• FruNaftra

Kan inte behålla min papegoja längre :( Var vänder jag mig?

Tyvärr så går det inte längre. Har försökt i flera år men det har kommit till den gränsen att jag inte ser någon annan utväg. Gojan förtjänar ett bättre hem och behöver mer stimulans. Känns som jag bara skäller på gojan hela tiden och måste hindra mitt barn från att klappa jämt och ständigt. Tycker så synd om henne. Hon kan inte ens skrika längre som en papegoja bör få kunna göra (fågelns bur är utflyttad till köket eftersom vi har gjort om gojans tidigare rum till barnkammare...). Det skär ju så i våra öron.

Märker att gojan mår sämre på grund av detta och det ger mig så dåligt samvete. Vill att hon ska må bättre men det kommer aldrig fungera här hemma. Gud vad tråkigt...

Jag vill vända mig någonstans där det finns seriösa djurintressenter. Det är verkligen inte vem som helst som får ta hand om denna goja. Min kravlista på nästa ägare är lång och därför ska jag inte sälja henne till vem som helst.

Vart vänder man sig?

• Svar på tråden Kan inte behålla min papegoja längre :( Var vänder jag mig?
  • leng

Gå till din lokala djuraffär, är de seriösa så vet de nog vad du skall göra. Vissa tar även emot och hjälper till. Lycka till!

• Fiona01

Man kan också fråga nån som är vän. Då får du se om den får ett bra liv.

• FruNaftra
    Fiona01 skrev 2010-10-17 13:47:25 följande:
    Man kan också fråga nån som är vän. Då får du se om den får ett bra liv.
    En enda person i min närhet är lämpad och det är min mamma. Tyvärr gick det inte eftersom pappa inte var glad i idén.
  • Fiona01

Ibland måste man ha speciell papper för att få ha en fågel. Jag skulle ha en sån man hade inget papper och då fick jag inte. Glöm inte kolla det.

• FruNaftra
    Fiona01 skrev 2010-10-17 15:45:00 följande:
    Ibland måste man ha speciell papper för att få ha en fågel. Jag skulle ha en sån man hade inget papper och då fick jag inte. Glöm inte kolla det.
    Detta är en morhuvad papegoja och det finns inga restriktioner för den arten
  • Ellikapellika

Hur har det gått med lilla gojan? Har hon fått ett nytt hem?

Vi fick placera om våra gojor när vi fick barn tätt & det var & är jättejobbigt, men fåglarna mår bra allihop.
    Nu när barnen blivit lite större så har vi skaffat nymfkakaduor :D
    papegojforum.se är en bra sajt där man kan få råd & kan annonsera efter nytt hem åt sin fågel.

• FruNaftra
    Ellikapellika skrev 2011-01-26 21:45:37 följande:
    Hur har det gått med lilla gojan? Har hon fått ett nytt hem?

Vi fick placera om våra gojor när vi fick barn tätt & det var & är jättejobbigt, men fåglarna mår bra allihop.
    Nu när barnen blivit lite större så har vi skaffat nymfkakaduor :D
    papegojforum.se är en bra sajt där man kan få råd & kan annonsera efter nytt hem åt sin fågel.
    Vi har kvar gojan. Det har verkligen tagit emot att sätta ut en annons eftersom jag vet att det kommer ringa oseriösa knäppgökar utan erfarenhet. Vi har frågat runt istället än så länge och än så länge har vi inte fått napp. Jag ska snart börja jobba och min man ska vara papaledig så nu behöver jag inte spendera hela dagar hemma med gojan vilket jag känner är väldigt skönt. Kanske känns det lättare då.

Kan du inte berätta lite om hur ni gick tillväga när ni placerade om era gojor?
    Skrev ni avtal? Såldes gojorna eller blev det inga pengar inblandade?

Jag skrev en tråd om avtalsskrivning här: www.familjeliv.se/Forum-23-82/m56493255.html
    Tycker fortfarande det är lite luddigt. Vissa här på FL hävdar bestämt att man inte kan skriva bindade avtal medan jurens jurister påstår att man kan det.
  • Ellikapellika

Jag valde att inte ta betalt för mina gojor. Vissa gick till uppfödare & andra till privatpersoner. Vi skrev inga avtal då det så vitt jag förstått inte finns någon juridisk giltighet i sådana avtal. Men jag pratade mycket med personerna som fåglarna ev. skulle flytta till & valde de som kändes "rätt" . Vi hade tur så alla hamnade i bra hem. två av dem fick vi tillbaka då omplaceringen inte blev bra för den ena & familjesituationen ändrades i den andres hus, men vi hade tur & de fick komma till samma tjej där de har haft det bra.
    Jag litar på personerna vi omplacerat fåglarna hos & vi har kommit överens om att om det skulle vara så att situationen förändras så vill vi bli kontaktade & få möjlighet att ta tillbaka fågeln alt. vara med & besluta om ny ägare ifall vi inte har möjlighet att ta tillbaka fågeln.

Detta är några år sedan & då kände jag inte till papegojforum.se, men idag skulle jag främst försöka omplacera via annons där eller fråga där om någon känner till en seriös person som är villig att ta hand om en fågel.
    Där hänger seriöst fågelfolk & de är mycket kunniga så det känns som ett tryggt ställe.

Morhuvade är kära fåglar, stora gojor i liten förpackning & en av mina absoluta favoritarter!
    Jag hoppas verkligen att ni hittar en lämplig ägare till henne :D

Svar på tråden Kan inte behålla min papegoja längre :( Var vänder jag mig?