• Adina7

fosterfamilj ljuger!

Våra barn är omhändertagna och bor i famijehem. Vi träffar barnen regelbundet, Dock separata tider då pappan och jag är skilda. När det var min tur att träffa barnen meddelades det att dom är sjuka. Kontaktpersonen och jag åkte dit i allafall för ett barns skull som inte var sjuk. Av någon anledning fick kontaktpersonen och jag en olustig känsla och vi kollade upp i skolan om barnet hade varit där eller inte. VISST hade barnet varit på skolan och var inte alls sjuk!!!!!! Jag blev både arg och ledsen. Fostermamman ljög om mitt barn rakt på ansiktet till soc.

• Svar på tråden fosterfamilj ljuger!
  • Adina7

Men vi har träffat barnen regelbundet tillsammans med kontaktperson.Vi möts på neutral mark och barnen

stortrivs både med pappan och mig. Många ggr vill dom stanna längre när dom blir hämtade. Skolan och tiden för umgänge är på ungefär samma tid. Skolan var inte slut redan på morronen.

• Adina7

kontaktpersonen har självklart tagit kontakt med soc. Jag fick höra att det är inte enda lögnen. Vad jag förstår utredsdetta nu av soc. Man får tydligen inte ljuga.Och man ska följa lagen. Fosterfam. ska följa soc regler.

• Adina7

Barnet hade varit i skolan som vanligt. Foster mamman hade ringt tidigt på morronen typ 09.00 och sagt att barnet är sjukt. Dessutom har vi biologiska föräldrar lång tågresa dit dom bor. Jag fick veta halvvägs att barnen var sjuka,(Förutom ett) Därmed gick kontaktpersonen och jag checkade av i kansliet eller vad det heter om barnet hade varit i skolan den dagen. Pigg och frisk sa dom om barnet på skolan......Pappan har även fått mer umgänges tid.....då började krånglet med "mammorna". Soc anser själv att barnen ska ha mer och mer tid med oss föräldrar tills dom e helt hemma.

• Adina7
    Anonym (Håller med) skrev 2010-10-07 19:31:10 följande:
    Jag kan bara hålla med (Nadine) ibland så kanske man ej orkar med allt kring det hela och då väljer för barnens välmående. Kan faktiskt ibland tycka att de föräldrar som förlorat vårdnaden om sina placerade barn får allt för mkt frihet ang träff mm... finns ju en stor anledning till varför barnen är placerade mm.
    Stor frihet????Herregud vi har ingen frihet alls...fast vi är vårdnashavare.Vi har nån enstaka timme per månad. Fast nu har soc bestämt att det skall ökas.
  • Adina7
    Anton72 skrev 2010-10-08 19:46:50 följande:
    Varför har ni "bevakade umgängen" med barnen och varför så lite?
    Hur länge har dom varit placerade och hur gamla är dom?
    Barnen är mellan 4 och 7. Klart det finns anledning att barnen är placerade...det är INTE det jag pratar om.Jag pratar om att familjehemmen ljuger...Jag vet inte varför vi har bevakade umgängen men det tycker jag är bara bra. Kontaktpersonen tycker vi sköter oss varförsig mkt bra. Så man får "intyg" på det sättet. Vi leker och umgås med barnen som vilken som helst normal förälder. Vi har mognat oerhört. 1 och ett halvt år har barnen varit borta. Och då har vi haft tid att se med andra ögon. Nu vill jag inte att familjehemmen skall börja motarbeta oss biologiska föräldrar.
  • Adina7
    Anonym (Håller med) skrev 2010-10-10 17:53:55 följande:
    Tragiskt att barn alltid ska fara ´´illa´´ och komma i kläm...föräldrar som ej är kapabla till att ta hand om sina barn är inte värd vatten i mina ögon...så är det bara,man skaffar sig ej ett barn för att sen ´´kasta´´bort som en förbrukad vante....sorligt och ni är säkert ute efter att få hem barnen med? efter fler tal år som placerade...oj oj oj...stackars små....
    Inlägg som dina bryr jag mig inte om,,,,det är du som är sorglig. Kanske själv fosterfamiljmamma....som vill behålla kvar andras barn. Soc planerar att våra barn ska hem,,,,vänd dig till dom.
  • Adina7

