• Tant Green

Varför har skolan blivit sämre?

När jag började skolan (för läääänge sedan, på 70-talet) var vi ca 25 barn med 1 lärare. Nu är de 23 barn med 2 lärare (åtminstone i den skola min dotter ska börja nästa år).

Det låter ju som att det blivit mycket bättre, men det känns som att alla pratar om att skolan bara blir sämre. Att klasserna är större, lärartätheten lägre, stökigare i klassrummet och barnen lär sig ingenting... Stämmer det, och vad är i så fall skillnaden nu mot för 30 år sedan (alltså den negativa skillnad som uppväger att det är hälften så många barn per lärare)?

• Svar på tråden Varför har skolan blivit sämre?
  • fruis
    Millan83 skrev 2010-10-09 23:50:42 följande:
    Det är faktiskt skrämmande hur det ser ut nu. Barn får göra precis vad de vill och föräldrarna låter dem. Det är hemskt! Tycker då jag. Kommer väl säkert bli likadan som alla de andra när jag får barn, men jag hoppas jag ändå lyckas lära mina barn att respektera andra och att man ibland inte kan få som man vill!  
    Jag känner faktiskt inte en endaste förälder som låter barnen göra precis vad de vill.
  • Flinga 06

Socialdemokraternas skolpolitik gick ut på att sätta eleven i centrum inte kunskapen och det fungerarde inte alls. Tyvärr svek de sina egna mest, dvs arbetarbarnen...

• Clotilda
    Flinga 06 skrev 2010-10-10 02:12:05 följande:
    Socialdemokraternas skolpolitik gick ut på att sätta eleven i centrum inte kunskapen och det fungerarde inte alls. Tyvärr svek de sina egna mest, dvs arbetarbarnen...
    Bortsett från att det är moderata regeringar som formulerat läroplanerna och att det är läroplanerna skolorna arbetar efter, så var det här ett jättebra argument.
  • Flinga 06

Sossarna har styrt sverige i en herrans massa år... Hurra för folkpartietsskolpolitik!!!

• Kimona

Anledningen är enkel: Det daltas med barn som fan idag och barn har ingen respekt för sina lärare längre

• PCOskruttan

I min bonusgrabbs skola säger lärarna ifrån och tar kontakt med föräldrar när det är problem. Det är nog inte såp ovanligt som en del vill göra gällande.

Jag tror faktiskt att barn är mer stressade idag, det är hela livsstilen som är knas. Det är allt från sena läggtider (hela samhället har ju fått senare läggtider) till fri tillgång på snask och läsk. Dessutom är det fler barn i skolan idag som kommer från familjer med traumatiska upplevelser i bagaget (flyktingar t.ex.) och barnen översköljs med budskap hela tiden, tv-reklam, internet med mera med mera.

Detr i kombination med fritidsintressen som tar allt mer tid i anspråk (det här säger idrottklubbarna själva, barnen tränar hårdare på lägre nivåer idag) och föäldrar som också är trött aoch stressade och kanske inte orkar sätta sig in läxor etc.

Jag tror absolut inte att "mer disciplin och tidigare betygssätning" löser några problem.  Inte heller tror jag att friskolorna löser problemen. (Även om det verkar gå bra för barnen som går i friskolor men det kan kanske bero på att de har engagerade föräldrar som aktivt gjort ett skolval utifrån vad de tror passar deras barn).

Jag tror att familjerna måste få mer struktur och utrymmet till det måste komma från att alla jobbar mindre (kanske inte sextimmarsdagar men iaf inte nio- eller tiotimmars dagar) samt att skolbarn inte kan gå på olika träningar fem dagar i veckan.

Det handlar också om samhället, hur vi bor. Det är inte rimligt att föräldrar ska pendla över 45 minuter enkel väg till arbete  Hur ska de orka vara föräldrar om de är helt slut när de kommer hem från jobbet? Då blir det ju snabbaste maten och sen koma i soffan.

• Pyl
    Flinga 06 skrev 2010-10-10 02:30:28 följande:
    Sossarna har styrt sverige i en herrans massa år... Hurra för folkpartietsskolpolitik!!!
    Det är ju folkpartiet som sprider osanningen om våra elevers dåliga kunskaper samtidigt som barnen håller på att stressa ihjäl sig. Sverige har inte dåliga kunskapsresultat! (se min tidigare länk) Vi har sjunkigt något i matematiken, men har i det stora hela legat bra till.

