• vivexa

Adoptivbarn och skolstart

Hej, jag är en svensk mamma med biologiska barn men jag har en fråga rörande adoptivbarn.
    Jag har en bekant i Italien som har adopterat tre barn från Ryssland, tre syskon, 8, 4 och 2 år.
    De har växt upp på barnhem, den stora pojken har bott typ fyra år på barnhem, de två flickorna i minst ett år tror jag. Biomamman finns men är alkoholiserad. Hon skrev på att barnen fick adopteras och likaså gjorde en annan släkting, den enda de har. Barnen har haft det mycket svårt innan de kom till barnhemmet.

Nu har min bekant, adoptivmamman, haft barnen hos sig i Italien i en månad, och imorgon ska den stora börja skolan. Han kan ingen italienska och är rädd för vuxna. De små tjejerna ska inskolas på förskola så snart som möjligt.

Är detta normalt? För mig låter det helt sjukt, men jag har ingen erfarenhet alls av adoption.
    Jag tycker att barnen borde få vara hemma med sina föräldrar till efter jul. minst, för att bli trygga med sin nya familj och lära sig lita på vuxna och lära sig italienska hemma i lugn och ro.

Går det till såhär i Sverige med, att de pushas in i skola och förskola direkt?

• Svar på tråden Adoptivbarn och skolstart
  • Milkina cerka

Så som du beskriver det i ts:en, var det för mig när jag kom hit. Kom i sept. drygt två år gammal o. gick på dagis till Lucia samma år. Kan inte påstå¨att det är ngt att rekommendera, hoppas verkligen att du kan påverka din vän TS, så att dessa barn får en bättre start än vad jag fick. Det k a n skada för livet, jag vet.

Är detta vanligare bland privatadopterade barn, så är det nästan så att privata adoptioner borde förhindras.

Jer Bogu tako omilje svijet da je i sina svojega jedinorodnoga dao da ni jedan koji vjeruje ne pogine, nego da ima zivot vjecni
  • Emeli

Jag blir riktigt ledsen av att läsa detta. Vilka dåliga odds denna familj har! Det verkar som om föräldrarna har tagit sig rejält med vatten över huvudet.

De två små barnen skulle behöva få vara hemma med sina föräldrar i lugn och ro, för att kunna knyta an och få en rimlig chans att utvecklas harmoniskt.

Det äldsta barnet är förmodligen skolpliktigt, även om han inte är skolmogen. Jag är inte insatt i den italienska lagstiftningen för att kunna föreslå någon bra, konkret lösning.  I Sverige är alla barn skolpliktiga från och med det år de fyller sju år, men det brukar oftast gå att hitta lösningar om barnet inte klarar detta. Det finns sk förberdelseklasser, där barn som inte kan någon svenska får gå innan de slussas in i den vanliga skolan. Barn kan också få sk anpassad studiegång, som i ett sådant här barns fall skulle kunna innebära att man helt enkelt skjuter upp skolstarten. Nackdelen med en sådan lösning blir ju så klart att när han väl kommer att börja skolan kommer han att vara mycket äldre än kompisarna, om skolan har åldershomogena klasser.

Detta är barn som behöver varma, inkännande, kloka och kreativa vuxna omkring sig som kan finna bra individuella lösningar för dem.

• vivexa
    VNmamma skrev 2010-10-13 08:48:10 följande:
    Usch, så upprörd jag blir. Hur kan man skaffa tre barn, dessutom adopterade och ha så dålig insikt om barns behov! 

Men vad hjälper upprördhet, den här familjen behöver råd/stöd och jag tycker absolut att du ska prata med kvinnan och förmedla det du läst här.

Din vän behöver också läsa på om adopterades behov, det låter som hon och maken är mycket okunniga.

Talar hon svenska? Tipsa om den här sajten, om www.mia.eu (där finns länkar till svenska adoptionsorganisationer och olika adoptionssajter)

Det låter som hon adopterat privat, det vill säga utan hjälp av en adoptionsförmedling. Då kan hon ändå få information genom att läsa italienska förmedlingars hemsidor, t ex dessa två:

www.aibi.it/ita/
    www.ciai.it/
    De adopterade genom en förmedling tror jag. Men nu efteråt har de liksom ingen kontakt med någon stödperson eller så. De talar inte svenska, mamman är syster till en italiensk vän till mig och vi har kontakt över internet.
  • vivexa
    Namaste72 skrev 2010-10-13 13:05:13 följande:
    P rocessen för att få medgivande i Italien är mycket lik den svenska, med hemutredningar, socialnämder osv osv. Väldigt omfattande och djupgående. En sak jag reagerat på är däremot att italienare i likhet med amerikaner ofta adopterar äldre barn, och kanske brister det här i förståelsen för behoven.

Det låter så konstigt att familjen fått adoptera 3 barn och sen lämnas vind för våg. Har familjen något nätverk?

Ja de har sina respektive familjer, men deras syskon har ju egna barn och jobb och är rätt upptagna med sitt, och även barnens morföräldrar jobbar och så. De träffas mest på helgerna. Mamman får en del hjälp med barnen av sina tonåriga syskonbarn, hon klarar inte av att gå ut med alla tre ensam till exempel. 2-åringen får raserianfall och eftersom mamman är nybliven mamma blir hon stressad och osäker.

