Tack för bra inlägg. Har inte varit här och läst förrän idag.
Detta med att förstå innebörden av att "vara adopterad" är inte direkt aktuellt i min dotters ålder, och precis som någon skrev så är ju även ålder avgörande och känslan för vad som är positivt för det egna barnet. När kom vi hem och hur trygg är mitt barn hemma, hur mkt förstår han eller hon av svenskan, hur mkt kan han eller hon göra sig förtådd själv? Det vet ingen bättre än barnets förälder.
Ett orosmoment jag hade ang förskolan var just detta med att dottern inte skulle bli förstådd. Här hamnar man även i ett val som förälder att välja RÄTT förskola för SITT barn. Vad tror jag passar mitt barn? På min dotters förskola finns en lärare som kan stödtecken, hennes favoritfröken har ett nära släktingbarn med spalt och vet en hel del om vilka ljud hon skulle kunna ha problem med. På förskolan får jag som förälder även nya kunskaper genom att prata med pedagogerna (till en viss del märker man även här om man valt rätt förskola, finns det språkombud på förskolan, går de regelbundet kurser?). Saker som jag visserligen själv skulle kunna få veta i teorin genom en kurs, men att se det i praktik, dvs hur de talar till mitt barn är värdefullt just för mig. Jag får veta hur de arbetar med ord och att ex just nu lär de sig att arbeta med stor, större, stört, här, där, bredvid, under, uppe, nere. Arbete som jag skulle kunna spinna vidare på i hemmet fast i en avslappnad miljö. Mitt barn är inte dygnet runt på förskolan
Jag har som sagt upplevt att språket har blommat, men hade jag märkt av att min dotter inte kunnat göra sig förstådd, mått dåligt av det och blivit förbisedd på förskolan hade jag naturligtvis börjat fundera över vad som är bäst. Nu är det så att många föräldrar, med biologiska eller adopterade barn måste vid en tidpunkt börja arbeta. Personligen kände jag att vi hade perfekt "timing" i förskolestarten. Det har flutit på SÅ bra & min dotter springer in och hälsar på fröknarna. När man pekar på fotografier av de andra barnen kan hon uttala deras namn hyggligt bra (ja hon kan namnen på de alla), trots att hon inte opererats färdigt i gommen. På förskolan hänger de upp fotografier på väggen och pratar om vad de gjorde den dagen, samt sätter upp fotografier på barnen under tiden de målade teckningen som hänger bredvid. Jag känner mig väldigt nöjd. Att våga "släppa" sina barn och lita på att det kan vara positivt för sitt barn, är ngt som man måste uppleva hela deras uppväxt. Andra KAN tillföra mitt barn något bra!