Inlägg från: jådåsåatt |Visa alla inlägg
  • jådåsåatt

Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?

Nä, det är inte oetiskt.

Jag blir lite konfunderad över mannens roll i det hela.
    Jag läser och hör om hur man fördömer kvinnor som gör abort men senast jag kollade så var man två om att göra ett barn.

Det får mig att ännu mer misstänka att det bara handlar om att kvinnor minsann ska veta sin plats och inte gå utanför moralnormerna. En abort är ju helt ok för det mesta men nåde  den som inte lär sig och skyddar sig nästa gång..

Men att män ofta är sämre på att skydda sig spelar mindre roll, det är ju kvinnans sexualitet man ska moralisera över.

• jådåsåatt
    mammatill3underbara skrev 2010-10-06 10:27:12 följande:
    Det är oetiskt för att man ska inte använda abort som ett preventivmedel! Vill man inte ha barn så är inte abort lösningen att tänka att vi har sex och om jag blir gravid kan vi bara göra en abort... Det är ett liv! Därför är det oetiskt!!! Varje gång du gör en abort är det en människa du dödar! Oftast vet man inte att man är gravid fören i vecka 4 och vecka 5 börjar hjärtat att slå då är det ett liv! Att åka in 2 eller 3 gånger för att ha brutit ett ben är definitivt inte samma sak som att åka in 2 eller 3 gånger för att avsluta ett liv! Så TS du är korkad om du anser att döda en människa inte är oetiskt!
    Bra argumentation där:)

Slå förresten upp ordet preventiv och förklara sen för mig hur man använder abort som ett preventivmedel.
  • jådåsåatt
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 10:35:41 följande:
    Jag tycker det om man inte gör det av medicinska skäl och framför allt väldigt oansvarsfullt!
     I Sverige där vi lever i ett land med god ekonomi och det är lätt att få tag på preventivmedel.
    Och om preventivmedlet fallerar?
    Är det mer ansvarsfullt att behålla ett barn man inte vill ha eller kan ta hand om?
  • jådåsåatt
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 10:41:15 följande:
    Men att bli ofrivilligt gravid 8 ggr?? Hur vanligt är det?
    Om man nu vet att man inte vill ha barn överhuvudtaget - så kan ju stertilsera sig (man eller kvinna) så slipper man det problemet.
    Tror också att det är högst ovanligt att man skulle vara "allergisk" mot alla typer av preventivmedel.. Ta tex kopparsprialen.. inga hormoer och inget latex eller gummi!
    Jag vet inte hur vanligt det är. Dock vet jag att det är väldigt ovanligt att göra 8 aborter, kolla på socialstyrelsens hemsida för att hitta statistik.

Och att man gör en abort innebär ju inte att man aldrig någonsin vill ha barn, därför är ju sterilisering inte alltid ett alternativ. Det är dessutm dyrt på vissa ställen.

Du tror mycket, är det inte bättre att du kollar upp hur v anligt det är med folk som inte kan ha något preventivmedel innan du fördömmer. Jag vet rätt många som inte tycker att kopparspiral är någon hit, dessutom måste man ju ha fött barn för att få en sådan.
  • jådåsåatt
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 10:52:07 följande:
    Man måste inte fött barn för att få en kopparspiral - men det rekommenderas. Du kanske också skulle läsa på!
    Vad menar du med att kopparsprial inte är någon "hit" ? Man kan få starkare menstationer och mellanblödningar om man har otur.. men det jämnfört med att göra abort är väl valet inte så svårt?
    Jag är påläst:) De flesta barnmorskor sätter in in en kopparspiral om man inte fött barn, bl.a för att det finns en risk att man blir steril av den, men det kanske är en risk man får ta enligt dig?

Enorma blödningar en vecka i streck varannan vecka och en fruktansvärd mensvärk är några av symptomen mina vänner fått. Varför skulle det vara ok att gå omkring och må dåligt större delen av månaden?
    Då hade jag hellre gjort en abort och kunnat leva någorlunda normalt resten av tiden.
    Man ska väl ändå ha rätt till nån form av livskvalite även om man har sex?
  • jådåsåatt
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 11:10:29 följande:
    Så du tycker att det helt ok att använda abort som preventivmedel om jag förstår dig rätt??
    Ehh, då förstår du fel.
    Det är stört omöjligt att använda abort som preventivmedel. Slå upp ordet preventiv så förstår du varför.
  • jådåsåatt
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 11:21:08 följande:
    Märkordare....
    Ehh, ja. du frågar mig om jag tycker att det är rätt att använda abort som preventivmedel. Vad vill du att jag ska svara på det?
    Självklart är det inte ok eftersom det inte är möjligt.
    Skriv så att jag förstår istället.
  • jådåsåatt
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 11:27:05 följande:
    Jag vet vad att preventivmedel är till för att skydda EMOT oönskad gravidtet samt könssjukdomar och om du är gravid och vill göra abort så "kan man inte säga att man använder abort som preventivmede eftersom det inte för förebyggande l" om man nu vill märka ord. Du vet ju vad vi pratar om - eller hur?
    Nja, jag förstår vad du menar men jag förstår verkligen inte vad det är du vill att jag ska svara på.

