• vivexa

Adoptivbarn och skolstart

Hej, jag är en svensk mamma med biologiska barn men jag har en fråga rörande adoptivbarn.
    Jag har en bekant i Italien som har adopterat tre barn från Ryssland, tre syskon, 8, 4 och 2 år.
    De har växt upp på barnhem, den stora pojken har bott typ fyra år på barnhem, de två flickorna i minst ett år tror jag. Biomamman finns men är alkoholiserad. Hon skrev på att barnen fick adopteras och likaså gjorde en annan släkting, den enda de har. Barnen har haft det mycket svårt innan de kom till barnhemmet.

Nu har min bekant, adoptivmamman, haft barnen hos sig i Italien i en månad, och imorgon ska den stora börja skolan. Han kan ingen italienska och är rädd för vuxna. De små tjejerna ska inskolas på förskola så snart som möjligt.

Är detta normalt? För mig låter det helt sjukt, men jag har ingen erfarenhet alls av adoption.
    Jag tycker att barnen borde få vara hemma med sina föräldrar till efter jul. minst, för att bli trygga med sin nya familj och lära sig lita på vuxna och lära sig italienska hemma i lugn och ro.

Går det till såhär i Sverige med, att de pushas in i skola och förskola direkt?

• Svar på tråden Adoptivbarn och skolstart
  • krabbelur

Nej, nej det går inte till så i Sverige. Man rekommenderas vara hemma med barn minst ett år före förskolestart. Hur det brukar vara med skolbarn vet jag inte men en månad låter verkligen som en alldeles för kort tid. Stackars barn!

• vivexa

Det verkar som om de inte får någon hjälp med hur de ska sköta sina barn. Mamman tycker typ att det är jobbigt att ha tre barn hemma på heltid och vill få in dem på förskola, och några råd eller stöd från någon verkar hon inte få. Hon har kontakt med en socialassistent men det är för att få hjälp med att få in de små på förskola.
    Pappan jobbar som vanligt för pappaledighet är i praktiken omöjligt i Italien så länge mamman lever och mår bra.
    Jag förstår att mamman bli trött, men barnen borde väl ändå komma först.

• en glad
    vivexa skrev 2010-10-12 22:48:50 följande:
    Det verkar som om de inte får någon hjälp med hur de ska sköta sina barn. Mamman tycker typ att det är jobbigt att ha tre barn hemma på heltid och vill få in dem på förskola, och några råd eller stöd från någon verkar hon inte få. Hon har kontakt med en socialassistent men det är för att få hjälp med att få in de små på förskola.
    Pappan jobbar som vanligt för pappaledighet är i praktiken omöjligt i Italien så länge mamman lever och mår bra.
    Jag förstår att mamman bli trött, men barnen borde väl ändå komma först.
    I Sverige förbereds föräldrarna på ett helt annat sätt inför adoptionen än vad som sker i de flesta andra länder. Dessutom har ju vi ett generöst socialförsäkringssystem (med bl.a. möjlighet till lång föräldraledighet) som omfattar de även de internationellt adopterade barnen, från dag ett. Villkoren är annorlunda i andra länder helt enkelt - och det gäller även i övriga Europa.
  • vivexa
    en glad skrev 2010-10-12 22:58:08 följande:
    I Sverige förbereds föräldrarna på ett helt annat sätt inför adoptionen än vad som sker i de flesta andra länder. Dessutom har ju vi ett generöst socialförsäkringssystem (med bl.a. möjlighet till lång föräldraledighet) som omfattar de även de internationellt adopterade barnen, från dag ett. Villkoren är annorlunda i andra länder helt enkelt - och det gäller även i övriga Europa.
    Men jag vet att hon kan vara hemma i tre eller fyra månader som vanlig mammaledighet (en månad gick åt till resor till Ryssland), och mer om hon nöjer sig med 30% av lönen. Nu har det bara gått en månad. Jag tycker det är så hemskt att höra att den stora pojken ska börja i skolan redan denna vecka när han inte kan prata språket, är rädd för vuxna och får ångest flera gånger om dagen. Stackars stackars kille
  • en glad
    vivexa skrev 2010-10-12 23:05:37 följande:
    Men jag vet att hon kan vara hemma i tre eller fyra månader som vanlig mammaledighet (en månad gick åt till resor till Ryssland), och mer om hon nöjer sig med 30% av lönen. Nu har det bara gått en månad. Jag tycker det är så hemskt att höra att den stora pojken ska börja i skolan redan denna vecka när han inte kan prata språket, är rädd för vuxna och får ångest flera gånger om dagen. Stackars stackars kille
    Och då tolkar jag det som att mamman (och pappan?) inte förstår betydelsen av pojkens tidigare erfarenheter - de separationer och av andra trauman som han varit utsatt för och som måste få chans att börja läkas innan han skall ta steget ut i samhället - utan ett fungerande språk, dessutom! I min bok tyder det på dåligt förberedda föräldrar - som tagit emot tre barn dessutom!! Så skulle inte ske i Sverige!
  • vivexa
    en glad skrev 2010-10-12 23:16:24 följande:
    Och då tolkar jag det som att mamman (och pappan?) inte förstår betydelsen av pojkens tidigare erfarenheter - de separationer och av andra trauman som han varit utsatt för och som måste få chans att börja läkas innan han skall ta steget ut i samhället - utan ett fungerande språk, dessutom! I min bok tyder det på dåligt förberedda föräldrar - som tagit emot tre barn dessutom!! Så skulle inte ske i Sverige!

