Erase skrev 2011-08-15 21:49:42 följande:
Jag anser iof. att man ska , om det FUNGERAR, ha iallafall 2 av samma art, för deras egen skull. Om vi ska frångå just papegojor, så kan vi ta tex. kaniner. Det är väl grymt att ha dem ensamma också ? Eller hamstrar ? Då är ju frågan, ska man ha 2 burar bredvid varann där med ? Kaniner och hamstrar (de flesta arter) slåss ju till döden. Hanar tex. kan man ju INTE ha bredvid varandra. Ska man då stressa dem genom att sätta en hona i en bur bredvid ? Vart drar man gränsen ?
Nu handlade det väl om gojjor?
Men som svar på din fråga, JA jag tycker att kaniner bör ha sällskap oxå.
Jag har en stor inhängnad med stängsel emellan, på ena sidan bor ett kanin par och andra sidan en ensam hane. Han är inte ett dugg stressad....
Hur många tror du på fullaste allvar har plats och RÅD att ha 2 papegojor i 2 stora burar ? Här handlar det ju inte bara om inköpet på alltifrån 10.000 och uppåt. Burarna är ju lika dyra. Sedan kommer försäkringar på det. Platsen som de enorma burarna tar. TID att engagera sig i TVÅ fåglar. Nä, jag lägger hellre tid på EN goja, istället för att göra som du, skaffa en till för att stilla samvetet ??
Kolla varenda papegoj forum, där de som bryr sig om sitt djur är engagerade. DE VET vad de ger sig in på!
Det kostar med papegoja, och då ska man ta reda på från början att det KOSTAR att ha den, att man BÖR ha 2 inte för mitt egna samvete utan för att djuret ska må bra!
TID får du mer av då de sysselsätter varandra.
DU vill just nu bara ha RÄTT och kan inte lyssna på nån annan, som i detta fall uppenbart vet mer än dig.
Dessutom TROR jag att de flesta vet så pass mycket iallafall, att papegoja, liksom en hund tex. inte vill vara ensam hela dagarna. I de fall en papegoja omplaceras, tyder det väl iallafall på att den har en ägare som inser att tiden eller engagemanget inte räcker till ? Dvs. det visar på att ägaren BRYR sig , precis som TS, och försöker omplacera fågeln istället. Fräckt av dig att klanka ner på folk som omplacerar sina djur ! De gör ju helt rätt, istället för att låta djuret sitta och "ruttna" av olika anledningar.
Då TROR du FEL. De flesta tror att en gojja är en rolig sak som sitter i sin bur och säger roliga saker.
Jag VET att inte många vet hur stor bur en gojja ska ha.
Vet du tex att din gojja MINST (allra allra minst) ska ha en bur som är minst 2,0 m lång och 1,2 m hög?