Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?

Jag tycker alla aborter är etiskt problematiska (Inte nödvändigtvis oetiska men ja... ganska ofta).

Men jag förstår inte heller varför det skulle vara helt etiskt att göra 1 abort och helt oetiskt att göra 8 aborter. Det verkar inte logiskt.

• Lavish
    Buster78 skrev 2010-10-06 09:50:16 följande:
    Blir man oönskat gravid om och om igen....Borde man väl ändå börja skydda sig......Eller??
    Men då menar du att det är oetiskt att bli oönskat gravid 8 ggr, inte att det är oetiskt att göra 8 aborter?
  • Lavish
    Åsa skrev 2010-10-06 12:20:43 följande:
    Eller som inte ser något större fel i att göra abort... Själv har jag stött på en del till synes fullt psykiskt friska östeuropeiska kvinnor (detta var några år sedan skall sägas) som gjort många aborter som ett uppenbart alternativ till preventivmedel. De har förstås skolats in i detta synsätt i kultur där p-medel inte fanns tillgängliga men abort fanns.

Och hur otrevligt jag än personligen tycker det är med aborter  kan jag ge dem (och TS) en poäng.
    Antingen bestämmer vi i vår kultursfär att embryo/foster är en levande varelse och då är abort i princip alltid fel, vare sig barnet blivit till vid "fel" tidpunkt, med "fel" man eller under "fel" omständigheter.
    Eller så är det en köttklump i moderns kropp och då är abort inte fel, oavsett omständigheter och antal gånger.
    I det senare fallet kan man ur etiksynpunkt enbart kritisera överanvändning av samhällets resurser och risktagande med den egna hälsan; sådant man i så fall mycket väl kan tillämpa på ex ofta skadedrabbade idrottsmän enligt ovan också.
    Ja precis. Således kan inte 8 aborter per defintion vara mer oetiskt än 1 abort. Sen tycker ju jag personligen att om en abort är oetisk eller inte beror på anledningen till den. Och då finns det förståss större chanser på 8 än på en att några av dem kanske var det, men det kan man inte veta.
  • Lavish

Som jag ser det kan en abort vara oetisk på grund av orsaken till att man gör abort. Jag tycker det krävs att ett barn kommer inverka väldigt negativt på kvinnans eller någon annans livskvalite för att det ska vara berättigat. Att det kan inverka väldigt negativt på livskvaliten och att det kom till av slarv är inget motsatsförhållande.

Att ha oskyddat sex när man inte vill ha barn är oetiskt. Men det gäller alla gångerna man har oskyddat sex och båda parterna, inte bara i de fallen när kvinnan hamnar med en oönskad graviditetet och gör abort.

Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?