Inlägg från: Pappamannen |Visa alla inlägg
  • Pappamannen

Ni som har 17 åringar

Hej

Jag är en av dem som tar hand om din son när han ätit frukosten du serverat. Dvs, jag är lärare på ett gymnasium. Där pratar vi mycket om att lära eleverna att ta ansvar för sina studier, att aktivt delta och fatta egna beslut, ja helt enkelt lära sig att ta ansvar för sina liv och engagera sig. Tyvärr är det inte en helt lätt uppgift och kanske är det inledande inlägget en del av förklaringen. Jag menar naturligtvis inte att det är hela förklaringen men kanske att det kan fungera som en fingervisare. En av föräldrarnas största uppgift är att ge sina barn självförtroende och i det ligger också att ge dem ansvar och få lyckas med uppgifter och fatta egna beslut. Man vill alltid så väl men ibland blir det björntjänster. Jag är rädd för att ditt inlägg kan vara en beskrivning av något sådant. Men kom ihåg! Jag dömer dig inte på något sätt, men kan ändå inte låta bli att fundera över hur det påverkar honom i hans utveckling.  

• Pappamannen

Vill inte ägna mig åt ordklyveri, men det är en väldig skillnad på att "stiga upp på morgonen och delta i frukosten" och att kliva upp på morgonen för att duka fram frukost åt någon annan. Att hjälpas åt, dvs laga, duka fram, och äta en bra frukost tillsammans och hjälpas åt att duka undan är en bild av de bästa av världar, det tycker jag med naturligtvis. Men det var inte så jag tolkade inlägget. Handlar det om att barn i övre tonåren inte fixar att ta det ansvaret är jag gaska övertygad om att man skulle gjort en del annorlunda långt tidigare. 
    Naturligtvis finns ungdomar som av olika anledningar inte får i sig frukost vilket självklart inte är bra. Men då tror jag att det ofta handlar om helt andra saker. T ex att det inte finns någonting att äta hemma eller att de inte hinner för de måste se till att småsyskonen kommer iväg til dagis för mamma eller pappa inte är i stånd att ta hand om dem.
    Men handlar det om lathet eller att de inte fixar att ta det ansvaret själva av ren lathet, utan tycker det är bekvämt om föräldrarna fixar det tror jag att man är inne på fel spår. Tror också att det kan vara så att man fortsätter att göra en sån sak för att man inte orkar ta konflikten. Men någon tjänst är det definitivt inte. 

• Pappamannen

Tack lilla tanten.

Det blir mycket enklare om alla tycker som jag. :)

Allt gott!

Svar på tråden Ni som har 17 åringar