• mammaannika

Goda exempel på fungerande relationer

Tänkte att vi i denna tråd kunde samla goda exempel på saker som vi gjort för våra partners eller de gjort för oss. Tänkte att det kunde vara roligt med lite glad läsning, inspirerande läsning.

Känner ibland när jag läser på FL hur illa ställt det verkar vara i många familjer. Par som inte respekterar varken varandra eller sig själva. Jag har varit inne på många sidor som handlar om relationer och det är inte många trådar som är positiva. Har vi inte kommit längre vad det gäller ömsesidig respekt och jämställdhet?

Tänk om man bara med tankens kraft kan göra en förändring.....Hjärta...

Lite flummigt kanske men ändå värt ett försök.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-11 18:44
    Blir lite fundersam.....

Finns det verkligen inte fler med goda erfarenheter på gfungerande relationer? I så fall är läget verkligen illa

• Svar på tråden Goda exempel på fungerande relationer
  • mammaannika

Jag är jätteglad för att jag alltid kan lita på att min man håller det han lovar.
    Jag är jätteglad för att jag och min man delar på ansvaret med hushåll och barn.

• Alisa

Jag är jätteglad för att min älskade sambo alltid ser till sin familj i första hand.

Jag är jätteglad över att han tagit till sig min son på ett så oerhört fint sätt, de älskar verkligen varandra.

• mammaannika

Alisa: Vägen till mannens hjärta går via magen men vägen till kvinnans hjärta går genom hennes barn. Brukar man inte skriva så. Så härligt att du har en man som älskar din son.

• Khyote

Jag är så oerhört tacksam för var dag jag får med min man, man ska inte ta livet för givet, och den kärleken han har gett mig och den förståelsen han har är otrolig! Finns inte en dag där jag inte talar om för honom (och han för mig) hur glad jag är ch tacksam över att jag har han i mitt liv. Varje kväll/natt när vi lägger oss, så tar jag alltid och unnar mig själv 5 minuter av tacksamhet i tysthet medans han läser eller försöker somna. Men vet sällan vad man har innan man saknar det, men jag försöker påminna mig om det och vad jag har med honom så ofta jag kan. =)

• WPmamman

Håller med, skulle också vilja höra om bra relatoner.

Själv anser jag att jag lever i en sådan. Försöka ta upp vad vi gör för varandra:

Diskuterar alltid igenom beslut som rör eller kan beröra hela familjen så det inte kommer några överraskningar. Delat upp hushållssysslor på det sätt som passar individen bäst. Jag har en nackskada så diskning och städning är inte att rekomendera för mig så det tar min man hand om, tvätta kläder och lagar mat gör jag. Tvätta gillar jag då värmen i tvättstugan änns så skönt när jag har ont och laga mat kan inte hanTungan ute( men i nödfall får man stå ut med spagetti och köttbullar.) Storhandlar gör vi ihop hela familjen, så det blir lite som en familjeutflykt. Vi köper alltid något att tugga på under vägen hem också. Bråkar vi så tar vi alltid tid till att prata igenom saken när vi båda lugnat ner oss. Ingen idé att diskutera något när man är upprörd. Snacket om att pappor inte frivilligt vill vara med sina barn finns inte här. Min man jobbar natt 3 nätter i veckan (12-timmars pass) men när han vaknar innan han ska till jobbet så VILL han umgås med både bonusdotter och biologisk son. Det är då jag kan ta mina joggingrundor med hundarna. De andra lediga dagarna så brukar han sova fram till lunch och jag tar morgonpassen, men när han vaknar kan ju alltid jag lägga mig en stund om jag är trött eller har ont. Vi är både förälskade och bästa vänner, har alltid roligt ihop. En mystisk sak vi har är att vi kan avsluta varandras meningar och även kunna gissa vad den andra bekymrar sig om. Tänker lika om det händer något. Har samma humor. Det med att vi har samma humor och kan avsluta varandras meningar eller lyckas säga samma sak samtidigt har vänner till oss klagat på (på ett positivt sätt) och lite lustigt är det att vi fungerar så.