Jag vill försöka få henne att förstå att han behöver mer stöd men samtidigt vet jag noll om adoption, så jag skrev här för att försöka förstå om jag bara är överkänslig eller om min känsla stämmer. Men då tycker du att jag kan försöka påverka henne lite i den riktningen att ta hand om barnen själv först innan hon börjar skicka dem till skola och dagis?

De små tjejerna ska också snart börja, även tvååringen fastän så små inte har vanlig förskola i Italien, de ska betala ett dyrt privat dagis för henne. Efter en månad med nya familjen

• en glad
    vivexa skrev 2010-10-12 23:20:36 följande:

Jag vill försöka få henne att förstå att han behöver mer stöd men samtidigt vet jag noll om adoption, så jag skrev här för att försöka förstå om jag bara är överkänslig eller om min känsla stämmer. Men då tycker du att jag kan försöka påverka henne lite i den riktningen att ta hand om barnen själv först innan hon börjar skicka dem till skola och dagis?

De små tjejerna ska också snart börja, även tvååringen fastän så små inte har vanlig förskola i Italien, de ska betala ett dyrt privat dagis för henne. Efter en månad med nya familjen

Absolut - hjälp henne att förstå vad barnen behöver = en trygg och lugn familjesituation där de ges chans att knyta an till sin nya mamma och pappa! Lämnas de bort så här snart kanske de aldrig knyter an = dåliga odds för att de adoptionerna blir bra!
  • Angla

I Sverige rekommenderas man vara hemma minst ett år och visst förbereds vi väldigt bra här på varför osv Dock är det ju så att även i Sverige väljer endel familjer att skola in sina barn mycket tidigare pga okunskap/egoism osv. Så det förekommer nog överallt även om ja gtror att vi i Sverige generellt är hemma längre tack vare våra föräldradagar. När vi pratade med vår Soc om att endel skolar in efter bara knappa halvåret i Sverige blev hon galen och ansåg det kunna vara en bidragande orsak till att inte bevilja fler medgivanden i framtiden. Så nog bör din vänn fundera en extra gång!

Angla - mamma till slut & snart igen
  • VNmamma

Usch, så upprörd jag blir. Hur kan man skaffa tre barn, dessutom adopterade och ha så dålig insikt om barns behov! 

Men vad hjälper upprördhet, den här familjen behöver råd/stöd och jag tycker absolut att du ska prata med kvinnan och förmedla det du läst här.

Din vän behöver också läsa på om adopterades behov, det låter som hon och maken är mycket okunniga.

Talar hon svenska? Tipsa om den här sajten, om www.mia.eu (där finns länkar till svenska adoptionsorganisationer och olika adoptionssajter)

Det låter som hon adopterat privat, det vill säga utan hjälp av en adoptionsförmedling. Då kan hon ändå få information genom att läsa italienska förmedlingars hemsidor, t ex dessa två:

www.aibi.it/ita/
    www.ciai.it/

• Namaste72

P rocessen för att få medgivande i Italien är mycket lik den svenska, med hemutredningar, socialnämder osv osv. Väldigt omfattande och djupgående. En sak jag reagerat på är däremot att italienare i likhet med amerikaner ofta adopterar äldre barn, och kanske brister det här i förståelsen för behoven.

Det låter så konstigt att familjen fått adoptera 3 barn och sen lämnas vind för våg. Har familjen något nätverk?

{ Mamma till världens finaste dotter }
Svar på tråden Adoptivbarn och skolstart