• Monsa

Vad är svårast i dagens samhälle med att vara jude?

Vad är svårast i dagens samhälle med att vara jude?

Det är så att jag läser religion just nu och jag vet faktiskt inte svaret på denna fråga.

Är det så att alla judar bara äter mat som är kosher? Är detta en av det svåraste sakerna i det dagliga livet eller finns det fler saker som jag inte greppat om än? Att be morgon, middag och kväll är väl inte omöjligt kan jag tänka då man kan be på sin lunch tex. ?Är det annars svårt att vara jude? Möter man förakt och förföljelse fortfarande?

Hoppas någon kan svara och vill diskutera detta med mig. Ha det gott allihop/Monsa

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-09 15:20:02:
    Tråden lider mot sitt slut och vi hänger numer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-66/m7265458.html

• Svar på tråden Vad är svårast i dagens samhälle med att vara jude?
  • Monsa

Chaia, va??? Har inte alla såna grejer! Vi skulle behöva en lokal eller verkstad till alla våra ideér. Min man skulle bygga högtalare och grejer som jag vill ha, typ små hyllor man sätter på väggen som bara en ljuskopp får plats på och massa kul grejer! Vill ha lokal och massa verktyg och en svets nu!!!!

• Chaia

Monsa: Svets eller inte, du verkar vara jätteduktig! Förstår att du vill ha en ordentlig lokal med alla verktyg, det måste ju underlätta mycket

• Monsa

Chaia, tack! Jag blir så glad!
    Jo det handlar ju om pengar, hade vi råd med en stor lokal med massa verktyg så hade vi vart igång för längesedan med våra business men det går inta bara så där!
    Det tar ju lite tid att kommma på bra grejer som man kan göra hemma och som inte är varken för krångliga, för dyra eller omöjliga att sitta med här eller i förrådet. Vi har dock planer på att fixa lite bättre i förrådet och sen har vi Alex morfar som vi säkert skulle kunna svetsa hos.

Det är lite kul för det trillar in beställningar på lite allt möjligt, måste få ordning på sidan så det blir riktigt av det

• Hattifnatt

Så duktiga ni är med sabbatsmåltiden - hur hinner ni med detta på vintern när shabat börjar så tidigt?!?

Här har vi haft fiskbiffar (lagade efter mörkrets inbrott) till middag, lagom betungande. Barnen lite snuviga och hängiga i dag, så det har varit en stillsam eftermiddag med lite videofilm, men det var skönt, vi är alla trötta just nu, tror jag.

Någon som har ett bra recept på challe, eller som vet en bra sajt för det?

Shabat shalom!

• marcink

hej!

idag var jag på minnesstund för förintelsens offer. det var faktiskt rätt trevligt, jag tog rast från jobbet och sprang dit. linköpings borgmästare flummade kring hat och glömska, och ett kommunalråd höll ett jättebra tal som inkluderade både vikten av att särskilja minnet av förintelsen från en allmän kamp för demokrati och vikten av att försvara israel som judisk stat. jag blev faktiskt rätt upprymd. det var inte så många där, ett trettiotal kanske, varav de flesta var äldre judar.

hur har er dag varit?

• tutim

Goaftons

Vad bra att dom ordnade en ordentlig minnesstund i Linköping, här uppe tror jag inte det var just något alls som hände som hade med minnesdagen att göra. Kanske har jag bara missat det, jag vet inte.

Det har varit en bra dag i övrigt, har äntligen varit ute efter att kotten haft snorisboris så det var skönt OCH så har vi bestämt att vi ska sticka till israel över pesach - hur härligt ska inte det bli, jag längtar halvt ihjäl mej. Viktigt för knodden att träffa farfar och farmor och all övrig släkt, dessutom står hans första kusin i begrepp att födas vilken dag som helst (bf 7/2) och det blir hur kul som helst, tänk vad mysigt med en helt ny liten spädis

Shabbat shalom på er

• marcink

tutim: det var kommunalt ordnat men rätt trevligt. värdigt om inte annat. det var ett gäng kids där från ett gymnasieprogram med inriktning etik (flummigt värre), man får väl hoppas att de lärde sig ngt. :)

• tutim

kommunalt ordnat, inte illa

Jätteviktigt ATT det ordnas får man väl säja och viktigt för kidsen att inte glömma.

Undrar om jag är såhär trött för att jag försöker avstå läsk och andra livsnödvändigheter såsom godis, kakor osv ikväll. Nåja, bara för ikväll, imorgon är det lördag

• kidA

tutim

kommer du hit så finns det massa TÅRTA att smarra på

Svar på tråden Vad är svårast i dagens samhälle med att vara jude?