Vi har varit mkt tillmötesgående mot familjehemmen....det är nu lögnerna uppdagades....eller "åkte fast"

• Adina7

Jag har aldrig haft något emot fosterfamiljerna,,,,,Tvärtom. och jag avaktar och ser vad soc kommer att säga. Det är soc ansvar att ta reda på saker o ting. Och vad lär sig barnen om dom ska börja ljuga?

• Adina7
    Anonym skrev 2010-10-10 21:58:45 följande:
    Skulle det vara något fel med att vara fosterfamiljsmamma eller vad menar du? Är väl helt underbart fantastiskt att dom finns!
    Nu är det ju så att fosterfamiljsmammorna inte tar barn ifrån bioföräldrarna utan får barnen placerade hos sig!Med din negativa inställning så kommer det nog bli problematiskt att återförerna familjen som helt rätt är det optimala målet med en placering men som många gånger inte är möjlig och då är det åter igen underbart fantasktiskt att det finns fosterfamiljmammor!
    Jag menar enbart att risken finns att fostermammorna börjar tro att det är deras egna barn.Jag har inget emot familjerna...men lögner och att dölja saker. Får inte biologiska mamman säga någonting utan att bli behandlad som luft.
  • Adina7

Hur som helst fick jag höra att soc skall personligen åka ut till familjen och reda ut det här. Enligt soc är det ett stort fel som har begåtts.Jag bara avvaktar...

• Adina7

Hur som helst fick jag höra att soc skall personligen åka ut till familjen och reda ut det här. Enligt soc är det ett stort fel som har begåtts.Jag bara avvaktar...

• Adina7
    Bedan skrev 2010-10-12 16:30:30 följande:
    Ja det lär ju inte se bra ut för dem när de ska utredas nästa gång (du vet den utredningen som görs var 6:e månad).
    Ja det lär ju inte se bra ut för dem när de ska utredas nästa gång (du vet den utredningen som görs var 6:e månad).
    Ja jag fick höra mer idag, Men vill ej ta upp det här. Och till dom negativa svaren jag har fått...Vi har inte planerat skaffa barn och sedan få dom placerade. Saker kan hända i livet som gör andra tex svaga. Ni sparkar på nån som redan ligger. Stöttande inlägg är trevliga.
  • Adina7
    Anton72 skrev 2010-10-12 17:33:35 följande:
    Är väl ingen som sparkar på dig!
    Men faktum är att det visst kan vara så att lögnen va en "vit lögn" en "nödlögn" för att tillgodose barnets önskemål! Och visst kan saker och ting hända i livet som kan påverka ens situation radikalt men man MÅSTE försöka se saker och ting från ett annat perspektiv än bara sitt eget! Finns alltid mer än en sida på allt!
    Adina7 skrev 2010-10-12 16:34:25 följande:
    Att du fick reda på att Soc skulle åka dit personligen är mycket väl så då dom ofta gör det, besöker jour/familjehem men att dom öppet bara sådär skulle berättat för dig "att ett fel begåtts" är mindre trovärdigt! För det första så vet dom väl inte ens vad det är för fel eller om det ens är nåt fel som har begåtts och skulle det nu vara att dom tycker att så är fallet så är det definitivt inget dom pratar om "bakom ryggen" på familjehemmet!Det tas internt och det sätts in åtgärder om det behövs!
     Det är saker som i så fall tas upp med familjehemmet från Soc sida, ingen annan än Soc och familjehemmet kommer att "reda ut" det!
    Jaja...jag fick höra ett o annat från säker källa...Jag bara avaktar nu...inget annat.
Svar på tråden fosterfamilj ljuger!