• iol

Ni som rasat i vikt av amningen.....................

Är lite nyfiken. Hör om så många som rasar i vikt av att amma men säger sig "äta som en häst".

Är du en av dem? Skulle vara intressant att höra vad  "äta som en häst innebär" och hur det har sett ut med motion osv.

Själv helammar jag min son som är 8 v och av alla de 25 kilo jag gick upp försvann drygt 10 inom några veckor men nu sedan ca 4 v står jag helt stilla med en övervikt på ca 12 kilo frånl min ursprungsvikt.
    Promenerar snabba promenader i ca 1 h varannan dag och äter som jag brukar vilket nog är ganska mycket både mat och en del snask. Av denna anledning förstår jag att jag inte går ner i vikt eftersom jag äter så pass mycket men undrar om det är olika för olika människor då de här som hävdar att de äter som en häst ändå rasar i vikt. Misstänker att det är olika definitioner av att äta som en häst.

Vad tror ni? 

• Svar på tråden Ni som rasat i vikt av amningen.....................
  • HASP

Beror ju på vad man menar med att "rasa" men jag har gått ner alla 20 kilo som jag gick upp under graviditeten + 6 kg till. Motionerar inget förutom promenader med barnvagnen, kanske 30 min varannan dag (max). Äter stora portioner mat och JÄTTEMYCKET godis och fikabröd (mer än vad som är hälsosamt tyvärr). Är en riktig sockerråtta.

Får väl se vad som händer när jag slutar amma men fortsätter käka lika mycket... kommer väl bli ett fläskberg =P

• canmamma

Jag tror att du har helt rätt. När jag ammar har jag en otrolig aptit och äter mycket mer än vad jag gör när jag inte ammar, men jag håller ju ändå inte jämna steg med min man eller andra storätare jag känner.  Det känns ju också när bebisens näringbehov ökar och jag månste anpassa mitt matintag för att inte dippa allt för långt med vikten.  För mig hände det runt sex och elva, tolv månaders ålder. Jag mår inte bra när vikten kryper ner några kilo under 50 kg (är 170 cm lång) och jag börjar se lite utmärglad ut. Just vid de tillfällena så känns det som om jag måste äta hela tiden och jag är ofta sugen på riktiga kaloribomber som jag i vanliga fall tycker är lite läskiga. Typ varm choklad med vispgrädde eller kladdig potatissallad.  

• HASP

Om du vill ha exempel på vad jag menar med att äta mycket så kan jag berätta vad jag åt igår:

2 thekakor + vatten till frukost
    en 100 g chokladkaka på fm
    lunch en full matlåda pasta och ost/skinksås
    middag McFeast meny från McDonalds (med plusmeny) och en stor chokladmuffins till
    kvällsfika en påse snacks stjärnor
    2 kanelbullar

Så är väl kanske inte maten som är det värsta här, men alla godsaker på kvällen...

• lövet2

Jag rasar alltid i vikt när jag ammar - och äter som en häst!
    Exempel på en vanlig dag under helamning:

Frukost - En tallrik filmjölk med flingor, 2 mackor och Proviva
    Mellanmål - 2 mackor, juice, kaffe och bulle
    Lunch - 5 potatisar, 5 köttbullar, sås, grönsaker, mjölk. Banan till efterrätt.
    Mellanmål - 2 mackor, saft och kaffe
    Middag - Full tallrik med makaroner och köttfärssås, mjölk.
    Mellanmål - 1 macka och 1 äpple.
    Kvällsfika - 3 mackor, O´boy.
    Nattmacka - 1 macka, mjölk.

Olika bröd och pålägg förstås för omväxlingens skull, och så ett par koppar kaffe till utspridda under dagen.

• hellokitty

Jag har rasat i vikt och inom ett par månader vägt mindre än innan jag blev gravid efter mina två första graviditeter. Många kilon försvann redan under förlossningen och resten tack vare amningen - i kombination med en sund livsstil. Jag äter alltid så jag blir mätt men undviker godis, kakor, choklad etc. till vardags. Dessutom motionerar jag så gott som dagligen, genom cykling, promenader, ridning etc.

• J K

Nu är det iofs. bara 6 veckor sedan förlossningen, men jag har gått ner 17 kilo (gick upp 12kg. från inskrivningen på MVC till förlossningen).
    - Hittills har enda motionen varit många promenader, maten är väl ungefär som "man bör" äta, med mellanmål. Men det har även blivit lite sötsaker, det suget kom EFTER graviditeten hos mig tydligen, haha...
    - Hoppas vikten fortsätter neråt lite till, för det är hela 20 kilo kvar till min målvikt, haha. Och de 20 kilona kan jag INTE skylla på graviditeten

♥ Benjamin 27/8-10 ♥ www.janejohansson.se/
  • Pärla

Jag gick upp 21 kg när jag var gravid. Min tös är 3,5 månad idag, och jag har hittils gått ner 14 kg av delamning.
    Kan säga att jag promenerar 2 ggr i veckan i en timma, och äter frukost och middag. Ingen lunch, ingen mellis tyvärr, och ingen fikabröd heller, bara en latte..Är dålig på att äta.
    Jag väger mig en gång i vecka, och har märkt att jag går ner 0,5-1 kg varje vecka!

