• NoNoo

Barnkläder-tonåring redan vid 6-7 års ålder?

Jag har 2 tjejer som nu har stl 122-128 i kläder. Är det bara jag som tycker att det är helt hopplöst att hitta fina barnkläder utan att en 6-7-åring ska behöva se ut som en mini tonåring?
    Är det kanske någon här som kan tipsa om bra butiker med kläder till barn i stl 128 och över, där barnkläderna fortfarande är just barnkläder?

Norah 031126 & Noomi 031126
  • Svar på tråden Barnkläder-tonåring redan vid 6-7 års ålder?
  • Lekia

Säger samma jag med. Kappahl är värst! Bara tuffa tonårskläder för större barn. Jag vill klä min sexåriga tjej i flick/barnkläder!

• NoNoo
    mamma till tre busungar skrev 2010-10-06 12:08:40 följande:
    Tycker ändå Hm är den av de stora kedjorna som lyckads bäst där. Bättre än Lindex och KappAhl i alla fall...... Men visst är det för jäkligt. Har samma problem med min 7-åring nu.... Hon har 122/128 och jag vill verkligen inte byta upp till stora klädavdelningen...
    Håller med där, hittar ingenting längre på Lindex eller Kappahl där jag ändå har varit storkonsument innan. H&M är ok men ganska tråkigt, Po.p är över min kostnadsgräns för barnkläder.
    augustisten skrev 2010-10-06 12:26:53 följande:
    www.blingo.se har jättefina barnkläder i större storlekar också. Väldigt bra kvalité och ekologiskt!
    Ja dom hade jättefina kläder
    Majsan70 skrev 2010-10-06 12:24:02 följande:
    Oh, jag älskar utbudet nu. Annat än när mina stora barn var små. Då var det svårt att hitta tuffa kläder. Tyll däremot kan jag leva utan. Men punkigt o rockigt...LOVE IT!  Sånt fick man leta ihjäl sig efter "förr i tiden".
    Jag kör själv lite rockstil, jeans o tröja och så, men barnen behöver fortfarande mer rörliga lekvänliga plagg.
    Dom får allt vänta lite med att bli stora faktiskt .
  • Majsan70
    NoNoo skrev 2010-10-06 14:32:10 följande:
    Håller med där, hittar ingenting längre på Lindex eller Kappahl där jag ändå har varit storkonsument innan. H&M är ok men ganska tråkigt, Po.p är över min kostnadsgräns för barnkläder.
    augustisten skrev 2010-10-06 12:26:53 följande:
    www.blingo.se har jättefina barnkläder i större storlekar också. Väldigt bra kvalité och ekologiskt!
    Ja dom hade jättefina kläderJag kör själv lite rockstil, jeans o tröja och så, men barnen behöver fortfarande mer rörliga lekvänliga plagg.
    Dom får allt vänta lite med att bli stora faktiskt .
    Fast vad är inte lekvänligt med rockiga kläder?  Och stora...jag anser inte att de blir större bara för att de har snygga kläder.
  • Tant Green

Jag tycker t.ex. det här är tveksamt på en 6-åring:
    http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=11036810&styleid=11036808&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111366

Men det kanske är för kortvuxna 8-9-åringar. Storlek 122-128 går ju iofs oftast att hitta på den "mindre" avdelningen också.

Jag skulle tro att vi kommer handla mer kläder i sportaffärer de närmaste åren (om dottern accepterar det, ännu så länge är hon inte så intresserad av kläder, men det kan ju ändras snabbt), också får man helt enkelt leta lite noggrannare i de vanliga affärerna, det finns ju helt ok kläder där också, bara lite svårare att hitta. I januari ska vi till London då tänkte jag passa på att bunkra kläder på Gap och Next.

• NoNoo
    Tant Green skrev 2010-10-06 20:42:17 följande:
    Jag tycker t.ex. det här är tveksamt på en 6-åring:
    www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=110...

Men det kanske är för kortvuxna 8-9-åringar. Storlek 122-128 går ju iofs oftast att hitta på den "mindre" avdelningen också.

Jag skulle tro att vi kommer handla mer kläder i sportaffärer de närmaste åren (om dottern accepterar det, ännu så länge är hon inte så intresserad av kläder, men det kan ju ändras snabbt), också får man helt enkelt leta lite noggrannare i de vanliga affärerna, det finns ju helt ok kläder där också, bara lite svårare att hitta. I januari ska vi till London då tänkte jag passa på att bunkra kläder på Gap och Next.
    Ja det är ju precis sånt här jag menar, skulle aldrig mina 6-åringar få på sig.
    Tur att de fortfarande accepterar att klä sig varmt och ordentligt när det gäller ytterkläder än så länge iallafall.
  • bellzan

