man har ett funktionshinder. Är det någon som vet hur det funkar? Kan man söka när som helst? Måste man ha nåt skäl till att man söker, typ att sonen förstört nåt dyrt? Kan man använda pengarna till vad som helst, eller måste det gå helt och hållet till den som har funktionshindret? Om man har VB har man ändå rätt till försäkringspengar?
    Jag antar att det är olika från bolag till bolag och från funktionshinder till funktionshinder, jag har Länsförsäkringar men tar gärna emot svar från er som har andra bolag, sonen har ADHD... Jag ska själv ta kontakt med försäkringsbolaget, men jag vill gärna höra lite från er som har sökt försäkringspengar först.

• Svar på tråden Försäkringspengar?
  • Beccy
    Malin87 skrev 2010-10-05 11:17:46 följande:
    Hej!
    det finns inga försäkringsbolag som tecknar för ADHD, varför vet jag inte. det kan varar så att det är så många och ifall ADHD skulle vara med i villkoren så skulle premien bli alldeles för hög kanske.

jag har jobbar inom försäkringsbranchen så jag har bra koll på det hela.  och själv har vi LF och de teclnar inte för ADHD
    Ok, då vet jag det. Tack för ett snabbt svar.
  • Beccy
    två lingon och ett blåbär skrev 2010-10-06 16:03:04 följande:
    Vi har en försäkring i folksam och har precis skickat in anmälan på funktionshinder ADHD. Ärendet är under handläggning just nu, vi fick ett brev hem i veckan att de håller på med ärendet men att det tar tid att fatta beslut då de måste ha in läkarjournaler osv.
    Tror inte att vi får någon ersättning, men det var faktiskt en som jobbar med försäkringar som sa att jag skulle ansöka då det tydligen fanns möjlighet att försäkringen kunde lösa ut.
    Kravet var att försäkringen skulle vara tecknad en viss tid före misstanke om AdHd uppkom och något mer som jag inte minns just nu.
    Jag ska ändå kontakta mitt försäkringsbolag om en annan sak, så jag ska kolla det då. Jag teckande försäkring på oss allihopa för flera år sen, tog kontakt med bup förra våren för utredning, diagnos fick han i februari.
  • Beccy
    anne h skrev 2010-10-11 22:16:06 följande:
    måste fråga;
    menar du att 

* du vill ha en försäkring som täcker ditt barns ADHD, dvs du önskar teckna en barnförsäkring 

eller

* att du önskar få ut ersättning från en befintlig  försäkring (tex hemförsäkring) för _saker_ som barnet med ADHD haft sönder?
    Försäkring har jag redan, både hem och livförsäkring, så jag undrar om kan ta ut försäkringspengar för tex saker han förstör eller om man kan ta ut pengar för att han har ett funktionshinder som man kan göra vad man vill med, men jag hade ju tänkt att dem ska ju gå till honom och det han kan behöva... Förstår du?
  • Beccy
    anne h skrev 2010-10-11 22:48:26 följande:

hans försäkring täcker förmodligen inte sönderslagna saker, däremot om du har en hemförsäkring med "drulle"/allrisk-tillägg så kan den biten hjälpa till med sånt.
    Har ni inte tillägget Allrisk så rekommenderar jag att ni skaffar det. (finns som sagt olika benämningar på detta, mitt bolag; Folksam, kallar den allrisk)

Däremot om försäkringen täcker ADHD måste du kolla i era försäkringspapper, det står där. Finns gamla försäkringar som inte hade det som undantag samt vissa tilläggsförsäkringar man kunde teckna förut iaf..

(fast är det en ren livförsäkring som du skriver ovan så törs jag nästan säga att nej, den täcker inte sånt, men jag hoppas det är en sjuk- och olycksfallsförsäkring ni tagit på barnet)

Ok, tack för svaret. Jo det är nog en sjuk-olycksfall försäkring som vi har.
Svar på tråden Försäkringspengar?