• Uncia

lättskötta gröna växter?

Kan ni ge tips på lättskötta blommor/ gröna växter att ha inomhus?
    har inte det stora intresset och kunskap för att klara av mina blommor känner jag.
    så ge gärna några tips för lite vill man ju ha i sina fönster iallafall.

• Svar på tråden lättskötta gröna växter?
  • nassepånken

finns det några som klarar sig utan vatten 1-2-3 månader? och som inte är taggiga och inte giftiga för glupska katter?

• Catha82

MissLizard: Bara för att man har en kaktus betyder inte det att man kan få den att överelva,,min kaktus möglade

• nassepånken

dessutom får de gärna vara gratis, och det får gärna växa pengar på! (jag menar att jag kanske hade höga krav???)

• VIXIE

Ceropegia ( hjärtan på tråd) Lyktranka ,behöver inte mycket vatten kan stå både iljust och mindre ljust(ett tag i alla fall) brukar blomma med små lyktlika blommor om man glömmer vattna dem.Dessutom är de lätta att föröka.
    vixie

• Danbala

nassepånken:
    Tygväxter, säger jag bara!

• Trynträ

Haha. Jag är nog den enda på denna jord som misslyckas med garderobsblommor. Tror jag vattnar den för mycket för alla andra blommor frodas och mår så bra men den blomman brukar gula och skrumpna ihop.

• HoneyPuff

Trynträ: Du är inte ensam! Jag har aldrig fattat exakt vad som är enkelt med garderobsblommor. De bara dör ju

• Trynträ

HoneyPuff: Skönt att man inte är ensam. Jag lyckas ju med alla andra blommor utom just garderobsblommor så nu försöker jag helt enkelt glömma bort att jag har en så jag inte vattnar den varje vecka. Men det är svårt...

Man kanske endera bara ska ha garderobsblommor eller bara andra blommor. Att kombinera verkar inte funka så bra har jag märkt. Det blir ju lätt att man vattnar den lika ofta som de andra blommorna.

• Michanna

Jag skulle säga ampellilja.. En grön växt med långa blad som är lite vita också..Blommar ibland med små gula blommor.
    enkel att sköta.. man kan inte vattna ihjäl den.. ( har bladannat själv satt ner den i akvariumet då den förökar sig för mycket. ) och mår jättebra av att torka ut.. ( blir lite blekare då.. Missat att vattna mina i 2 månader... och dom klarat sig.. )

• Gulletuss

Hoya - Porslinsblomma. Det är en mycket tackasam blomma! Finns i många former.

• kajsa73

gomorgon!

det finns en växt som kallas " garderobsblomma" vet inte det riktiga namnet men den är bra. det är en mörkgrön tjockbladig växt som ska vattnas väldigt sällan och den behöver inte mycket ljus. jag har min i badrummet och det är den enda som någonsin överlevt där!! Har testat andra sorter men dom dör efter någon vecka..

• Porslinsdockan

Skriver ner en hel del här jag kommer på - skriver det latinska namnet efter ifall du ville kolla vilka blommorna va innan du ta dig ut i blomsterhandlen
    hoppas du hitta något

¤ Gaderobsblomman
    ¤ Ampellilja - chlorophytum comosum
    ¤ Mönjelilja - clivia miniata
    ¤ Svärmorstunga - Sansevieria trifasciata
    ¤ Paradisträd - Crassula ovata
    ¤ Kroton - Codiaeum variegatum
    ¤ Pussmun - nematanthus redicans
    ¤ Skruvpalm - pandanus veitchii
    ¤ Prickblad - dieffenbachia maculata
    ¤ Flasklinja - Beaucarnea recurvata
    ¤ Lyktranka lr sk hjärtan på tråd - ceropegia woodii
    ¤ Gullranka - epipremnum aureus
    ¤ Fönsterfikus - ficus elastica
    ¤ Juvelblomma - guzmania lingulata
    ¤ Mugröna
    ¤ Porlsinsblommorna - b.la Hoya bella lr hoyacarnosa (de vanligaste)
    ¤ Moses stentavlor - maranta leuconeura
    ¤ Monstera - monstera deliciosa
    ¤ Fredsgrönska - peperomia obtusifolia
    ¤ Fjäderranka - philodendron bipinnatifidum
    ¤ Kopparranka - philodendron erubescens
    ¤ Klätterkalla - philodendron scandens
    ¤ Yuccalilja - yucca elephantipes
    ¤ Doftdracena - dracaena fragrans / dracaeba fragrans "massangeana"
    ¤ Kantdracena - dracaena marginata

• Kevlar

Aralia är jättelätt,tålig och billig!
    Det är en grön växt,vanlig är bla papaplyaralian.
    Det är en sån växt som du kan glömma bort lite emellanåt utan att den vissnar!
    Toppenlätt!

• Trynträ

Haha. Garderobsblomma är nog en av de blommor som jag anser som svårskötta eftersom det inte verkar som man kan vattna den lika mycket som andra krukväxter och då är det svårt att veta när man ska vattna den. Jag försöker glömma bort den emellanåt men det är inte alltid så lätt. Vattnar man sällan sina krukväxter så är det kanske en lättskött blomma.

Svar på tråden lättskötta gröna växter?