• Bette

Äggdonation i Sverige

Marelb skrev 2010-10-16 12:17:06 följande:
    På vilket sätt är det sämre ägg i Sverige? Nyfiken bara... Om man har dåliga ägg får man ju inte donera så jag fattar inte...
    Jag tror att hon menar att de är duktigare på långtidsodlingar där än vad de är i Sverige, samt duktigare på att se vilka embryon som är bäst och sätter endast in dem vid ET.

Kram

Bette
  • Bette
    inkan70 skrev 2010-10-22 07:38:39 följande:
    Tack tjejer för inputs, finns det fler?

Har blivit erbjuden att ta del av eventuella överblivna ägg som 3!..mottagare...

Jag vet att på KS så är man mottagar par 1 och om det eventuellt blir ägg över finns det mottagar par 2.

I Malmö delar man lika med ett annat par och nu tydligen skall det blandas in ett par till?..

Övriga sjukhus hur gör dom någon som vet?
    Vad jag vet är det inte bra att pusha donatorn för hårt så hon får ut supermånga ägg för då är risken att det är många ägg av dålig kvalitet.

På AVA Riga t ex så pushas inte donatorn så hårt just för att det inte ska vara supermånga ägg och få som är bra.

Bette
  • Bette
    NKmamma skrev 2010-10-26 20:13:12 följande:
    "I Malmö delar man lika med ett annat par och nu tydligen skall det blandas in ett par till?.."

Kan ju vara för att dom vill försöka hjälpa så många som möjligt eftersom det verkar vara en stor brist på donatorer där.

Har ingen aning om hur det funkar på andra stöllen.Vilken otur du har haft.
    Fast det där förstår jag inte, jag menar det faller ju bort embryon längs med vägen om man då bara får sex ägg så är sannolikheten stor att det inte finns något embryo eller bara ett för återföring.

Bette
  • Bette
    inkan70 skrev 2010-12-03 11:14:05 följande:
    Jaha då har vi fått prova Malmös sista påhitt att man skall vara mottagarpar nummer 3.
    Kordinatorn ringde i måndags morse kl 08,15 och sa att nu blir det nog ägg över och att donatorn skulle plockas på fm. Min man åkte dit enligt besked vid 11 tiden, gick in i "båset" då får jag reda på att donatorn skulle plockas först nästa dag...men för det första var min man redan på "g" och dessutom så var han bortrest på tisdagen.
    Det bestämdes då att dom fick frysa hans spermie för tisdagen.
    På onsdag fick vi besked att äggen ej räckte till oss...Skrikandes

Så det blev det jag befarade ännu en gång FEL från deras sida.

Jag är så fruktansvärt trött på hur dom behandlar oss patienter, det är så psykist jobbig att vara i denna situation och det dom gör hjälper inte överhuvudtaget.

Tur att jag har Tjeckien på gång....

Tatzy det verkar vara lika illa i Örebro med väntetider, hoppas att det hjälpt med skriverier om ivf o donationer i media sista tiden och att det blir fler donatorer.

Det var mycket dåligt gjort av dem, de skall ju inte göra så där. Ibland undrar man om de har någon aning om att de har med individer i livskris att göra.

När skall ni åka till Tjeckien? Har inte du varit i Riga också?

Jag säger så här att barnlöshetsbehandlingar är inte Sverige det bästa landet på om man säger så. Sverige ligger långt bakåt vad gäller det.

Kram
Svar på tråden Äggdonation i Sverige