Adoptivbarn och skolstart
Hej, jag är en svensk mamma med biologiska barn men jag har en fråga rörande adoptivbarn.
Jag har en bekant i Italien som har adopterat tre barn från Ryssland, tre syskon, 8, 4 och 2 år.
De har växt upp på barnhem, den stora pojken har bott typ fyra år på barnhem, de två flickorna i minst ett år tror jag. Biomamman finns men är alkoholiserad. Hon skrev på att barnen fick adopteras och likaså gjorde en annan släkting, den enda de har. Barnen har haft det mycket svårt innan de kom till barnhemmet.
Nu har min bekant, adoptivmamman, haft barnen hos sig i Italien i en månad, och imorgon ska den stora börja skolan. Han kan ingen italienska och är rädd för vuxna. De små tjejerna ska inskolas på förskola så snart som möjligt.
Är detta normalt? För mig låter det helt sjukt, men jag har ingen erfarenhet alls av adoption.
Jag tycker att barnen borde få vara hemma med sina föräldrar till efter jul. minst, för att bli trygga med sin nya familj och lära sig lita på vuxna och lära sig italienska hemma i lugn och ro.
Går det till såhär i Sverige med, att de pushas in i skola och förskola direkt?