Inlägg från: LyckligtSlut |Visa alla inlägg
  • LyckligtSlut

Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?

Tycker att så gott som varje abort är oetisk. Om man sedan ska vara etisk förebild till VARJE pris, det är en annan fråga.

PMS året runt :(
  • LyckligtSlut

Förresten tycker jag att tio våldtäkter är ganska mycket mer oetiskt än en och inga fler. Återfallsförbrytare är värre än en som aldrig gör om det. Samma med massmördare, ett mord vs judeutrotningen osv.

• LyckligtSlut
    Madame Mom skrev 2010-10-06 08:59:51 följande:
    Alltså....  om allt hänger på ordet oetiskt, så nä..  det är väl inte oetiskt, men jag tycker det är fel..
    Kan inte förstå att någon egentligen tycker det är okej att man blir gravid gång på gång (startar ett liv) för att sedan bara avbryta det med en abort bara för att man inte orkar/har lust att ta ansvar att skydda sig...

Att barnet/fostret inte känner något är ett dåligt argument..

Om min katt skulle komma hem och vara dräktig och jag skulle haft ihjäl alla ungarna när dom fötts, så skulle det bli ett ramaskri utan dess like bland en massa som skulle tycka det var helt okej att göra abort på abort..
    Att jag hade avlivat dom utan att dom led av det, hade inte spelat minsta roll...

Enligt mig är båda grejerna brist på respekt för liv....
    påminner mig om en kompis som inte ville kastera sin honkatt och hela tiden slängdes påsar med kattungar i sjön. Jag tror att de hann ta ihjäl 40 st när jag kände dem. Fan vad dåligt jag tyckte att det var, Omdömeslöst.
  • LyckligtSlut
    Madame Mom skrev 2010-10-06 09:19:55 följande:
    Men fy vilken jävla idiot...  Jag hade blivit galen och slängt kompisen i sjön tror jag....
    Ja, men vi var tonåringar. Var hennes pappa och mamma som bestämde det. Pratade med mina föräldrar om man kunde göra något med det finns inte/fanns inte då så bra regler för katter. Hoppas det är bättre nu 15 år senare!
  • LyckligtSlut
    glitterfjolla skrev 2010-10-06 16:04:56 följande:
    Personligen tycker jag att aborter ska ha en stark anledning, för alla vet vi väl hur man kan bli med barn och skyddar man sig inte ska en abort inte vara någon sorts utväg som är helt okej.
    Det kan hända alla att man blir gravid och sen inser att man är på helt fel ställe i livet osv. eller att mannen inte är den man trodde han var men om jag ska dra ett exepel:
    En tjej jag "känner" har gjort 5 aborter och detta pratar hon öppet om och blir sur om någon dömmer henne för det. Varför har hon gjort aborterna? Jo för att hon inte orkade komma ihåg att ta sina p-piller och kondom är ju såå onödigt att ens ha hemma.

Man ska inte dömma någon innan man vet vad de gått igenom men
    de som ser abort som någon sorts preventivmedel de ser jag ner på.

att jämföra en abort men andra medicinska ingrepp fattar jag inte
    då detta är ett liv som växer inne i ens kropp och ingen sjukdom eller skada.
    Håller med dig. Samtidigt förstår jag inte att en del blir så provocerade när man tycker att de är oetiska i vissa fall. Det är liksom inte ett stort angrepp att man tycker att det är dumt att slarva med kondom som din kompis t ex.
  • LyckligtSlut
    Plutteli skrev 2010-10-06 16:21:24 följande:
    Hur så? Jag har ju samma rättighet i alla andra lägen att bestämma om någon ska få nyttja min kropp för sin överlevnad, eller öht nyttja min kropp faktiskt, så vaför är det mer cyniskt för att det handlar om ett foster som ännu inte ens vet om att det existerar eller har ett medvetande? Är det lika cyniskt att hålla hjärndöda igång för att få ta deras organ tex?
    Du menar om man inte håller igång hjärndöda för att andra ska kunna leva efter operation? Annars fattar jag inte. Och ja, det vore väl ganska cyniskt om någon dör i onödan för att man inte orkar hålla igång en hjärndöd i ett dygn extra för organdonation.
Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?