• vivexa

Iallafall så hade stora killen varit i skolan idag och det gick bra enligt mamman... han var lugn och hade skrivit sitt namn i sin skrivbok...
    Deras grannar och bekanta har en del fördomar mot adopterade och speciellt mot ryssar, att de ska bli kriminella osv.

• KimKatt

Ja vad ska man säga? Risken är väl att grannar och bekantas farhågor besannas så som dessa barn har det. Stackars barn. Frågan är om de egentligen fått det bättre? Fruktansvärt sorgligt.

• Nyima

Jag håller med om att det låter som en för tidig skol- och förskolestart för de tre barnen. Samtidigt är det det viktigt att komma ihåg, som bl.a  "en glad" skriver, att vi har det förbaskat bra i Sverige jämfört med de flesta andra länder när det gäller möjligheten att vara föräldralediga länge.

Men jag blir irriterad när man kategoriskt menar att "si och så lång tid" ska barnen vara i sin nya familj innan det är dags för inskolning. Att utredare ska vägra medgivanden för att några av oss väljer att skola in våra barn tidigare... Tack vare just hur väl förberedda de flesta av oss är tror jag att de flesta av oss fattar beslut just baserade på våra (individuella!) barns behov betydligt mycket snarare än på egoism.

Våra söner var tre och fyra när vi blev familj. Åtta månader senare började de på en förskola och gick 15 timmar i veckan i ytterligare åtta månader. Det var möjligt tack vare att vi medvetet valde ett föräldrakooperativ. Tack vare detta fick killarna egna relationer till andra barn som inte styrdes av oss och språket fick en enorm skjuts. De lärde sig sociala koder, sätt att leka och samspela som skilde sig från det de var vana vid sedan innan. 

Förlåt TS att jag stal din tråd med en parallell diskussion. Jag hoppas att det löser sig för din bekant och hennes tre barn. 

• Emeli
    Nyima skrev 2010-10-18 00:17:52 följande:
    Jag håller med om att det låter som en för tidig skol- och förskolestart för de tre barnen. Samtidigt är det det viktigt att komma ihåg, som bl.a  "en glad" skriver, att vi har det förbaskat bra i Sverige jämfört med de flesta andra länder när det gäller möjligheten att vara föräldralediga länge.

Men jag blir irriterad när man kategoriskt menar att "si och så lång tid" ska barnen vara i sin nya familj innan det är dags för inskolning. Att utredare ska vägra medgivanden för att några av oss väljer att skola in våra barn tidigare... Tack vare just hur väl förberedda de flesta av oss är tror jag att de flesta av oss fattar beslut just baserade på våra (individuella!) barns behov betydligt mycket snarare än på egoism.

Våra söner var tre och fyra när vi blev familj. Åtta månader senare började de på en förskola och gick 15 timmar i veckan i ytterligare åtta månader. Det var möjligt tack vare att vi medvetet valde ett föräldrakooperativ. Tack vare detta fick killarna egna relationer till andra barn som inte styrdes av oss och språket fick en enorm skjuts. De lärde sig sociala koder, sätt att leka och samspela som skilde sig från det de var vana vid sedan innan. 

Förlåt TS att jag stal din tråd med en parallell diskussion. Jag hoppas att det löser sig för din bekant och hennes tre barn. 
    Kloka ord! Instämmer till 100%. Vår äldste son kom till oss vid 9 månader och började på dagis när han var 16 månader, max 35 timmar per vecka. Barngrupperna var dock mindre på den tiden så det går inte att jämföra rakt av. I vårt fall gick det jättebra, det var bra för honom. Han utvecklades språkligt, socialt och motorskt. Kan tillägga att sonen idag är vuxen. Han är över 25 år och försörjer sig själv.
  • Angla
    Nyima skrev 2010-10-18 00:17:52 följande:

Forskning visar dock att språket utvecklas bäst i de nära relationerna dvs med tex mamma och pappa. Barn kan inte lyfta varandra till nya språkliga nivåer det är något vi vuxna lär dem iom vårt mer utvecklade språk. Sociala koder bland barn där för få vuxna vistas bruka rvara stör går först och fräckast vinner. Men visst finns det nyanser av allt då vi är många olika familjer. 
    Angla - mamma till slut & snart igen
  • mor till två kina tjejer

Jag har följt en amerikansk familj (på deras blogg) som har adopterat en flicka i tio årsålder. Hon började skolan bara några dagar efter att de kommit hem till USA. Mamman började samtidigt arbeta. Familjen har sedan tidigare fler adopterade barn. Rätt eller fel, bra eller dåligt - vem är jag att dömma!?
    Vi lever i en annan verklighet i Sverige och jag har själv valt att ha mina barn hemma hos mig så länge och så mycket det var möjligt. 
    MEN jag tycker inte att vi ska slå oss på bröstet för mycket. Det är min övertygelse att det blir goa barn, ungdommar och vuxna av de barn som adopteras till andra länder än Sverige, med annan föräldrarförsäkring än den vi har och med annan inställning till skolstart/förskolestart än vad vi har. 

Svar på tråden Adoptivbarn och skolstart