• Tant Green

Varför har skolan blivit sämre?

När jag började skolan (för läääänge sedan, på 70-talet) var vi ca 25 barn med 1 lärare. Nu är de 23 barn med 2 lärare (åtminstone i den skola min dotter ska börja nästa år).

Det låter ju som att det blivit mycket bättre, men det känns som att alla pratar om att skolan bara blir sämre. Att klasserna är större, lärartätheten lägre, stökigare i klassrummet och barnen lär sig ingenting... Stämmer det, och vad är i så fall skillnaden nu mot för 30 år sedan (alltså den negativa skillnad som uppväger att det är hälften så många barn per lärare)?

• Svar på tråden Varför har skolan blivit sämre?
  • hallon2

Har skolan blivit sämre?
    I mina ögon bara bättre! Ett problem är att tiderna förändras, barn måste lära sig andra saker än vi gjorde för 30 år sedan.... föräldrar, lärarare, politiker hänger inte med det tåget! :(
    Och tåget rullar på i en väldans fart - det vi vet idag är "strunt  snack" imorgon....

Då för länge sen fick vi kunskap genom läraren, nuförtiden ska lärarna lära barnen att söka sin egen information!
    I dagens skola lär vi barnen att lära - helt rätt enligt hur jag ser på det!

• fruis

En av skillnaderna är att den nya pedagogiska inriktningen med mycket självständigt arbete, inga egna sittplatser och flytande rutiner är något som är svårt att hantera för många barn som istället blir rätt stökiga. Många barn blomstrar också i denna pedagogik, det ska man inte förglömma, men för vissa barn är det katastrof (hela det nuvarande samhället är för stressigt och för mycket egna val för en hel del människor) och det finns ingen ordentlig infrastruktur för att se till att alla barn som behöver hjälp får det.

• Pyl

Det stämmer inte att barnen inte lär sig någonting. Vi ligger bra till i internationella tester. Inte bäst, men vi har medelvärde och ligger bättre till än våra grannländer Norge och Danmark. http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Utbildning-och-forskning/Provresultat/Resultat-PISA/

Finland ligger i topp så man kan ju ta en titt på hur de gör i sina skolor kanske.

Testerna som jag länkade till gjordes år 2006 och det ska snart göras nya. Tyvärr finns det risk för att resultaten blir sämre för Sverige då. Vi har nämligen blivit intalade att det går så himla dåligt i skolan och att det krävs mer teori och disciplin. Tidigare var vi ett föregångsland eftersom vi satte stor vikt vid kreativiteten och estetiska ämnen.   Nu är vi på väg åt helt fel håll! Tacka utbildningsministern för det kanske?

• Millan83

Jag tror det beror på uppfostringgsynen! När jag gick i låg/mellan (hela nittiotalet) höll vi käften när läraren talade! Hade respekt för honom och vice versa. Så är det inte nu alls! Lärare är skiträdda för att bli anmälda och ungarna härjar som de vill. 

Själva idén om att lära sig hitta kunskap själv är jättebra, men det är något annat som är felet.  

• Tant Green
    hallon2 skrev 2010-10-09 23:14:32 följande:

I dagens skola lär vi barnen att lära - helt rätt enligt hur jag ser på det!

Ja, det låter ju onekligen bättre. Och även att alla (?) skolor säger att de anpassar undervisningen mer till barnens nivå i olika ämnen (att man inte ska behöva sitta och lösa 10 identiska sidor med mattetal bara för att inte alla har kommit igenom första sidan ännu, som man gjorde på 70-talet). Men funkar det så i praktiken?

Fast skolan kanske är ungefär som förskolorna... typ 90% av föräldrarna är nöjda, men det enda man hör talas om är de negativa undantagen.
  • garib

Det ar for laga krav for att bli larare och fel personer  blir larare.

• fruis
    Millan83 skrev 2010-10-09 23:17:29 följande:
    Jag tror det beror på uppfostringgsynen! När jag gick i låg/mellan (hela nittiotalet) höll vi käften när läraren talade! Hade respekt för honom och vice versa. Så är det inte nu alls! .  
    Helt ärligt, jag tror att det där är lite av en mytbildning. Varje generation säger samma sak om dem som kommer efter. Vi sjuttiotalister tyckte säkert att ni var mycket uppkäftigare än vad vi var men sanningen är väl den att man minns känslor bättre än fakta. Barn känner att vuxna är auktoriteter även när de käftar emot och när de sedan blir äldre minns de bara känslan av rädsla och respekt, inte vad de faktiskt sade eller gjorde då.

Jag vet att i min klass åtminstone på 80-talet så hände det att barn käftade emot lärare, en fröken anmälde mordhot från en elev till polisen, jag själv gestikulerade fuck you till en lärare när jag bara var åtta år för att jag tyckte att han var så orättvis osv osv. Men man minns ändå att man satt som ljus, lyssnade på allt läraren sade och kan inte förstå varför dagens åttaåringar inte klarar av det...
  • MizzTez

Tror inte att lärarna ta i med barnen nå mer, nu menar jag inte fysiskt utan mer som att skicka ut de som stör, bråkar osv. Vi blev utkörda från klassrummet och sedan fick föräldrarna ett mindre trevligt telefonsamtal hem och själv fick man sitta hemma en kväll, utan tv, kompisar och tidigt i säng och ett lååångt samtal med föräldrarna! (hände dock bara en gång för mig) Nu har jag sett att vissa lärare ignorerar de som stökar runt i klassrummet och jag vet inte om det är bra eller dåligt, för mig känns det som att de struntar i dem istället för att ta tag i det på engång. Äsch, tycker faktiskt att lärare har fått mindre respekt, mindre tid, mer att göra och fler barn som bråkar. Och barnen får mer läxor hem.. Tror att det är en sak åxå, alla föräldrar har inte tiden och orken att göra läxor med barnen, då hamnar de efter och känner att de kommer utanför i klassen och kanske börjar stöka runt. Finns säkert en mängd orsaker och jag tycker det här var en bra trådstart ts!

• Millan83

Vet inte vad jag ska svara där riktigt. Är säkert en myt, men jag tycker ändå det ligger en hel del i det! Vet inte att det skedde några anmälningar när jag gick i skolan. Så fort de säger till någon nu ska de gå och vara oroliga för att bli anmälda. 

Vem som helst blir faktiskt inte lärare. Det är sant att nästan vem som helst blir antagen, men för att få ut en examen är det en hel del "stationer" man måste passera och klara av. Det sållas ut rätt friskt efter första året (har själv pluggat på det spåret.).  

Det är faktiskt skrämmande hur det ser ut nu. Barn får göra precis vad de vill och föräldrarna låter dem. Det är hemskt! Tycker då jag. Kommer väl säkert bli likadan som alla de andra när jag får barn, men jag hoppas jag ändå lyckas lära mina barn att respektera andra och att man ibland inte kan få som man vill!  

Svar på tråden Varför har skolan blivit sämre?