Du frågade om jag tyckte att det var ok att använda abort som preventivmedel. Kan du omformulera det så att jag vet vad det är du vill ha svar på?
  • jådåsåatt
    MammaG skrev 2010-10-06 11:38:24 följande:
    Därför att man kan ha sex utan att bli gravid, och man borde förr eller senare lära sig det. Jag såg ett inlägg som antydde att det på något vis är fel att man förväntar sig någon form av insikt hos de som gör abort. Men vem bryr sig.
    Jag tycker det är fel av flera olika anledningar, och en är det tragiska i att det finns så många som så gärna vill ha barn men inte kan, medan andra som inte vill ha barn, men varken kan lära sig använda preventivmedel eller hålla ihop benen slänger det ena barnet efter det andra på soptippen.

Nu vet jag att det finns de som går i taket över att jag använder ordet barn, men jag tänker ställa en fråga: man ser i tråd efter tråd hur folk håller på och puttenuttat över vul och ul och man sätter igång "bebisverkstäder" mm
    Om ni då får ett missfall (vilket jag verkligen hoppas att ingen får) tidigt i graviditeten, är det då bara ett embryo utan värde, eller var det ert efterlängtade barn?
    Anledningen till att jag frågar är att fostrets värde verkar vara helt avhängigt vad de "på utsidan" har lust med.
    När jag fick reda på att jag var gravid i v 25 såg jag det som ett foster och önskade bara att jag skulle få missfall.
    Ett planerat, efterlängtat barn ses säkert som just ett barn redan från plusset.

Så från den gravida kvinnans perspektiv antar jag att värdet avgörs efter hurvida hob vill ha barn eller inte.
  • jådåsåatt
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 11:40:17 följande:
    Är du för eller emot abort?
    Jag vet inte vad jag ska svara på det heller.
    Jag är inte emot efetrsom jag anser att kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp är något vi ska vara rädda om.
    Jag är inte heller för eftersom jag inte tycker att det är något vi borde kämpa för att få fler av eller att det är något att förespråka.
    Men jag tycker att det är jättebra att möjligheten finns och jag tycker det är ett bättre alternativ än att föda ett barn som är oönskat.
    Jag tycker också att vi ska vara rädda om de rättigheter vi har som kvinnor, fri abort utan motkrav är värdefullt och jag tror att konsekvenserna om vi tog bort den möjligheten skulle vara förödande.

Var det svar på din fråga?
  • jådåsåatt
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 11:43:55 följande:
    Usch vad hemskt att känna så i v 25... Vad hände? Har du barn idag? (jag vet ju att man inte kan göra abort i denna vecka..)
    Det tog ungefär två dagar innan jag fick höära hjärtljuden och insåg att jag inte hade så mycket val än att acceptera och göra det bästa av situationen. Efter några veckor var jag lika lycklig som de flesta andra blivande mödrar efter några omgångar hos kuratorn och idag har jag världens finaste fyraåring som jag aldrig skulle vilja vara utan.
  • jådåsåatt
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 11:51:24 följande:
    Sant...
    Så om jag tolkar dig rätt så är det lika "ok" med 1 abort som 100 aborter för att överdriva..
    Var det en fråga till mig?
  • jådåsåatt
    MammaG skrev 2010-10-06 12:03:25 följande:
    En annan sak: jag tror att, kalla det missbruk, av aborter är ett minst lika stort hot mot aborträtten som reaktionära krafter. Det är sådant som gör att de får fäste.
    Fast missbruk av aborträtten är ju väldigt ovanligt. Eller, jag utgår från att du menar när man struntar i att sydda sig och gör upprepade aborter?
    Kolla på socialstyrelsens hemsida för statistik om hur många som gör flera aborter, jag blir inte speciellt upprörd av siffrorna.
Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?