MammaG skrev 2010-10-06 11:38:24 följande:
Därför att man kan ha sex utan att bli gravid, och man borde förr eller senare lära sig det. Jag såg ett inlägg som antydde att det på något vis är fel att man förväntar sig någon form av insikt hos de som gör abort. Men vem bryr sig.
Jag tycker det är fel av flera olika anledningar, och en är det tragiska i att det finns så många som så gärna vill ha barn men inte kan, medan andra som inte vill ha barn, men varken kan lära sig använda preventivmedel eller hålla ihop benen slänger det ena barnet efter det andra på soptippen.
Nu vet jag att det finns de som går i taket över att jag använder ordet barn, men jag tänker ställa en fråga: man ser i tråd efter tråd hur folk håller på och puttenuttat över vul och ul och man sätter igång "bebisverkstäder" mm
Om ni då får ett missfall (vilket jag verkligen hoppas att ingen får) tidigt i graviditeten, är det då bara ett embryo utan värde, eller var det ert efterlängtade barn?
Anledningen till att jag frågar är att fostrets värde verkar vara helt avhängigt vad de "på utsidan" har lust med.
När jag fick reda på att jag var gravid i v 25 såg jag det som ett foster och önskade bara att jag skulle få missfall.
Ett planerat, efterlängtat barn ses säkert som just ett barn redan från plusset.
Så från den gravida kvinnans perspektiv antar jag att värdet avgörs efter hurvida hob vill ha barn eller inte.