• Selfish Geene

Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?

I de flesta abort-trådar verkar nästan ingen vara helt och hållet emot abort, de flesta tycker att abort kan vara bra och nödvändigt i vissa situationer.
    men..

Av någon anledning verkar abort bli "oetiskt" efter ett visst antal (det exakta antalet varierar något men det brukar vanligtvis ligga mellan 3 och 6 stycken)

Andra etiska ställningstaganden är inte beroende av antalet (en våldtäkt är lika oetisk som tio och det är lika oetiskt att döda en person som fem)

Andra medicinska ingrepp blir inte oetiska när patienten gjort om samma procedur flera gånger. Skidåkaren är inte oetisk varken första eller tredje gången han åker in för benfrakturer.

Hur kommer det här sig?

• Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?
  • Neko

Kanske att varje abort innebär en viss risk för kvinnan och att risken ökar med varje abort? Jag har ingen aning om det är så men kanske? Men isf borde det bara gälla kirurgiska... medicinska är ju typ som dagen efter piller i princip.

• Siphra

Det är aldrig oetiskt att göra abort flera gånger. Anser jag.

Tanken är väl att man borde "lära sig" att skydda sig. Men ibland kan det vara knepigt med preventivmedel, vissa är väldigt fertila och man kan ha psykiska problem och ett självskadebeteende. Eller en massa andra orsaker som ingen får veta.

Men fotbollsspelare i Korpennivår är väldigt ofta skadade  och de "lär sig" ju aldrig heller att skydda sig eller sluta med fotboll. Kostar förmodligen mer med mäns idiotiska sportintressen som resulterar i olika skador än med aborter t ex.

Men jag håller med dig. Finns nåt mästrande i detta. 

• Selfish Geene
    Neko skrev 2010-10-05 22:39:56 följande:
    Kanske att varje abort innebär en viss risk för kvinnan och att risken ökar med varje abort? Jag har ingen aning om det är så men kanske? Men isf borde det bara gälla kirurgiska... medicinska är ju typ som dagen efter piller i princip.
    I så fall skulle väl alla ingrepp som kräver narkos anses oetiska efter ett visst antal?
  • LivL

Nja, vet inte om det är oetiskt, det "borde" det ju inte vara. Om 1 inte är oetiskt så är väl inte 8 det heller.

Men kanske omoget. Kan man inte växa upp och lära sig hur man INTE blir på smällen???
    Nu menar jag självklart inte dom som av någon anledning är "immun" mot p-medel!

• rasajj

Jag haller med om att det ar underligt. Jag tror att det helt enkelt handlar om synen pa sexualmoralen. For sjalvklart ar det itne sa att abort nummer 5 ar varre/samre an abort nummer 1. Samma procedur, samma resultat.

Daremot sa antas det att kvinnan ska 'lara sig' att skydda sig fran graviditet! Det ar med andra ord HON som ar omoralisk. Och samtidigt sa anas det nog att aborten faktiskt tar bort nagot vardefullt, namligen ett manskligt liv.

I would know if I was insane, the voices would tell me.
  • Silverkatten06

Skillnaden är väl att man faktiskt tar bort ett liv? Dessutom finns ganska stor risk för både psykiska och fysiska efterspel  för kvinnan med en abort.

Jag tycker att det är jättekonstigt att jämföra en abort med ett benbrott.

• Mälaröbo

Jag har ett annat abortresonemang som jag har svårt för: Vissa anser att det är mord, men ok efter tex en våldtäkt...??
    Så...man får mörda efter en våldtäkt men inte innan.
    Är det mord så är det väl mord!?

Dubbelmoral annars...

• Selfish Geene
    rasajj skrev 2010-10-05 22:51:59 följande:
     Daremot sa antas det att kvinnan ska 'lara sig' att skydda sig fran graviditet! Det ar med andra ord HON som ar omoralisk. Och samtidigt sa anas det nog att aborten faktiskt tar bort nagot vardefullt, namligen ett manskligt liv.
    Om man tycker att hon borde "lära sig", ska man då anta att samma person trodde att kvinnan inte visste om konsekvenserna innan hon gjorde den första aborten?

Vad skulle hon "lära sig" som hon inte rimligtvis redan borde ha vetat om när hon blev gravid första gången?

"ta bort ett mänskligt liv" borde vara lika oetiskt en gång som åtta, men i den här frågan är det uppenbart inte så! Den som gör en abort är ursäktad men inte den som gör fem...
  • Selfish Geene
    Silverkatten06 skrev 2010-10-05 22:52:55 följande:
    Skillnaden är väl att man faktiskt tar bort ett liv? Dessutom finns ganska stor risk för både psykiska och fysiska efterspel  för kvinnan med en abort.

Jag tycker att det är jättekonstigt att jämföra en abort med ett benbrott.
    varför anses det då etiskt riktigt att ta bort 1 liv men inte 8?

(det är väldigt små risker med att göra abort. Abort betraktas inte som ett riskfyllt ingrepp)
  • Silverkatten06

Nu kanske jag har fördomar, men är det inte extremt sällsynt att man blir gravid 8 gånger trots preventivmedel? Jag tycker nog att det är ganska oetiskt att använda abort som preventivmedel, abort bör väl vara en sista utväg när de andra preventivmedlen fallerat...

Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?