• Freja89

    Bebis med på begravning?!

    Min farfar gick bort i söndags och det blir begravning nästa fredag.  Nu är det så att jag har en dotter som precis blivit 3 månader som jag fortfarande ammar och vägrar flaska trots att det är bröstmjölk i. Hon vill äta allt ifrån varje till vartredje timma, så jag kan knappt lämna henne själv med sin pappa. Bara om jag ska snabbt till affären precis efter hon har ätit. Nu vill min pappa att jag ska lämna henne hos min mamma under begravningen av farfar. Han menar på att barn inte ska följa med på en begravning! Men vafan ska jag lämna min bebis hos sin mormor när hon knappt kan vara själv med sin pappa! Nej då får det vara för min del också. Kan inte hon följa med så gör inte jag det, men nu är det ett jävla gnäll på det istället. Jag förstår inte varför hon inte skulle få följa med?! Blir hon ledsen så är det väl bara att jag går ut?!

  • Svar på tråden Bebis med på begravning?!
  • Ancilla

    Min dotter var 2 veckor när jag hade med henne på en begravning. Jag satt långt bak så jag kunde gå ut om hon skulle skrika. Jag ammade i kyrkan och sedan var vi med på fikat. Det gick jättebra.

    Ancilla

  • carolinae

    Äsch... trams tycker jag! Vår dotter var med på min mormors begravning när hon var 7 månader. Begravningar och bebisar tillhör livet. Om det skulle bli problem så kan man ju (din sambo/make?) gå ur kyrkan en stund. Jag tycker att du kan gå självklart!!


  • carolinae
    Waersta skrev 2010-10-09 16:30:13 följande:
    Klart dottern ska med. Det är ju betydligt lättare att ha med en bebis än ett större barn.
    Precis! Nu skulle jag fasa för att ha med dottern som är drygt 2 år... då får jag nästan svettningar bara jag tänker på det!!!
  • Kazeer

    Jag hade med mig min son, som då var fyra månader, på min fasters begravning i våras. Jag kollade med min kusin om det var okej och det var det.

    Sonen blev orolig vid något tillfälle (skrek inte) men då reste jag mig och gick ner längst ner i kyrkan och så kom han till ro.

    I ditt fall är det ju lite svårare, eftersom din pappa har sagt att han inte tycker att det är okej att din dotter är med. Så som du beskriver situationen, så hade jag, om jag var i dina skor, valt att stanna hemma.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Kazeer skrev 2010-10-09 16:32:49 följande:
    Jag hade med mig min son, som då var fyra månader, på min fasters begravning i våras. Jag kollade med min kusin om det var okej och det var det.

    Sonen blev orolig vid något tillfälle (skrek inte) men då reste jag mig och gick ner längst ner i kyrkan och så kom han till ro.

    I ditt fall är det ju lite svårare, eftersom din pappa har sagt att han inte tycker att det är okej att din dotter är med. Så som du beskriver situationen, så hade jag, om jag var i dina skor, valt att stanna hemma.
    Förtydligande: Jag hade valt att stanna hemma, om jag inte fick ha mitt barn med, alltså. (Vet inte om det framgick.)
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Cia o krabaten

    Hade med min min dotter, då 4mån, på min farmors begravning.
    Skillnaden var att både min pappa coh faster tyckte det var helt ok, tom bra!
    Fick många kommentarer om att det lättade upp stämningen osv.
    Satt och ammade i kyrkan

    Om du verkligen vill lösa det så kanske din man kan följa med och ha barnet precis utanför kyrkan och du kan amma precis innan du går in osv?
    Skulle kunna funka då, även om jag anser att du gott kan ta med henne. 

  • CarolineW

    Hade min son med mig på begravning när han var 6 månader. Han gnällde lite ibland men inte så det störde. Om du håller dig lite längre bak i kyrkan kan du lätt gå ut om det skulle behövas.

  • saltflingan

    Vi var på begravningen av min mormor när sonen var 2,5 månad. Var också lite orolig för att han skulle börja skrika efter mat i kyrkan, men han sov snällt i vagnen genom alltihop. Rullade dock vagnen hela tiden och satt längst ut på en bänk så att jag lätt hade kunnat gå ut med honom.

    Men även om han hade börjat skrika så hade jag kunnat ta del av det som hände eftersom kyrkan hade ett rum i anslutning där jag hade kunnat sitta och se allt via tv. Tycker det var jättefint ordnat och prästen var jättego och visade mig rummet innan. Hon sa inget om att han inte skulle vara välkommen utan det var mer för att jag skulle känna mig bekväm. 

    Under begravningskaffet ammade jag i köket för att inte störa. Och på middagen på kvällen för familjen och de närmsta vännerna var han också jättesnäll.

  • saltflingan

    Kan tillägga att alla mormors vänner tyckte det var jättekul att få se hennes nyaste barnbarnsbarn och de tyckte att han var så duktig i kyrkan. 

Svar på tråden Bebis med på begravning?!