• evelayna

    skaffa barn prat?

    Är lite nyfiken.
    vem tog upp att skaffa barn?
    Var de du din partner eller blev de lyckligtvis bara så?

    skriv å berätta Skrattande gärna hur de gick till me.

  • Svar på tråden skaffa barn prat?
  • babymoon

    vi träffades i feb i år och började egentligen redan de första mån prata om vad vi ställde oss till barn och familjeliv, då vi båda hade längtat väldigt länge och haft förhållanden där den andre inte var redo eller kanske inte ville ha heller. så vi visste vad vi stod, att vi båda ville ha barn och att vi var båda redo individuellt med att skaffa barn. sen så gick det månader och nu i somras så förlovade vi oss och planerar för bröllop i juni nästa år, och då så sade min kille när vi var ute och seglade i somras (aug), hur lång tid det tar innan magen syns och då frågade jag varaför han undrade och då svarade han att "det vet du" och jag bad honom förklara iaf, och då sade han om jag skulle kunna tänka mig att gifta mig och bära hans barn under samma dag :) och sen så bestämde vi att vi skall börja nu i dec/jan så att vi kan åka på vår bröllopsresa så att försäkringar och skydd gäller :) alltså att jag senast kommer att vara i v24 när vi gifter oss och i v.24-28 under bröllopsresan....men det är om jag blir gravid på första försöket...
    har köpt en bröllopsklänning som man kan reglera om man skulle bli gravid :)

    jag kommer att vara 25 när vi gifter oss och min man 31, en bra ålder tycker jag att både gifta sig och skaffa barn (om det nu finns en perfekt ålder, hehe ;)

    har ni planer att börja planera eller har ni inte kommit in på ämnet än?

    kram 

  • alexander2011

    jag och min sambo träffades för 5 och ett halvt år sedan och redan ganska tidigt i vårat förhållande var det nog jag som började med bebispratet :)
    Men nu ca 4 år senare så är det båda som har pratat mer om det. vi båda känner oss redo och jag var den igen som tog upp det och han tvekade först. sen några månader efteråt så sa han att nu är det dax att vi sakffar barn. Hans systrar har pratat en del med honom om detta o frågat när det är dax för oss o skaffa barn haha

  • niloe

    Jag och min sambo träffades för 3 ½ år sen, vårt första samlag ledde till en graviditet. Dock gjorde jag abort för jag var bara 16 år och absolut inte redo att bli en mamma och absolut inte redo att skaffa barn tillsammans med en kille som jag knappt kände. Ett halvår senare blev vi officiellt tillsammans. Och ända sedan aborten så kom tanken på barn upp hela tiden och för snart en månad sen så bestämde vi att det var dags. Vårt förhållande är stabilt, vi båda har fast jobb och tjänar bra. Och även vår omgivning börjar vänta på ett barn och vi har båda inte kunnat släppa tanken på ett barn sen aborten så vi bestämde oss för att det är dags att bli tre nu. 

  • lillesa

    Ja! Berätta mer, jag vill höra!

    Vi har pratat om barn ett tag, men inte sagt rent ut: Nu kör vi.
    Vet inte riktigt hur man ska formulera det. Vi vet ju att det kommer hända nån gång, men frågan är ju när- 
    Han har sagt att han är redo att bli pappa, men jag läser nu men kan tänka mig att ta ett studieuppehåll. 

    Men idag tog jag ut min spiral (det i sig var ju en intressant upplevelse!) och då kan man ju inte köra på som vanligt, så då kanske diskussionen om tidpunkt kommer upp mer naturligt!

  • evelayna
    lillesa skrev 2010-10-12 21:22:34 följande:
    Ja! Berätta mer, jag vill höra!

    Vi har pratat om barn ett tag, men inte sagt rent ut: Nu kör vi.
    Vet inte riktigt hur man ska formulera det. Vi vet ju att det kommer hända nån gång, men frågan är ju när- 
    Han har sagt att han är redo att bli pappa, men jag läser nu men kan tänka mig att ta ett studieuppehåll. 

    Men idag tog jag ut min spiral (det i sig var ju en intressant upplevelse!) och då kan man ju inte köra på som vanligt, så då kanske diskussionen om tidpunkt kommer upp mer naturligt!
    vi har me pratat om de men inte sagt de rätt ut på de sättet visserligen ä de kanske inte bästa tajmingen för oss men på ett sätt så kan å vill ja verkligen inte vänta Skäms men de vet ja att ja kommer göra.. känner mig även lite feg å vet inte hur å när å om ja ska säga de te min sambo Tungan ute
  • Knitting Angel

    Kan berätta hur det har varit för mig.

    Började längta när min brorson E föddes för fyra år sen och tänkte att jag i alla fall får gå ut gymnasiet först och då var det hanterbart att längta men tiden den gick och gick och för ett år sen så tog jag mig i kragen och pratade ordentligt med min sambo och har haft en massa diskussioner hit och dit om barn och det har ju varit jag som har dragit upp det eftersom jag vill veta hur han stod när det gällde barn. Tänkte inte på det när man var 15 nästan 16 år gammal när jag blev tillsammans med honom. Och nu i september bestämde vi oss att det blir start i november månad. Kan säga att det känns skönt att veta när det kommer ske. Nu kan man hantera sin längtan igen vilket har varit jobbigt det närmsta året. Kan även säg att min brorson E är en riktig charmör så man bara smälter när han är i farten =) 


  • lillesa
    evelayna skrev 2010-10-12 21:28:52 följande:
    vi har me pratat om de men inte sagt de rätt ut på de sättet visserligen ä de kanske inte bästa tajmingen för oss men på ett sätt så kan å vill ja verkligen inte vänta Skäms men de vet ja att ja kommer göra.. känner mig även lite feg å vet inte hur å när å om ja ska säga de te min sambo Tungan ute
    haha.. känner samma sak. Man längtar, och jag vet att han längtar. Men vågar inte vara den som kläcker idén. 
    Fånigt egentligen, eftersom det är ett så livsavgörande beslut. Men vi får la hoppas att det kommer in mer tips och så här! 
  • evelayna
    lillesa skrev 2010-10-12 22:10:28 följande:
    haha.. känner samma sak. Man längtar, och jag vet att han längtar. Men vågar inte vara den som kläcker idén. 
    Fånigt egentligen, eftersom det är ett så livsavgörande beslut. Men vi får la hoppas att det kommer in mer tips och så här! 
    haha de ä nog många som ä som oss Oskyldig joo de får man verkligen göra..

    Men ja måste säga att när mna hör "historierna" om hur de har gått till så längtar man nästan bara mer å man nästan bara ryser i kroppen Obestämd
  • Vili

    Jag och min sambo träffades i Februari i år, jag har sedan innan en 1 åring och min sambo en 5 åring. Ganska så snabbt började vi väl att prata om barn men kände väl att det för ett tag fick räcka med två barn speciellt eftersom min son inte sover ordentligt på nätterna och man var dödens trött.

    För 1 månad sedan förlovade vi oss och efter det så har vi nog båda känt mer och mer att vi är sugna på att skaffa en liten..så nu har vi precis påbörjat bebisverkstaden :)

    ska bli spännande att se hur snabbt det tar sig eftersom mitt första barn är ett p-piller barn så vet jag inte riktigt hur det är att försöka på riktigt utan skydd :)

Svar på tråden skaffa barn prat?