Snart blir det nya internationella testar och då får vi väl se om Björklund gjort någon positiv skillnad. Personligen tycker jag han känns som en Svensson som sitter på kökssoffan och tycker till utan att ha en aning om vad han pratar om. Han hittar ju på en massa fakta dessutom... jag är inte en person med politiskt starka åsikter, men jag blir faktiskt lite rädd när jag läser om hans ideér.
  • Dorian Ertymexx
    Tant Green skrev 2010-10-09 22:44:04 följande:
    När jag började skolan (för läääänge sedan, på 70-talet) var vi ca 25 barn med 1 lärare. Nu är de 23 barn med 2 lärare (åtminstone i den skola min dotter ska börja nästa år).

Det låter ju som att det blivit mycket bättre, men det känns som att alla pratar om att skolan bara blir sämre. Att klasserna är större, lärartätheten lägre, stökigare i klassrummet och barnen lär sig ingenting... Stämmer det, och vad är i så fall skillnaden nu mot för 30 år sedan (alltså den negativa skillnad som uppväger att det är hälften så många barn per lärare)?
    Enkelt - för att skolan saboterats på två fronter. Dels genom direkta nedskärningar (så till den milda grad att vissa skolor inte bara fått säga upp kringpersonal, utan också fått avskeda viktiga lärare för att gå runt!), dels genom kombinationen skolpeng och öppnandet för privata skolor, vilket betyder att fler skolor slåss om elever, vilket betyder att varje skola får mindre elever och därmed mindre pengar per skola.

Tillsammans med en passionerad kärlek hos skolans politiska ledare för att konstant omorganisera och komma med nya modeord som ska integreras, vilket leder till en konstant omstrukturering och osäker hos lärarna för vad som gäller, så blir resultatet ganska givet - kaos. Att lärarna samtidigt får allt mer ansvar, men allt mindre befogenheter, gör inte heller susen.

Jobbat som lärare i några år, så jag vet vad jag pratar om.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Pyl skrev 2010-10-10 03:04:32 följande:
    Det är ju folkpartiet som sprider osanningen om våra elevers dåliga kunskaper samtidigt som barnen håller på att stressa ihjäl sig. Sverige har inte dåliga kunskapsresultat! (se min tidigare länk) Vi har sjunkigt något i matematiken, men har i det stora hela legat bra till.

Snart blir det nya internationella testar och då får vi väl se om Björklund gjort någon positiv skillnad. Personligen tycker jag han känns som en Svensson som sitter på kökssoffan och tycker till utan att ha en aning om vad han pratar om. Han hittar ju på en massa fakta dessutom... jag är inte en person med politiskt starka åsikter, men jag blir faktiskt lite rädd när jag läser om hans ideér.
    Medhåll. Militärer som tror att elever fungerar som meniga i armén är alltid en dålig idé för skolledare.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • cicci85
    Millan83 skrev 2010-10-09 23:17:29 följande:
    Jag tror det beror på uppfostringgsynen! När jag gick i låg/mellan (hela nittiotalet) höll vi käften när läraren talade! Hade respekt för honom och vice versa. Så är det inte nu alls! Lärare är skiträdda för att bli anmälda och ungarna härjar som de vill. 

Själva idén om att lära sig hitta kunskap själv är jättebra, men det är något annat som är felet.  
    Eller hur... Inte i min skola! Min mellanstadietid var kaotisk, ingen hade respekt för lararen, de var helt förkrossade,blev mobbade av rektorn (ryktades det om) och fick inget stöd, de grät när lektionerna var slut, i fick hela tiden nya lärare för ingen ville ha oss. Til slut blev vi delade till två klasser, alla snälla barn i ena klassen och alla stökiga+de som "klarade av" de stökiga barnen fick gå i en klass, vi fick inte ens ett riktigt klassrum utan fick vara i skolbibiotetekt när de andra klasserna skulle in titt som tätt.

Vi låste ut läraren, rymde från skolan, slog läraren. Föräldrarna va med ibland men det hjälpte ju bara för stunden. Kan ju säga att de barnen som var bråkigast hade verkligen ingen slapp uppfostran, tvärtom, kanske därför de va tvugna att busa av sig i skolan?

Högstadiet blev inte mycket bättre, då hade vi lärare som blundade för mobbing trots att vi "slog larm" mååånga gånger! Nio elever slutade i vår klass för denav så stökig. Klassföreståndaren brydde sig inte nämnvärt, fick vi godkänt i matte, svenska och engelska var hon nöjd, då skulle vi ju komma in på vilket gymnasieprogram vi ville!

jag hoppas verkligen att mina barn får gå i en bättre skola! Men vi hade väldigt roligt iaf!
Svar på tråden Varför har skolan blivit sämre?