• Caspianne

Äggdonation i Sverige

Jag har dåliga erfarenheter av IVF & ÄD i Sverige, i Örebro.
    Dålig kommunikation och dålig information.

Har gjort 4-5 IVF:er varav några aldrig gick så lång som till äggplock.

Vid första ÄP plockades endast 3 ägg varav ett befruktades.
    Vid samtal senare framkom att man nog inte ens borde ha gått till ÄP eftersom äggblåsornas storlek var så varierade.
    När jag ifrågasatte detta så ströks detta försök (ÖLL bekostar 3 försök).

Vid två tillfällen återfördes 2 ägg.
    Två olika läkare var då ovilliga att 'klassa' äggen, först efter att jag 'pressat' dem framkom det att det var fragmenterade celler & sämre kvalitet,
    vilket är logiskt eftersom man i Sverige är mycket restriktiv med att återföra två ägg.

Vid vårt ÄD var vi mottagarpar 2. Vi fick 4-5 ägg och återigen återinsattes två ägg, kvaliten visade sig vara lika dålig på dessa embryon som de jag själv
    producerats. Detta försök gjordes i maj i år, efter ca 7-8 mån väntetid.
    Jag har fortfarande ej fått info om när nästa försök kan ske. Svaret är bara att de ej har några donatorer.

• Caspianne

Diamantina: Det låter bra! Hjärta Örebro har väldigt ont om donatorer just nu. Kön är lååång för oss som väntar.

• Caspianne

Vi väntade 7-8 mån inför vår första äd i maj i år. Då hade vi en korsdonator vilket innebär att man får förtur.
    Nästa ÄD blir tidigast våren -11. Dvs 1 år efter vår första ÄD.

• Caspianne

Även om jag ahr endel att säga om hanteringen av ÄD i Sverige, så måste jag ändå ge min svenska klinik 'cred' eftersom dom varit otroligt tillmötesgående och även hjälpt till med mediv´cinering och UL vid våra ÄD utomlands.
    Något som man tydligen inte kan ta för givet att alla svenska läkare/kliniker vill göra... 

Svar på tråden Äggdonation i Sverige