Inlägg från: Väntarochlängtar |Visa alla inlägg
  • Väntarochlängtar

Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?

Jag tycker det om man inte gör det av medicinska skäl och framför allt väldigt oansvarsfullt!
     I Sverige där vi lever i ett land med god ekonomi och det är lätt att få tag på preventivmedel.

• Väntarochlängtar
    jådåsåatt skrev 2010-10-06 10:37:04 följande:
    Och om preventivmedlet fallerar?
    Är det mer ansvarsfullt att behålla ett barn man inte vill ha eller kan ta hand om?
    Men att bli ofrivilligt gravid 8 ggr?? Hur vanligt är det?
    Om man nu vet att man inte vill ha barn överhuvudtaget - så kan ju stertilsera sig (man eller kvinna) så slipper man det problemet.
    Tror också att det är högst ovanligt att man skulle vara "allergisk" mot alla typer av preventivmedel.. Ta tex kopparsprialen.. inga hormoer och inget latex eller gummi!
  • Väntarochlängtar
    Esther M skrev 2010-10-06 10:38:32 följande:
    Varför är aborter av medicinska skäl mindre oetiska? Resultatet för fostret är detsamma. Varför är aborter i ett land med bra tillgång till preventivmedel mer oetiska än i ett land utan preventivmedel?
    Sant.. men det kan ju vara så att barnet är väldigt sjukt och inte kommer att överleva eller att mamman inte kommer att överleva - då är det starka medicinska skäl. Förstår du hur jag tänker?
    Fast att detta skulle upprepas 8 ggr är ju inte så troligt...
  • Väntarochlängtar
    Esther M skrev 2010-10-06 10:38:32 följande:
    Varför är aborter av medicinska skäl mindre oetiska? Resultatet för fostret är detsamma. Varför är aborter i ett land med bra tillgång till preventivmedel mer oetiska än i ett land utan preventivmedel?
    I ett land utan preventivmedel är det ju liiite svårare att skydda sig - eller hur?! Det säger väl sig själv?
  • Väntarochlängtar
    Reglementet skrev 2010-10-06 10:42:55 följande:
    Och smärta ingår i paketet. Härligt va.
    Vad menar du?? Att du personligen inte kan ha någon typ av preventivmedel och inte din partner heller??
    Har svårt att tänka mig någon läkare som rekommenderar aborter som preventivmedel....
    Då får man ju ställa frågan ang sex ...
    1. Preventivmedel + sex med någon typ av biverkning för dig som kvinna eller för din partnet
    2. Sex och ofrivillig gravditet som leder till abort...

För mig personligen skulle det valet inte vara så svårt...
  • Väntarochlängtar
    jådåsåatt skrev 2010-10-06 10:47:24 följande:
    Jag vet inte hur vanligt det är. Dock vet jag att det är väldigt ovanligt att göra 8 aborter, kolla på socialstyrelsens hemsida för att hitta statistik.

Och att man gör en abort innebär ju inte att man aldrig någonsin vill ha barn, därför är ju sterilisering inte alltid ett alternativ. Det är dessutm dyrt på vissa ställen.

Du tror mycket, är det inte bättre att du kollar upp hur v anligt det är med folk som inte kan ha något preventivmedel innan du fördömmer. Jag vet rätt många som inte tycker att kopparspiral är någon hit, dessutom måste man ju ha fött barn för att få en sådan.
    Man måste inte fött barn för att få en kopparspiral - men det rekommenderas. Du kanske också skulle läsa på!
    Vad menar du med att kopparsprial inte är någon "hit" ? Man kan få starkare menstationer och mellanblödningar om man har otur.. men det jämnfört med att göra abort är väl valet inte så svårt?
  • Väntarochlängtar
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-10-06 10:45:45 följande:
    Varför skulle detta faktum förändra den etiska situationen?
    Valet är då mindre eller obefintligt!
  • Väntarochlängtar
    Esther M skrev 2010-10-06 10:49:55 följande:
    Varför är det viktigt för den etiska aspekten av aborten huruvida man skyddat sig? handlar det om fostrets rätt till liv eller kvinnans rätt till sin kropp?
    Kvinnan har väl rätt till sin kropp -även om hon skyddar sig??!! Eller om hennes partner skyddar sig !
    Barnet/fostret har ju ingen talan så då måste vi ju som vuxna människor ta det ansvaret - om vi har möjlighet, speciellt i i-länderna. Där finns det liksom ingen ursäkt att inte ta sitt ansvar... och det är ju inte samma sak som att kvinnan inte har rätt till sin kropp?!
  • Väntarochlängtar
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-10-06 10:55:15 följande:
    Jag förstår faktiskt inte hur den etiska situationen kring en abort förändras beroende på hur situationen med preventivmedel förändras.

Kan du förklara det?
    Och jag förstår inte hur du tänker..
    Vi pratar väl inte om en abort i denna tråd utan åtta?
  • Väntarochlängtar
    jådåsåatt skrev 2010-10-06 10:56:21 följande:
    Jag är påläst:) De flesta barnmorskor sätter in in en kopparspiral om man inte fött barn, bl.a för att det finns en risk att man blir steril av den, men det kanske är en risk man får ta enligt dig?

Enorma blödningar en vecka i streck varannan vecka och en fruktansvärd mensvärk är några av symptomen mina vänner fått. Varför skulle det vara ok att gå omkring och må dåligt större delen av månaden?
    Då hade jag hellre gjort en abort och kunnat leva någorlunda normalt resten av tiden.
    Man ska väl ändå ha rätt till nån form av livskvalite även om man har sex?
    Så du tycker att det helt ok att använda abort som preventivmedel om jag förstår dig rätt??
Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?