• mammaannika

Goda exempel på fungerande relationer

Tänkte att vi i denna tråd kunde samla goda exempel på saker som vi gjort för våra partners eller de gjort för oss. Tänkte att det kunde vara roligt med lite glad läsning, inspirerande läsning.

Känner ibland när jag läser på FL hur illa ställt det verkar vara i många familjer. Par som inte respekterar varken varandra eller sig själva. Jag har varit inne på många sidor som handlar om relationer och det är inte många trådar som är positiva. Har vi inte kommit längre vad det gäller ömsesidig respekt och jämställdhet?

Tänk om man bara med tankens kraft kan göra en förändring.....Hjärta...

Lite flummigt kanske men ändå värt ett försök.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-11 18:44
    Blir lite fundersam.....

Finns det verkligen inte fler med goda erfarenheter på gfungerande relationer? I så fall är läget verkligen illa

• Svar på tråden Goda exempel på fungerande relationer
  • sextiotalist

Vi accepterar varandra för de vi är, tar oss tid med varandra, klampar inte in och styr varandra. Vi är två självständiga personer som valt att leva ihop.
    Min sambo har i sig lyft min självkänsla så numera vet jag att är värd att vara just den jag är.
    Sedan talar vi om ofta att vi älskar varandra och inte att förglömma, han är världens bästa pappa åt sina barn

• mammaannika

Jag tror att det är viktigt att i ord och/eller handling visar att man älskar varandra. Och jag menar inte presenter.
    Små saker som att min man sätter på kaffet innan han går till jobbet på morgonen.Att jag alltid stryker hans skjortor när han ska resa med jobbet. Visst kan jag sätta på kaffe och han stryka men dessa små handlingar visar på kärlek och respekt.

• mammaannika

Blir lite fundersam.....

Finns det verkligen inte fler med goda erfarenheter på gfungerande relationer? I så fall är läget verkligen illa.

• Dieselmom

Jag tycker att vi har en mycket bra relation!! Skulle inte vilja leva en dag utan min älskling och våra underbara barn =) Blev kär i honom när jag var 10 år och sedan när jag var ca 23 träffades vi igen och sen den dagen har vi träffats dagligen! Lite "Sweet home Alabama"- känsla hihi Hjärta

• Bina86

Min sambo är verkligen en superbra pappa. Vår dotter är verkligen hans ögonsten och hans ögon lyser när han ser på henne. Jag blir varm i hjärtat var enda gång. Sen vi fick vår dotter ser han även på mig på ett underbart sätt lite då och då. Han är också väldigt humoristisk och får mig ofta att skratta.

• sofiaolivia

Vi brukar hitta på små saker mitt i vardagen som t.ex förra tisdagen hade jag gjort panacotta och släckt ner hela lägenheten och tänd massa ljus när sambon kom hem från sin träning. Vi har en dotter på snart 7 mån så vi kan ju inte bara hitta på världens grej utan att ha fixat barnvakt, så därför är dem små sakerna så himla viktiga. Ett gulligt sms kan göra en hel dag! :)

• mammaannika

Jag blir så glad varje gång någon skriver i denna tråd.

Idag var min man iväg efter middagen på ett ärende. Valde sedan att komma hem en snabbis för att hjälpa till med nattning av gullungarna innan han stack och för att träna. Det betyder mycket tycker jag. jag har inga problem att lägga barnen själv men han tycker att eftersom han ibland är bortrest, i jobbet, vill han inte att jag ska behöva ta nattningen själv i onödan.

Sånt gör en glad tycker jag.

• Mirre10

Min sambo och jag har vart tillsammans i fem år nu och de går nog inte en dag utan att vi skickar kärleksfulla sms när vi är tillsammans, berättar hur mycket man saknar varann tex. De värmer i hjärtat.
    Sen är vi ett väldigt kramigt par, ja tror på att man blir lycklig av närhet och beröring. Vi kan ofta säga " äh kom så kramas vi lite först" innan vi ska laga mat tex :) så mysigt.
    Bråkar gör vi inte vi pratar om allt i normal ton.
    Nu har vi fått en liten dotter på 3 veckor och man ser hur mycket han älskar henne, de lyser i ögonen när han kommer hem från jobbet och får hålla sin dotter . De gör mig så glad!
    Ja skulle aldrig vilja leva utan honom

• ping

Vi ringer varandra flera gånger per dag, bara för att småprata lite... Min man är den jag litar mest på av alla, han pratar alltid med mig om saker som han bär på. Han är mer en känslomänniska än vad jag är, så jag utvecklas enormt av att höra honom sätta ord på sina känslor.
    Vi delar samma kärlek till barnen, familjeliv, humor och mat! Vi har oerhört lika värderingar på många områden, och i de fall vi är oense, så är det mest kul att diskutera, vi är rätt debattglada båda två
    Kul tråd det här, vilket bra initiativ att få höra om hälsosamma och trygga förhållanden! Vi har varit tillsammans dryga 10 år (en tredjedel av mitt liv, hmmm) och gifta i 7.

• syster78

Jag är på!! Förundras precis som TS över hur många här som verkar leva i dåliga förhållanden och som har märklig fördelning och dyl när det gäller barn/hem egentid och sådant. Blir så ledsen när jag läser det, man kan ju faktiskt vara i ett förhållande och må så fruktansvärt bra!

Jag och blivande maken har varit tillsammans 3 år, sonen fyller snart 1 och vi har det kanon tillsammans.  Han är intelligent, omtänksam, trevlig, rolig och oerhört lätt att ha att göra med. Vi kan prata om allt och har oerhört roligt tillsammans. Vi kan sitta tysta bredvid varandra i soffan läsandes vars en bok för att i nästa stund diskutera politik eller nåt annat. Han är en underbar pappa och jag älskar att se sonens ögon lysa upp när han ser sin pappa komma hem efter jobb Och när det gäller hushållsarbete hjälps vi åt på ett helt självklart sätt. Ja, jag älskar verkligen den mannen och det vi har tillsammans!

Svar på tråden Goda exempel på fungerande relationer