Jag håller faktiskt med! När jag kollar på barnkläder till min lillebror, och ser kläderna som till flickor så blir jag skräckslagen. Har hittat kortkjolar som e röd/svart rutiga, som en tonåring skulle kunna ha! Får jag en dotter nån gång kommer jag Inte tillåta sådana kläder. Barn ska vara barn - INTE tonåringar. Inte ens jag, 18 år gammal, skulle få för mig att trä på nåt sånt på min kropp. USCH!! Så detta e inte en löjlig reaktion.. flickkläderna speciellt, e inte flickkläder längre. samma med punk/rock stilen.. som e för mycket. Nej tack. Gulliga klänningar eller en söt tröja med matchande byxor, e väl inte fel? Flört

• invo

Jag förstår precis vad ts menar. Har samma bekymmer. Har mest haft pop till mina barn, men nu när tjejen är 6 så vill hon va lite tuffare så nu blandar vi in Molo och Esprit för tillfället, och så älskar hon träningsbyxor och huvtröjor osv. Tycker det finns mkt snyggt i sportaffärerna så där har vi också handlat mycket, finns ju många blandade märken och storlekar.

• sassibrass

Vill tipsa om Me&i, de har en kollektion för lite äldre barn, me+.
    Storlekar 122-164. kläder med ett bra budskap, då de har mycket fina texter på sig. Kolla in deras hemsida meandi.se
    Mycket fina "basiga" kläder som inte sticker ut för mycket som för vågade/vuxna, men inte heller för barnsliga.
    Det är en svår ålder, man kan inte köpa på flickavdelningen och inte heller riktigt på tonårssavdelningen.

• desdichado01

Jag väcker liv i den här gamla tråden eftersom min äldsta dotter nu är i spannet kring strl 128 och det är svårt att hitta vettiga barnkläder. Hon fyller snart sju och jag har ingen lust att klä henne som om hon är 14.
    Idag letade jag efter galonisar och hittade en modell som var strl 128. Alla andra fanns bara upp till 122. 128 var dock för liten så nu måste jag leta vidare.

Vad är det som säger att ett barn inte vill ha galonisar och hoppa i vattenpölarna bara för att barnet blivit exempelvis 10 år?

• Maisie

Jag kan rekommendera Pompdelux som har kläder upp till 152. De har även ytterkläder som tål vattenpölar. Kan kanske vara lite för puttenuttigt för en del men galet mjukt och skönt.

• NoNoo

Hej.
    Kul att tråden väckts upp igen.
    Mina tjejer har hunnit bli 10 år nu och har turs nog fortfarande inga större åsikter om kläders cool-het eller inte
    Det blir nu att jag handlar mest på sportaffärerna, typ Stadium och Intersport, som har bra t-shirts och luvtröjor.
    Byxor blir mest träningsbyxor, typ gråa joggingbyxor. (inte så snyggt, men funktionellt
    Under flera år handlade jag en hel del på name-it eller Exit som har bra och snygga kläder (bra byxor och jeans) upp till stl 152.
    Dessvärre har min ena dotter dragit iväg i längd så nu behöver jag tips på bra butiker som säljer justa jeans till lång väldigt smal tjej som hatar dra-åt-resår i midjan.

• Lindsey Egot the only one

Men då får ni ju köpa kläder på tex polarn och pyret, me and I ich andra klädmärket som är rätt neutrala i sina kläder.

• Indianica

Esprit har en webbshop (b.la) och jag tycker de har fina kläder, både basplagg och mer flickigt men sött. Tänk på att storlekarna är franska, så man får gå upp en size.

• jonnashus
    desdichado01 skrev 2014-03-21 17:58:27 följande:
    Jag väcker liv i den här gamla tråden eftersom min äldsta dotter nu är i spannet kring strl 128 och det är svårt att hitta vettiga barnkläder. Hon fyller snart sju och jag har ingen lust att klä henne som om hon är 14. Idag letade jag efter galonisar och hittade en modell som var strl 128. Alla andra fanns bara upp till 122. 128 var dock för liten så nu måste jag leta vidare. Vad är det som säger att ett barn inte vill ha galonisar och hoppa i vattenpölarna bara för att barnet blivit exempelvis 10 år?

Det är inte alltid helt lätt att hitta bra kläder när de blivit äldre. Handlar fortfarande en del på pop och exempelvis nameit som jag tycker är neutrala. Min tioåring har fortfarande galonisar, vi har från didriksson i storlek 140 (rymliga) och ifrån mywear 146/152 .
  • Indianica

Jga glömde skriva att Kapp Ahl har ju en hel del märkliga barnkläder som är för sexiga i min smak, men sedan något år tillbaka kommer de regelbundet ut med en kollektion som heter "Hampton Republic" som både jag och dottern älskar, det är neutrala plagg i klara färger som liksom ändå inte är "tråkiga", men som absolut inte är för vuxna.

• Elin 834

Här har vi motsatt problem. Sexåringen tycker att kläderna på små flik är för varliga och tycker inte om alla konstiga tryck på hello kitty mm. Hon väljer mycket kläder på Lindex som har bra kläder tycker hon och jag. Just nu är jeans det största problemet eftersom hon vill ha riktigt tajta byxor som inte kanar ner i rumpan. Någon som vet vart man kan hitta det? Hon är ganska smal så det måste vara riktigt slim fit. 

Svar på tråden Barnkläder-tonåring redan vid 6-7 års ålder?