Svårt med känslor
Jag har 2 söner, 5,5 och 3 år. Den äldsta killen har väldigt svårt att hantera sina känslor, förutom pussar och kramar, för jag pussar och kramar dem jämt. När han blir arg, eller jag tror det mer handlar om besvikelse, så blir han okontaktbar, skriker, sparkar och rivs (och han är stor och stark för sin ålder). Han har rivit och bitit sina dagisfröknar. De lämnar honom på marken och går därifrån och efter en stund lugnar han ner sig. Han är annars känd för att vara väldigt snäll.
Jag är alkoholistbarn och har läst mig till att alkoholistbarn har väldigt svårt för att lära känna sina känslor. Jag tycker att jag har haft svårt för det, men tycker också att jag har blivit bättre på det nu när jag är äldre. Jag pratar ofta med min äldsta son om att han får vara arg, ledsen, besviken, men att han ska säga det då och prata om det. Fast jag vet att jag själv gentemot min partner, deras pappa, ofta går iväg när känslorna svallar istället för att möta känslorna.
Är det jag som "smittar" min son? Hur ska jag göra med honom? Jag mår så dåligt när han blir så förtvivlad och vet inte alls hur jag ska hantera det.