Millan83 skrev 2010-10-09 23:17:29 följande:
Jag tror det beror på uppfostringgsynen! När jag gick i låg/mellan (hela nittiotalet) höll vi käften när läraren talade! Hade respekt för honom och vice versa. Så är det inte nu alls! Lärare är skiträdda för att bli anmälda och ungarna härjar som de vill.
Själva idén om att lära sig hitta kunskap själv är jättebra, men det är något annat som är felet.
Eller hur... Inte i min skola! Min mellanstadietid var kaotisk, ingen hade respekt för lararen, de var helt förkrossade,blev mobbade av rektorn (ryktades det om) och fick inget stöd, de grät när lektionerna var slut, i fick hela tiden nya lärare för ingen ville ha oss. Til slut blev vi delade till två klasser, alla snälla barn i ena klassen och alla stökiga+de som "klarade av" de stökiga barnen fick gå i en klass, vi fick inte ens ett riktigt klassrum utan fick vara i skolbibiotetekt när de andra klasserna skulle in titt som tätt.
Vi låste ut läraren, rymde från skolan, slog läraren. Föräldrarna va med ibland men det hjälpte ju bara för stunden. Kan ju säga att de barnen som var bråkigast hade verkligen ingen slapp uppfostran, tvärtom, kanske därför de va tvugna att busa av sig i skolan?
Högstadiet blev inte mycket bättre, då hade vi lärare som blundade för mobbing trots att vi "slog larm" mååånga gånger! Nio elever slutade i vår klass för denav så stökig. Klassföreståndaren brydde sig inte nämnvärt, fick vi godkänt i matte, svenska och engelska var hon nöjd, då skulle vi ju komma in på vilket gymnasieprogram vi ville!
jag hoppas verkligen att mina barn får gå i en bättre skola! Men vi hade väldigt roligt iaf!