• Smurflisa

Skulle tro att det är som med det mesta - högst individuellt. Beror nog lite på vad det var vikten bestod av i samband med graviditeten dvs. om man samlade mycket vatten eller åt på sig några extra kilon. Jag gick upp runt 20 kg och har två kvar efter 5,5 månader. Det har gått i omgångar man når en platå och sedan går det nedåt igen. I början kanske ett kilo i veckan, nu mer något hekto i veckan. Storäter inte längre utan äter ungefär som jag gjorde innan och har börjat träna så smått. Jag tror att man kanske lätt hamnar i ett storätande för att man är van att äta mycket från graviditeten. Man ska göra av med ungefär 20% extra kalorier men om man rör sig mindre än man gjorde innan man var gravid kan det ju sluta med att man inte blir av med kilona.

• Gurkan

4,5 månad tog det att tappa de 20 kilona jag gick upp under graviditeten och då äter jag inte speciellt nyttigt... snarare tvärtom och alldeles för mycket av maten. Har fortfarande känningar av foglossningarna och kan inte röra så bra på mig. Hoppas att några kilon till rasar bort för jag var överviktig från början men sån tur ska man nog inte hoppas på

• Trolltoka

Gick ner 21kg 7månader utan att gjort något speciellt utom att amma, motionerade inte särskilt mycket heller. Har ätit massa godis, chips, läsk, massa smörgås under dagen etc. Gick upp 30kg under graviditeten. 

Med dottern minns jag inte hur mycket under hur lång tid, men en hel del var det.

trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Kampsu

Jag gick upp fem kilo under tiden som jag ammade - och jag försökte verkligen äta hälsosamt, mycket råkost, frukt, och ordentligt med lagad mat två gånger per dag. Inget fikabröd eller godis på vardagar (fast det var svårt, för jag var konstant hungrig så den ambitionen lyckades jag nog  inte med alla dagar). Och 45 minuters snabb promenad alla dagar...

• Pärla
    lövet2 skrev 2010-10-06 16:41:23 följande:
    Jag rasar alltid i vikt när jag ammar - och äter som en häst!
    Exempel på en vanlig dag under helamning:

Frukost - En tallrik filmjölk med flingor, 2 mackor och Proviva
    Mellanmål - 2 mackor, juice, kaffe och bulle
    Lunch - 5 potatisar, 5 köttbullar, sås, grönsaker, mjölk. Banan till efterrätt.
    Mellanmål - 2 mackor, saft och kaffe
    Middag - Full tallrik med makaroner och köttfärssås, mjölk.
    Mellanmål - 1 macka och 1 äpple.
    Kvällsfika - 3 mackor, O´boy.
    Nattmacka - 1 macka, mjölk.

Olika bröd och pålägg förstås för omväxlingens skull, och så ett par koppar kaffe till utspridda under dagen.
    Hur länge tidsmässigt ammar du?

Jag ammar bara 2-3 minuter i vardera bröst, tror du man tappar i vikt av den takten också?
    Jag tappar vikt av delamning, men också tack vare promenader ( men äter dåligt tyvärr)..Har 6 kg kvar av 21..sen är jag tillbaka i min vikt hoppas jag..
  • Trolltoka
    Pärla skrev 2010-10-26 18:33:18 följande:
    Hur länge tidsmässigt ammar du?

Jag ammar bara 2-3 minuter i vardera bröst, tror du man tappar i vikt av den takten också?
    Jag tappar vikt av delamning, men också tack vare promenader ( men äter dåligt tyvärr)..Har 6 kg kvar av 21..sen är jag tillbaka i min vikt hoppas jag..
    Min son har alltid varit snabbäten och har tömt bröstet på bara några få minuter, amningsessionerna har sällan varit längre än 5min och bara 1bröst åt gången. Tappade drygt 20kg på 8 månader med amningen så.
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Äppelkaka

Vår son är 11 v nu och jag gick upp 20 kg under graviditeten . Första veckan rann 12 kg av mig och nu har jag 3 kg kvar till ursprungsvikt. Jag går barnvagnspromenader varje dag på ca 1-1,5 timme samt går på mammagympa 2 ggr i veckan. Aptiten är ingefär som innan jag blev gravid men däremot kämpar jag med att stå emot godissuget som kommit med ammningen (hade inte det tidigare).

Känner mig rätt lyckligt lottad när det gäller att tappa graviditetskilona men visst måste även jag  jobba lite för att bli av med dem  Glad

Svar på tråden Ni som rasat i vikt av amningen.....................