Skulle kunna fylla på listan mer men nöjer mig här. Men tror att jag glömde det viktigaste; vi båda kan erkänna att för den andra att man hade fel om det uppstår dispyter. Men det hänger nog ihop med att vi alltid pratar igenom sådant vi blivit osams om när vi båda lugnat oss.

Vill VÄLDIGT gärna läsa fler inlägg om bra relationerGlad

• mammaannika

Jag blir så glad av att läsa era reflektioner.

Det där med att avsluta varandras meningar känner jag igen. Eller att säga samma sak på samma gång. Det händer oss ofta.

Kom att tänka på en sak till: Vi ägnar alltid helgerna åt att umgås med varandra hela familjen. Grilla korv i skogen eller åka till en lekplats. Vår sexåring brukar säga att det bästa han vet är när det är helg för då är hela familjen tillsammans och gör saker.

Då blir man varm i hjärtat.

• WPmamman
    mammaannika skrev 2010-10-05 22:03:19 följande:
    Jag blir så glad av att läsa era reflektioner.

Det där med att avsluta varandras meningar känner jag igen. Eller att säga samma sak på samma gång. Det händer oss ofta.

Kom att tänka på en sak till: Vi ägnar alltid helgerna åt att umgås med varandra hela familjen. Grilla korv i skogen eller åka till en lekplats. Vår sexåring brukar säga att det bästa han vet är när det är helg för då är hela familjen tillsammans och gör saker.

Då blir man varm i hjärtat.
    Sånt sysslar vi också med. Har också en sexåring som älskar när hela familjen gör saker. När alla är med på hennes ridlektioner, jag bonuspappa och lillebror (även hundarna) Men tack vare min föräldraledighet och att min man jobbar om han gör har vi fler eftermiddagar i veckan som vi kan vara tillsammans på då hon kommer hem från skolan.
    Kul att vi är fler som kan avsluta varandras meningarGlad man får så många goa skratt på det sättet också vilket svetsar samman familjen mer.
  • kickan89

Jag älskar verkligen hur min sambo får mig att skratta. Vi har varit ihop i snart tre år och jag har skrattat VARJE dag. Att få skratta ordentligt från hjärtat bryter verkligen av en trist vardag :)

När jag är nedstämd eller så tar han sig alltid tid att hjälpa mig att må bättre och nu när jag är höggravid ser han till att allt i hemmet blir gjort och pysslar om mig lite extra utan att någonsin klaga på att han står för både största delen av försörjningen och sysslorna hemma just nu.

När han pratar om vår lilla bebis och vår framtid som tre ser han så glad och förväntansfull ut att jag blir varm i hjärtat :)

Vi är också bra på att prata när vi blir osams, väldigt sällan vi bråkar eller skriker på varandra. Om man är arg eller ledsen över något så talar man bara om för den andra hur man känner. Vi blir sällan försvarsinställda mot varandra utan tar till oss det den andra säger vilket leder till att vi slipper ha samma "tjafs" flera gånger :)

• WPmamman
    kickan89 skrev 2010-10-05 22:25:02 följande:
    Jag älskar verkligen hur min sambo får mig att skratta. Vi har varit ihop i snart tre år och jag har skrattat VARJE dag. Att få skratta ordentligt från hjärtat bryter verkligen av en trist vardag :)

När jag är nedstämd eller så tar han sig alltid tid att hjälpa mig att må bättre och nu när jag är höggravid ser han till att allt i hemmet blir gjort och pysslar om mig lite extra utan att någonsin klaga på att han står för både största delen av försörjningen och sysslorna hemma just nu.

När han pratar om vår lilla bebis och vår framtid som tre ser han så glad och förväntansfull ut att jag blir varm i hjärtat :)

Vi är också bra på att prata när vi blir osams, väldigt sällan vi bråkar eller skriker på varandra. Om man är arg eller ledsen över något så talar man bara om för den andra hur man känner. Vi blir sällan försvarsinställda mot varandra utan tar till oss det den andra säger vilket leder till att vi slipper ha samma "tjafs" flera gånger :)
    Glad
  • mammaannika

Kickan89: Härligt att ens sambo och livskamrat är den som får vardagens gråa dimma att brytas av ett gapskratt.

Lycka till med bebben i magen.

Svar på tråden Goda exempel på fungerande relationer